• klariis

Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?

Mamsterbabe skrev 2016-03-13 15:31:32 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara fråga, jag fick konstaterat att jag har pco näe Jag och sambon försökte få till första barnet 2009. Då hade vi försökt i över ett år men utan framgång samt att mina cykler var mellan 27-42 dagar.

Då skulle jag få pergotime utskrivet, som jag skulle ta vid nästa mens. Men då blev jag gravid, och vi fick en underbar son.

Ett par år senare hände samma sak, vi hade försökt i över ett år och skulle få hjälp men då blev jag gravid precis innan jag skulle börja med pergotime. Vilket resulterade i ännu en vacker son (detta var 2012).

Nu vill vi försöka oss på en tredje skrutt, jag slutade med p-piller i slutet av januari och fick nu i onsdags min första mens efter p-pillerstoppet. Så vi är precis vid startlinjen och försöker få koll på min cykel.

Min fundering är nu :

1. Vad händer när man tar pergotime? Hur går det till? Är det tabletter och sen kör man som vanligt? Eller? Vet inte om jag har fått någon riktig info av bm när jag skulle ha fått det..

2. Kan man, om några månader, om det inte händer något kontakta bm och säga att vi har försökt i över ett år igen fastän vi inte har det? Eller bör vi vänta över ett år igen? Det är, som alla här inne vet, så psykiskt påfrestande att försöka i ett helt år och eftersom båda barnen tog sååå lång tid att få till är inte direkt hoppet så stort att det skulle gå fortare denna gång.. Är väl egentligen en moralisk fråga, men svara gärna ändå. Hur hade ni gjort?

Änglamark skrev 2016-03-13 16:40:41 följande:

Hej tjejer! Har läst igenom hela tråden och hejjar på er allihopa! 
    Jag är ny medlem här och vet knappt hur forumen fungerar men tänkte testa att slänga mig in här då ni verkar ha mycket erfarenhet av Pergotime, besök m.m.

Jag är 25 år och slutade med p-piller för lite mer än 1 år sedan. Mestadels för att jag mådde så dåligt sista tiden och jag och sambon sa att vi skulle börja med kondom istället, vilket vi var väldigt dåliga med däremot. Hade läst att det var väldigt individuellt med hur lång tid det tog för äl och mensen att komma tillbaka men när det hade gått ca ett halvår så hörde jag av mig till kvinnokliniken. Nu är det konstaterat att jag har PCO, vilket innebär att jag inte ens har ägglossning, utan istället klumpar äggblåsorna ihop sig i äggstocken och vill inte lossna. 

Åt progesterontabletter under hösten/vintern och fick någon dags blödning under tiden, räknar knappt det som mens. Jag förväntade mig att det skulle köra igång ägglossningen men det var bara till för att framkalla en blödning, vilket ingen förklarat för mig... Jag ska fortsätta med Progesteron då min slemhinna behöver det.
    Nu har vi ett möte inbokat på en privat gynmottagning för att gå vidare med det här. 
    Har väl inte direkt någon fråga just nu men följer gärna med på er resa och delar med mig av min när den kommer igång. Ska till privata gyn nu på torsdag...

Hej, 

Jag har inte svarat er för jag har faktiskt noll koll på PCO. Jag vet att jag har det tvärtom än PCO. Tidigt klimakterium och låg äggreserv. 

Mamsterbabe, angående fråga 2 så gick jag efter 4-5 månader till Mama mia i Stockholm och förklarade att jag inte kunde hantera menssmärtorna som jag fick när jag inte åt p-piller och om det skulle vara något fel på mig kan inte jag hantera detta i över ett år. (har gått utredning för det hos dom så dom visste  redan om det) Så dom erbjöd mig göra en fertillitetsutredning. Men tackade nej då eftersom jag var så säker på att det skulle gå tillslut. Vilket det inte gjorde. 
  • klariis
    Längtar efter en bebis skrev 2016-03-21 20:28:25 följande:

Tjejer någon som vill sälja pergotime haha

det är väl bara att gå till en läkare och få det utskrivet? vart bor du?
  • klariis
    IlonaSofia skrev 2016-03-22 18:20:12 följande:

Jag går hos en privat men som är kopplad till den "vanliga vården" eller vad man ska säga så det kostar 200/besök, tester ingår och ett paket med enkelkur pergotime kostar 77 kr vilket inte är dyrt tycker jag. Tider får man jättesnabbt. Borde det inte finnas nåt sånt i Örebro också?

Hur går det för er? Så nyfiken!

Här har jag världens mensvärk och väntar in mensen, men jag brukar ha det rätt många dagar innan mensen kommer. Så vi hoppas den dyker upp snart! Så slupper jag tänka på graviditet..

Glad påsk på er!!
    Brennda skrev 2016-03-22 10:39:31 följande:

Jag har tre kurer kvar att hämta ut så skulle jag bli gravid innan alla kurer är tagna så kan jag höra av mig :)

• klariis
    Brennda skrev 2016-03-31 20:45:42 följande:
    Här går det i väntans tider.. Bim-6 idag och allt känns precis som innan Bim. Hur går det själv?
    Längtar efter en bebis skrev 2016-04-01 14:19:10 följande:

Heej tjejer hur gåre för er ? :)

Har inte sett att någon skrivit, konstigt. 
    Här gick det inte denna månaden heller, nu fick jag Letrozole att ta istället för pergotime eftersom jag hade en sån tunn slemhinna förra månaden. Så nu får vi se om det blir bättre !

Hur går det själva?? Funkade det denna månaden Brennda?

• klariis
    Längtar efter en bebis skrev 2016-04-05 13:28:44 följande:

Vad är letrozole har aldrig hört detta förr ?

Hoppas de blir ett plus denna månad håller tummarna för alla.

Jaag själv var på kontroll / besök hos läkaren 31 mars allting såg bra ut så nu inväntar mensen som ska dyka upp när som helst och har fått pergotime på recept så ska köra denna månad med pergotime äntligen !

Hoppas de går bra som förra gången med min dotter gick det på första enkel kur , men har sån mag känsla att de kommer gå på första försöket igen..

Det är som pergotime tror jag fast för dom som har PCO så jag ska egentligen inte ta dom alls. Men pergotime gjorde min slemmhinna så pass tunn att jag inte kan fortsätta med dom. Så vi testar med detta. 

Vad skönt, hoppas det funkar på första  försöket igen då :)
  • klariis
    IlonaSofia skrev 2016-04-05 19:58:45 följande:

Hej! Ursäkta att jag inte har skrivit, haft fullt upp. Fick min mens i lördags efter min andra pergo kur. Så jävla tröttsamt. Blir så ledsen. Ska ringa min läkare och kolla om jag har kvar nåt pergo att hämta ut eller om han skriver ut. Måste isåfall börja imorgon men kan inte säga att hoppet finns där.

Åh tjejer! Nu vill jag se plus här! Håller tummarna för er alla!!

Ja, jag håller med dig! Fyfan vad trist med mensen. 

Jag börjar nästan ge upp här, känns riktigt trist men tror jag ska köra IVF i juni om allt ser bra ut då och om jag inte blivit gravid april, maj.. vilken ändå känns omöjligt att det skulle hända! 

Riktigt irriterande att jag går och är uppsvullen dygnet runt också, ser ju nästan ut som man är gravid!! 
  • klariis

Jag går genom en fertilitetsklinik. Fick för ett år sen veta att jag har liten äggreserv vilket oftast betyder att jag kommer gå i tidigt klimakterium. Runt 35 års åldern för min del tror läkaren. 

Jag är 27år min kille 32 år. Vi har försökt i över 2 år. 

Vi har gått på undersökningar varje månad. Är nu inne på in tredje kur. Har egen ägglossning varje månad och allt ser jättebra ut på blodproven förutom mitt AMH värde.

Den första kuren körde vi insemination, men en vecka för tidigt. Tydligen visar mina blodprov att jag ägglossar i en vecka så dom tror alltid att jag ägglossar tidigare än jag gör men det blev ändring på förra gången. Dock fick jag jättetunn slemmhinna av pergotime första kuren 6-7 mm och den andra 5mm men ändå fortsatte dom. Därför fick jag byta till de andra denna gång. 

• klariis
    Brennda skrev 2016-04-06 15:49:42 följande:

Så kul att läsa allas historier :) Det ska gå för oss alla förr elr senare!

En liten uppdatering om mig själv. Har bim idag elr imon och denna månad har jag inte känt nåt innan bim som jag gjort föregående månader. Hoppas det är positivt..

hoppas!!!! du får uppdatera oss!
  • klariis
    Längtar efter en bebis skrev 2016-04-07 20:28:37 följande:

Haha naae den jäkla mensen dyker inte upp nu när man vill det hahaha

Hmm vet ej, jag fick sprutan för som sagt

Hade mogna är på vänster sida och en på

Höger ( fick sprutan på höger )

För att inte äggen skulle äglossa samtidig skulle få trillingar plus att de var fler ägg på

Väg att mogna

Jag tog också ägglossningspruta förra gången, spelar det någon roll vilken soda man tar den, förstod det som att alla ägg släpps?!?
  • klariis
    Seaflower skrev 2016-04-11 15:23:49 följande:
    Hur gör man när man gråmarkerar det som någon skrivit, för att klistra in det i svaret?

Nu verkar min ÄL vara över för denna gången.. Imorse visade testat ingenting alls, men jag har fått utslag på testet i tre dagar. 
    Trodde det skulle vara längre. Vi har i alla fall haft sex 2 av de tre dagarna, så nu är det väl bara att hålla tummarna! 

Hur går det för er andra? Vilka håller på med någon kur/behandling just nu, och vilka väntar på nästa mens (som förhoppningsvis inte kommer)
    du trycker på citeraknappen, på det inlägget du vill "svara" på.. 

Jag var hos läkaren idag, allt såg superfint ut en äggblåsa på 22mm, 3 st på ca 13mm. Dom räknar med att jag ägglossar på torsdag, så ska få ägglossningspruta tills ikväll.. Hoppas det tar sig denna gång, 3 gången gillt!!!
Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?