Hur länge har jag rätt till sjukpenning?
Hej!
Jag har varit sjukskriven hela det senaste året och har fått sjukpenning från försäkringskassan. Min arbetsgivare försökte ändra anpassa mina arbetsuppgifter för att få mig komma tillbaka till jobbet, men det hjälpte inte. Jag är mycket orolig för vad som händer om min sjukdom inte går över snart.
Läste i försäkringskassans webbsida att:Om det är mycket troligt att du kan komma tillbaka till ett arbete hos din arbetsgivare innan det har gått 365 dagar från att du blev sjuk. Eller om det kan anses oskäligt att bedöma din arbetsförmåga i förhållande till arbete på den vanliga arbetsmarknaden."
Men förstår inte vad menas med stycket om undantag. Kan någon som är expert i detta område förklara det här stycket på ett enklare sätt för mig? Tack.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-15 00:56
"De första 90 dagarna har du rätt till sjukpenning om du inte klarar av ditt vanliga arbete.
Efter 90 dagar har du rätt till sjukpenning om du inte kan utföra ditt vanliga arbete eller något annat arbete som din arbetsgivare kan erbjuda.
Efter 180 dagar har du bara rätt till sjukpenning om du inte kan utföra något arbete på den vanliga arbetsmarknaden. Men det finns undantag. Om det är mycket troligt att du kan komma tillbaka till ett arbete hos din arbetsgivare innan det har gått 365 dagar från att du blev sjuk. Eller om det kan anses oskäligt att bedöma din arbetsförmåga i förhållande till arbete på den vanliga arbetsmarknaden."
www.forsakringskassan.se