Min far är alkoholist -hjälp!
Hej, min far är sedan tonåren alkoholist efter att ha växt upp med våldtäkter, misshandel och alkoholiserade släktingar. Idag är han helgalkoholist och arbetar fulltid. Han bor tillsammans med min mamma. Alkoholen använder han för att dämpa sin ångest.
Anledningen till att detta problem måste lösas nu beror på att min pappas ångest har blivit mycket värre det senaste året. Mina föräldrar flyttade just till ett nytt hus och de båda hoppades på att det skulle bli bättre nu, men istället blev det mycket mycket värre på grund av grannar (gamla bekanta till min far) som behandlar min far som skit. Mamma är nu rädd att min pappa kan råka supa ihjäl sig om han dricker så mycket som han gör nu... :(
Min pappa är medveten om att han har problem men han vågar inte skaffa hjälp. Dels så vill han inte att hans släktingar ska veta att han skaffat hjälp då de anser att bara "svaga" människor går o pratar med såna där "psykologkärringar". Samtidigt så vågar han inte släppa alkoholen då det är den enda tröst han haft för att dämpa ångesten och han inte kan föreställa sig något annat. Han var dock hos psykolog för några år sedan men hon trodde att han drev med henne när han berättade sin livshistoria. Därefter slutade han gå och han tror att det kommer vara likadant om han provar igen. Att han behöver hjälp är dock inget han berättat för oss barn då han skäms utan det är något han bara erkänner till min mor ibland.
Jag och mina syskon har aldrig riktigt förstått eller hjälpt till med hans problem då vi varit för små, men nu är vi vuxna och redo att stötta till 100%. Min mamma likaså. Min pappa vill bli fri från sina problem även om han inte säger det rakt ut.
Jag vill därför gärna ha tips på saker man kan göra, gärna ifrån någon som varit i en liknande situation. Finns det forum för alkoholister där han kan prata av sig, anonymt? Hur funkar ångestdämpande tillsammans med alkoholism? Tex antabus? Vad kan familjemedlemmar göra för att stötta? Alla tips är välkomna :)
Till sist vill jag bara tillägga att min far är den underbaraste människan jag känner. Han vill alla väl och bryr sig om alla han känner. När han är full är han inte aggressiv eller elak, han bara försvinner bort och blir okontaktbar. Det smärtar mig att se en sån underbar människa må så dåligt, och ännu mer när det är min egen far :(