Ursäkta sent svar, haft fullt upp med min dotter.
Då ska jag försöka bita av dina frågor!
Har tyvärr inte svar på allt men de jag kan sla jag självklart svara på och de jag inte kan ska jag leta upp åt dig om du vill det.
1. Det är ett uttryck man använde på den tiden som inprincip menas med dagens svenska den du är gift med
Som jag skrev tidigare i tråden så är både vissa handlingar och ord inte aktuella i dagens samhälle och det betydde en sak då som betyder en annan idag, vilket inte är så konstigt då allt ändras med tiden, order besitter idag är ett hemskt ord men det var de inte på den tiden,
2. Slavinnor användes endast i kriget, inget man kan försvara och som troende behöver man absolut inte förstå allt, vet inte så mycket om just detta så skriver enbart det jag vet och kan just nu, angående sexuellt så har jag för mig att de avstod från just detta men ska inte säga något jag inte vet något om, men det är strängt förbjudet att ha samlag med någon man inte är gift med, och samlag får endast äga rum med sin man eller fru.
3! Profeten ( frid vare med honom) gjorde enbart sina handlingar efter sina uppenbarelser, han fattade inte sådana beslut av egna tankar, tyckanden eller värderingar, Allah swta som skapat allt och han som skapat islam inte profeten! Som Koranen lyder så får man enbart gå in i strid ifall man själv blivit angripen, i självförsvar! Man får aldrig skada, döda eller såra en annan människa ifall man inte blir "attackerad" själv först.
4. Gift sig med en 6åring är det faktiskt, de fullbordade inte äktenskapen fören aisha var 9år då via samlag. La in en länk om detta innan där du kan läsa så slipper jag skriva allt, se mina tidigare inlägg!
5. Samlag med sin farbrors döda fru, inte riktigt så det är, Utan kvinnan var profetens farbrors fru först, och det var förbjudet att gifta en kvinna som var gift med en släkting men Allah swta gav honom tillåtelse och profeten gifte sig sedan med henne och då hade dom samlag inom äktenskapen men hon var inte död när de hade samlag.
6. Ja de var förbjudet att göra så men likaså där så fick han tillåtelse av Allah swta, inget vi vet varför, bara Gud som vet och det är något många kan ifrågasätta medans många likaså jag tror på våran religion!
7. Angående kvinnor, kvinnor har stor respekt inom islam, man ska aldrig höja handen åt en kvinna och aldrig behandla henne illa, kvinnan är mycket viktig inom islam och hålls kär, om man inte behandlar sin fru med kärlek och respekt så har det inget med islam att göra utan personen i sig, man måste komma ihåg att hålla isär islam och muslim, en muslims handlingar har inget med islam att göra när det gäller sådana saker du skriver. Inom islam behandlar man kvinnor med största respekt!
8. Man har inorincip samma rättigheter, mannen bestämmer vissa saker och kvinnan vissa, som vilka personer som helst! Mannen får t.ex aldrig bestämma hur kvinnan ska sköta hemmet eller ja ha de med inredning, kvinnan är "kung" över hemmet på ren svenska. Medans mannen har mer att säga till om i vissa andra saker, finns många många exempel men detta var bara ett. Mannens rätt står över kvinnan skrev du? Det beror på hur man tolkar detta. Självklart ska man lyssna på sin man och ha stor respekt och kärlek till honom, men det gäller samma för mannen mot kvinnan! Finns jätte mycket bra sidor att läsa på internet om alls dessa frågor du ställt, men de mesta hittar du i Koranen och boken om profetens liv! Hatither (osäker på stavning) . Hoppas det var svar nog annars fråga gärna mer eller rätta mig om jag misstolkat något.
[quote=76696649][quote-nick]Jeahla skrev 2016-06-08 20:50:22 följande:[/quote-nick][/quote]