Inlägg från: Anonym (Avskyr detta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Avskyr detta)

Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?

På måndag börjar vår lilla tjej på 20 månader sin inskolning. Jag avskyr det hela. Hon känns som för liten för ett liv med måsten.

Jag litar inte på förskolelärarna, en utbildning är för mig inte det samma som att vara lämplig.

Jag är rädd för att hon inte ska bli sedd, att hon ska vantrivas, att hon ska må dåligt.

Det går inte att få ner i ord hur fel detta känns och därför sköt vi på inskolningen lite så att min man, som bara tror att hon kommer få roligt, får ta den. Jag klarar inte av det.

Trots det faktum att hon kommer vara där mellan 9-15 så känns det som för långa dagar.

Finns här någon som förstår mina känslor?

• Svar på tråden Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?
  • Anonym (Avskyr detta)
    S c h n a skrev 2016-01-14 13:24:25 följande:

Jag tror att de allra flesta förstår dina känslor.

Inte min man känns det som.

I en perfekt värld hade jag velat vänta tills hon kunde prata. Då kan hon säga hur hon känner, vad hon vill osv.
  • Anonym (Avskyr detta)

Jag har själv utbildat mig till förskolelärare, avslutade utbildningar efter två praktikomgångar då det inte alls är pedagogiskt utan mer förvaring.

Vi har besökt förskolan två ggr och det känns bara fel. Betvivlar att en annan förskola skulle kännas rätt då det är min dotter som känns för liten. För det är väl egentligen en ganska bra förskola med barngrupper på 13-16 barn med tre pedagoger per grupp

I hennes grupp är alla övriga barn 3 år eller äldre (förutom de två som börjar i samma veva som dottern, de är 1 och 1.5).

Hon känns så liten

• Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (Ada) skrev 2016-01-14 19:01:47 följande:

Nej, jag känner inte igen mig alls. De har börjat vid 1,5 ungefär och då har det känts lite ovant i början men ändå som ett helt naturligt steg i utvecklingen. Pratat och gått har de gjort sedan länge. 

Vet ni vad hennes sena tal beror på, är hon sen på andra områden med eller är det bara talet som brister? Barn kan kommunicera på fler sätt än genom tal annars, så hon kan göra sig förstådd ändå, förskolepersonal brukar vara duktiga på att läsa av även barn som inte behärskar talet helt. Om man måste eller vill ha barnen på föris så är det viktigt att förmedla trygghet och inte låta sin egen ängslighet, oro och separationsångest föras över till barnet. Då brukar det gå bra om man bara tar inskolningen i barnets takt. 

Hon är inte sen i talet.

Min systerson är lika gammal och går på förskolan sedan ett års ålder och de ligger lika i talet. Alla vänners barn i samma ålder ligger lika i talet.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (*) skrev 2016-01-14 21:35:35 följande:

I en perfekt värld hade jag velat vänta tills hon kunde prata. Då kan hon säga hur hon känner, vad hon vill osv.

20 månader och pratar inte`Det är ovanligt.

Nej hon kan inte säga; Jag tycker om att vara på förskolan för att.....

Eller; Jag tycker inte om att vara på förskolan för att...

Eller; idag var dem och den elak mot mig

Kunde din 20 månaders det så är jag imponerad.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (*) skrev 2016-01-14 21:44:12 följande:

Så du vet inte om din dotter ogillar något, eller vad hon tycker om? Där ser man.

Kommunikation innebär inte bara att prata långa meningar flytande, man kan kommunicera på många olika sätt.

Självklart vet jag det. Jag kommer däremot inte få veta om någon tex har varit elak eller varför hon vantrivs. Det kommer hon inte kunna säga rakt ut till oss.
  • Anonym (Avskyr detta)

Förskolan här är också liten. 16 barn på 3 pedagoger i dotterns grupp.

• Anonym (Avskyr detta)
    JennieMcPow skrev 2016-01-15 09:03:17 följande:

Finns det ingen möjlighet för någon av er att vara hemma lite till då? Far- eller morföräldrar?

Tyvärr inte. Ingen av våra arbetsgivare skulle idag godkänna att vi skulle vara hemma föräldralediga igen från februari. Mor-/farföräldrar bor för långt bort.

Maken tycker för övrigt inte att det behövs.

Så tyvärr är det förskola som gäller.
  • Anonym (Avskyr detta)
    JennieMcPow skrev 2016-01-15 09:08:55 följande:

Här så får det inte vara mer än 12 barn på tre personal i småbarnsgruppen, samt 15 barn på 3 personal i storbarnsgruppen.

Tycker att 3 personal på 16 småbarn låter sanslöst!

3 på 16 är bra. Har vänner vars barn går i grupper på 25 barn på 3 pedagoger och 16 barn på 2 pedagoger.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (Logik) skrev 2016-01-15 09:28:10 följande:

Nej, jag förstår inte problemet?

Det sitter i ditt huvud, du verkar vara en överbeskyddande mamma, deras barn tenderar det inte gå lika bra för i livet.

Du måste kunna lita på barnet, lita på andra människor. 

Varför måla fan på väggen innan du ens kommit dit? 

Skulle det inte fungera får ni väl ta det då, men att gå och oroa sig för allt

som skulle kunna gå fel i förskott, är ju bara bortslösad energi.

Det är dina rädslor, överför dem inte till barnet/din man.

Hur ofta händer det att förskolan gör barnet illa?

Jag kommer att lämna in mitt barn så tidigt det bara går, helst vid 9-12 mån.

Kvinnorna behövs mer i arbetslivet.

Proffsen kan ta hand om barnen på dagarna.

Jag är mer av åsikten att små barn ska vara med sina föräldrar. Livets måsten finns det gott om tid för sen.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Dasha skrev 2016-01-15 09:38:00 följande:

förstår absolut!

precis likadant kände jag med första barnet!

och min man kände som din man, att hon kommer bara att få roligt!

tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

låt BARA din man lämna henne under första två månader, även om det innebär typ en timmes längre förskoledag för henne.

det är jätteviktigt för din dotter.

Det blir han som sköter alla lämningar och jag alla hämningar.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Lenabus skrev 2016-01-15 14:35:00 följande:

Förstår dig. Men alla barn går på förskolan och din dotter är ändå 20 månader!

Alla barn går inte på förskolan. Finns de som.har möjligheten att vänta tills barnen är äldre.
  • Anonym (Avskyr detta)

Alla har inte ett val.

För oss fanns bara en förskola då vi bor utanför stan. Här kommer hon gå med de barn som bor här ute och forsätta på skolan med dem här ute.

Detta är dålig förskola. Jag hade nog känt mig lika illa till mods oavsett förskola och pedagoger då det i grund och botten känns som att hon är för liten för det här.

Nu blir det inskolning oavsett då jag lade över det på pappan. Förskolan vet hur jag känner.

• Anonym (Avskyr detta)
    Åsa skrev 2016-01-15 15:48:44 följande:

Ja, jag kan förstå det men det är ju upp till var och en hur man vill prioritera och nu verkar ni inte ha planerat efter att ha henne hemma längre. Hade du och pappan varit överens hade ni fått inrätta ekonomi, arbetstider etc efter det, kanske såg du annorlunda på det tidigare?

Du kan ju i perspektiv se att föräldraledigheten utanför Nordeuropa är 3-4 månader och fram till -76 var ett halvår i Sverige (och nej, alla var inte hemmafruar då).

Jag såg annorlunda på det tidigare. Denna känsla har växt ju närmre det faktum vi kommit
  • Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (A) skrev 2016-01-16 11:06:37 följande:

Utbildad och ändå vet du inte att det stavas FÖRSKOLLÄRARE?

Ja för DET var ju värt att gnälla över. Tro det eller ej men alla, även du, kan stava och skriva fel.
  • Anonym (Avskyr detta)
    Anonym (A) skrev 2016-01-16 19:05:32 följande:

Jag tyckte att det var värt att "gnälla" över faktiskt. Visst är det så och det är helt okej, men det är inte okej att inte kunna stava yrket man är utbildad till.

Jag utbildade mig aldrig färdigt inom det yrket

Så var det slutdiskuterat.
Svar på tråden Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?