Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?
Hej allihopa!
Tänkte bara fråga, jag fick konstaterat att jag har pco näe Jag och sambon försökte få till första barnet 2009. Då hade vi försökt i över ett år men utan framgång samt att mina cykler var mellan 27-42 dagar.
Då skulle jag få pergotime utskrivet, som jag skulle ta vid nästa mens. Men då blev jag gravid, och vi fick en underbar son.
Ett par år senare hände samma sak, vi hade försökt i över ett år och skulle få hjälp men då blev jag gravid precis innan jag skulle börja med pergotime. Vilket resulterade i ännu en vacker son (detta var 2012).
Nu vill vi försöka oss på en tredje skrutt, jag slutade med p-piller i slutet av januari och fick nu i onsdags min första mens efter p-pillerstoppet. Så vi är precis vid startlinjen och försöker få koll på min cykel.
Min fundering är nu :
1. Vad händer när man tar pergotime? Hur går det till? Är det tabletter och sen kör man som vanligt? Eller? Vet inte om jag har fått någon riktig info av bm när jag skulle ha fått det..
2. Kan man, om några månader, om det inte händer något kontakta bm och säga att vi har försökt i över ett år igen fastän vi inte har det? Eller bör vi vänta över ett år igen? Det är, som alla här inne vet, så psykiskt påfrestande att försöka i ett helt år och eftersom båda barnen tog sååå lång tid att få till är inte direkt hoppet så stort att det skulle gå fortare denna gång.. Är väl egentligen en moralisk fråga, men svara gärna ändå. Hur hade ni gjort?
Hej tjejer! Har läst igenom hela tråden och hejjar på er allihopa!
Jag är ny medlem här och vet knappt hur forumen fungerar men tänkte testa att slänga mig in här då ni verkar ha mycket erfarenhet av Pergotime, besök m.m.
Jag är 25 år och slutade med p-piller för lite mer än 1 år sedan. Mestadels för att jag mådde så dåligt sista tiden och jag och sambon sa att vi skulle börja med kondom istället, vilket vi var väldigt dåliga med däremot. Hade läst att det var väldigt individuellt med hur lång tid det tog för äl och mensen att komma tillbaka men när det hade gått ca ett halvår så hörde jag av mig till kvinnokliniken. Nu är det konstaterat att jag har PCO, vilket innebär att jag inte ens har ägglossning, utan istället klumpar äggblåsorna ihop sig i äggstocken och vill inte lossna.
Åt progesterontabletter under hösten/vintern och fick någon dags blödning under tiden, räknar knappt det som mens. Jag förväntade mig att det skulle köra igång ägglossningen men det var bara till för att framkalla en blödning, vilket ingen förklarat för mig... Jag ska fortsätta med Progesteron då min slemhinna behöver det.
Nu har vi ett möte inbokat på en privat gynmottagning för att gå vidare med det här.
Har väl inte direkt någon fråga just nu men följer gärna med på er resa och delar med mig av min när den kommer igång. Ska till privata gyn nu på torsdag...
Hej,
Jag har inte svarat er för jag har faktiskt noll koll på PCO. Jag vet att jag har det tvärtom än PCO. Tidigt klimakterium och låg äggreserv.
Mamsterbabe, angående fråga 2 så gick jag efter 4-5 månader till Mama mia i Stockholm och förklarade att jag inte kunde hantera menssmärtorna som jag fick när jag inte åt p-piller och om det skulle vara något fel på mig kan inte jag hantera detta i över ett år. (har gått utredning för det hos dom så dom visste redan om det) Så dom erbjöd mig göra en fertillitetsutredning. Men tackade nej då eftersom jag var så säker på att det skulle gå tillslut. Vilket det inte gjorde.