Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Min far är alkoholist -hjälp!

Skammen över missbruk är ofta större hos personer som lever ett socialt etablerat liv än hos de som har ett socialt problemfyllt liv. Skamen blir ett hinder för att söka hjälp och min erfarenhet är att det därför ofta krävs en konsekvens av missbruket för att personer likt din pappa ska få nog och slutligen våga söka hjälp. Typ en fylla som spårar, eller att man riskerar sina relationer, hälsan eller jobbet.

Vet att Nämndemansgården har ett gott rykte särskilt för målgruppen beroende som har ett någorlunda fungerande liv i övrigt. Kvinnan som startade Nämndemansgården var själv alkoholist och kom från en väldigt väletablerad familj. Tror de har ett koncept i form av 28 dagars behandling på plats, med fördelen att man inte behöver vara borta från arbete och familj längre än så. Kanske rent av lägga behandlingen under semestern om man vill hemlighålla den. Därefter sker behandlingen i öppenvård, har jag för mig. En annan positiv sak med Nämndemansgården är att de har anhörigprogram. Trots allt är det mer regel än undantag att anhöriga möjliggör och förstärker missbruket även om de inte vill annat än att personen slutar missbruka. Ett viktigt tips är att läsa på om medberoende och hur ni stöttar din pappa utan att stjälpa honom.

Vad gäller finansiering av behandling har den som arbetar sällan rätt till detta från soc, utan arbetsgivaren ska stå för detta.

Svar på tråden Min far är alkoholist -hjälp!