• Milo

Hur länge har jag rätt till sjukpenning?

Hej!

Jag har varit sjukskriven hela det senaste året och har fått sjukpenning från försäkringskassan. Min arbetsgivare försökte ändra anpassa mina arbetsuppgifter för att få mig komma tillbaka till jobbet, men det hjälpte inte. Jag är mycket orolig för vad som händer om min sjukdom inte går över snart.

Läste i försäkringskassans webbsida att:Om det är mycket troligt att du kan komma tillbaka till ett arbete hos din arbetsgivare innan det har gått 365 dagar från att du blev sjuk. Eller om det kan anses oskäligt att bedöma din arbetsförmåga i förhållande till arbete på den vanliga arbetsmarknaden."

Men förstår inte vad menas med stycket om undantag. Kan någon som är expert i detta område förklara det här stycket på ett enklare sätt för mig? Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-15 00:56
    "De första 90 dagarna har du rätt till sjukpenning om du inte klarar av ditt vanliga arbete.

Efter 90 dagar har du rätt till sjukpenning om du inte kan utföra ditt vanliga arbete eller något annat arbete som din arbetsgivare kan erbjuda.

Efter 180 dagar har du bara rätt till sjukpenning om du inte kan utföra något arbete på den vanliga arbetsmarknaden. Men det finns undantag. Om det är mycket troligt att du kan komma tillbaka till ett arbete hos din arbetsgivare innan det har gått 365 dagar från att du blev sjuk. Eller om det kan anses oskäligt att bedöma din arbetsförmåga i förhållande till arbete på den vanliga arbetsmarknaden."

www.forsakringskassan.se

• Svar på tråden Hur länge har jag rätt till sjukpenning?
  • Milo

Min arbetsgivare omplacerade mig en gång, men det blev ännu värre med nya arbetsuppgifter. De har inte flera möjligheter att erbjuda mig. Jag har ännu inte fått någon handläggare på FK.

• Milo
    Snövits skrev 2016-01-15 08:37:46 följande:

Har du varit sjukskriven så länge och inte fått en handläggare?? Ring FK och kräv det omedelbart!

Jag hade en handläggare, men hon blev mammaledig för två månader sedan. Har ännu inte fått en ny handläggare
  • Milo
    Gladskit skrev 2016-01-15 09:29:18 följande:

Du måste få tag i en vettig handläggare som sätter sig in i din situation.

Som det har varit så faller man ur systemet efter 365 dagar (blir utförsäkrad) om man inte har blivit beviljad det som har kallats förlängd sjukpenning.

För självklart finns det diagnoser och sjukdomar som man inte blir frisk ifrån på ett år, så man kan bli beviljad. Men såna här saker ska ju din handläggare hjälpa dig med och upplysa dig om.

Arbetsgivaren har också ett fortsatt rehab-ansvar. Man har försökt ändra uppgifterna och omplacera dig skriver du. Den insatsen ska utvärderas och arbetsgivaren har fortsatt ansvar för att se om det finns ytterligare saker att göra eller befattningar att prova som kan fungera för dig. Men man kan också komma till ett läge där man inte har fler alternativ utan då uppstår ju en arbetsbrist situation eftersom man inte har något arbete att erbjuda dig.

Så där träder ju ett samarbete mellan FK, din arbetsgivare och även arbetsförmedlingen in, för då kan det bli aktuellt att hitta ett annat arbete åt dig, testa arbetsträning någon annanstans eller liknande.

Arbetsgivaren sa igår att eftersom min kropp inte fungerar så bra att kunna utföra de arbetsuppgifter som de erbjudit, så kan de när som helst kasta ut mig om det blir arbetsbrist. Sen rekommenderade de att jag tar en semester (utan lön) och börjar studera och utveckla mig tills jag blir frisk. Under denna period kan jag bara söka studiemedel från csn, sa de. Och sedan kan jag komma tillbaka till jobbet.

Jag har ringt till FK flera gånger men de varken ger en bra information eller hjälper till med att lösa problemet
  • Milo
    Gladskit skrev 2016-01-15 12:04:10 följande:

Då måste du få fatt i vem som ska vara din handläggare framöver känns det som. Så att den personen kan hjälpa dig i kontakten med arbetsgivaren och vilka insatser som är rimliga utifrån din sjukdom. Hoppas det löser sig för dig!!

Tack
Svar på tråden Hur länge har jag rätt till sjukpenning?