• klariis

Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?

Hej! 
    Jag har precis börjat med clomid, samma sak som perotime men är inte i Sverige så det är det som erbjuds här. Dock började jag på dag 3 för att min fertillitetklinik tycket det är bättre, vet  inte skillnaden, vet ni? 
    Jag är 27 år och har en dålig äggreserv, eller lågt antal äggblåsor. Min kille är det inget fel på.  Vi har försökt i 1.5 år, så dom ska testa detta för att sedan kanske köra insemenation denna månaden om allt går som det ska. Ska bli spännande, dock har jag inte så höga förväntningar första gånger jag testar detta. 

• klariis
    IlonaSofia skrev 2016-02-04 16:45:04 följande:
    Hej! Spännande, hoppas dom funkar på dig! :) Vet inte skillnaden faktiskt. Är det din första kur?

Ja, det är min första kur. Så ska bli spännande, ska och kolla hur det går på måndag och få vidare information och om det fungerar. 

Läste imorse ang när man ska starta med dom. Finns både på dag 3 och 5. Men dom har sett mer lyckade försök för dom som började på dag tre för att det blir kraftigare ägglossning. Försöker hitta sidan men hittade detta iallafall. 

Take one pill on Day 3 through Day 7 of your menstrual cycle. (Some doctors may say to take it on Day 5 through Day 9, but most people who have success and get pregnant took Clomid on Day 3 through Day 7.

Men som sagt, jag är ingen doctor så jag kanske har totalfel. :)

• klariis
    RAM77 skrev 2016-02-04 18:26:21 följande:

Tänkte höra om jag får vara med här trots att jag ska börja med letrozol? Första tabletten är imorgon på dag tre. Vi har försökt i 1,5 år, blivit gravid två gånger men fått mf. Nu ska vi testa letrozol och insemination som ett första steg, fungerar inte det blir det ivf. Är 38 år, därför lite stress

Vad spännande, det positiva är väl att du har ändå blivit gravid. Då han man kommit en bit iallafall. Har du kollat alla tsh-värden och sånt? Tror det har en slags koppling med missfall.. 
    IlonaSofia skrev 2016-02-04 19:35:35 följande:
    Vad roligt! Tycker att det är skönt att få nån form av hjälp på traven och man hoppas ju såklart att det räcker med tabletterna för att kunna bli gravid :)

Ska du göra ett vul på måndag, kolla äggblåsor eller vad ska du göra? :)

Hmm.. Aha intressant ändå. Om det inte tog sig denna äl ska jag äta en enkelkur igen, kanske testar från dag 3 då, det kan ju knappast skada iaf :)

Ja, jag håller med. Hoppas och att det ska räcka med tabletterna. Men med min tur det senaste halvåret så känns det som att det kommer behövas mycket mer. Men jag försöker vara positiv. :)
    På måndag ska jag på ultraljud och kolla på äggblåsor, eftersom det är första gången jag tar dom vet dom inte hur min kropp reagerar på tabletterna. Ska bli så spännande. äntligen börjar man känna att det är på gång igen med bebisverkstaden. Kändes helt hopplöst när jag fick veta att jag skulle ha låg chans att bli gravid utan hormoner och hjälp. 

• klariis
    IlonaSofia skrev 2016-02-06 10:28:20 följande:

Imorse hade jag ljusrosa typ flytningar så mensen kommer nog igång rejält snart, blir så frustrerad och otroligt ledsen! :( Nästa äl är jag i Uppsala på besök hos min familj så nästa enkel kur pergo tar jag alltså i mars, om inte det funkar ska jag ta en dubbelkur och om inte det funkar går vi vidare.

Hoppas det går bättre för er andra! :)

Vad tråkigt att höra!! Men bara att satsa på nästa gång. Ja, om det inte funkar nu, vissa har ju småblödningar innan dom får plus ändå. 
    Ang, rosa flytningarna. Jag brukar ha det 1-2 dagar innan min mens, min barnmorska sa att det är på grund av att progesteronet tar slut tidigare än när det ska i kroppen och att man kan ta tabletter eller salvor för det. Att det skulle kunna vara en sak att inte ägget hinner fästa. Jag har pratat med en barnmorska om detta, så det är inte 100% Men om det går att få bort lätt så kanske det är värt det. 

Just nu är jag på dag 9, eller kanske 10. Håller ingen koll. 
    Är det bara jag som värsta PMS symtomen samt svettningar på natten? blev lite orolig att jag kommit i klimakteriet ! 
  • klariis

här kommer en liten uppdatering, var hos läkaren idag. Verkar som att det inte fungerat som hon ville. Dom hade inte växt så mycket som dom borde, men hon sa att det var vanligt eftersom det är min första kur. Men dom tog blodprov för att kolla värden, östrogen tror jag för att se det. Första gången jag faktiskt inte känner av ägglossningen så mycket. Brukar ha riktigt ont i tjejmagen annars innan ägglossningen och med pergon borde det bli ännu mera tycker man ju. Jag bara toksvettas på nätterna och känner mig allmänt stressad och deppad.
    men får hålla tummarna tills på tordsag, tror dock inte det ser så ljust ut. 

• klariis
    IlonaSofia skrev 2016-02-11 11:48:54 följande:
    Okejva tråkigt ! Vad händer nu då för dig? Har du äl idag?
    Nä, något väldigt konstigt hände faktiskt. Min läkare ringde upp på kvällen och bara allt sen kanon ut på blodprovet. Du kommer ägglossa nu ikväll, eller imorgon. Jag bara men du sa ju att dom inte växt till sig? så svarade hon med att hon måste sätt fel. Så jag skulle in på tisdagen och köra insemenation. Helt sjukt, från ena dagen till den andra. Så jag gjorde det, å dom kollade och dom den största äggblåsan hade växt 18mm så jag vet inte.. MEN.. jag tror blodprovet är fel. För LH stickorna börjar visa sig starkare nu och eftersom vi försökt ett tag känner jag min kropp. Min temperatur har inte gott upp som den brukar dagen efter ägglossning. Så något är off, och jag är sur för det känns som dom lurat mig på pengar. Den som lever får se.  Ska in på lördag och ta blodprov för att se om jag ägglossat. Antar att det kanske är så att jag aldrig ägglossade, men hon menar på att blodprovet visar rätt. 
    Plus att hon sa att jag inte skulle köra pergotime för att min slemhinna blir för tunn, så på den delen är jag väl också körd.
  • klariis
    Brennda skrev 2016-02-11 13:58:54 följande:
    Idag började jag med pergon igen.. Hoppas på bättre resultat med denna kuren!
    du får uppdatera här, jag vill höra hur det går :)
  • klariis
    IlonaSofia skrev 2016-02-11 19:20:16 följande:
    Aha men va konstigt.. Det där med blod tester osv är knepigt ibland. Man känner ju som du säger sin kropp nu när man försökt ett tag och vet hur allt funkar osv. Tråkigt med pergon, att den inte funkade, hur gör du nu då om du inte plussar? Insemination igen? Får du andra tabletter?
    Jag ska vara helt ärlig, jag vet inte vad som händer. Antar att det blir insemination utan hormoner om dom inte kommer med något annat. Eller så kanske dom går på rakt på IVF. Det är faktiskt det jag gillar här, allt går fort. Vi hann knappt fundera på insemination innan jag låg på bädden och fick det så jag hinner inte gå runt med värsta tankarna och googla sönder mig. 

Kör du pergo denna månad också? 
  • klariis

nu har jag fått bekräftat att jag inte ägglossat denna månad. har ingen temphöjning heller så antar att det är så det är. Vet inte om det har med pergotime att göra men det är första gången på två år då jag inte fått positivt på ägglossningstest och temphöjning. Min läkare skulle förklara för mig när jag får min mens varför det blev som det blev. Jag är bara arg, för känner mig lite lurad på insemination. För hon var så säkert att jag skulle ägglossna att jag inte behövde sån där ägglossningspruta som gör att man ägglossar. Jaja, nu får jag bara vänta på mensen och hoppas på det bästa, snart börjar jag ge upp! 

• klariis
    IlonaSofia skrev 2016-02-19 10:55:46 följande:

Hej allihopa! Hur går det för er alla? :)

Jag kom till Uppsala igår på kvällen med mina barn. Sambon är ju kvar hemma i Göteborg så det känns lite frustrerande att missa min äl som är imorgon, 1 hel månad till nästa försök liksom, å andra sidan kanske jag har lyckats sluta röka tills dess, eller nästan iaf. Har lyckats gå ner från ca 11 till 4-5 cigaretter/dag vilket är bra ändå tycker jag så hoppas det kan hjälpa min fertilitet att jag inte röker lika mycket eftersom allt annat är bra. :)

Här är det fortfarande väldigt oklart. Jag hade såna kraftiga ägglossningsmärtor samt positiva LHstickor i lördags/söndag/måndag plus ägglossningsekret temperatur höjningen kom på tisdagen. Ringde och berättade det men hon sa att det inte finns en chans och hade jag haft ägglossning skulle jag haft den på tisdagen och bad mig komma in när mensen kom igen. men så skrev en annan till mig på torsdagen att hon ville att jag skulle göra blodprov så jag kanske kunde börja med progereon. Jag gjorde blodprov idag som visade att jag haft ägglossning och jag ska ta graviditetstest nästa fredag. Blir så jäkla förvirrad. när man väl ger upp ringer dom och säger något helt annat. Men har nästan gett upp denna månad ändå. men under kan ske! 

har ni myst innan kanske det sätter sig ändå? :) jag kan tycka att det kan vara skönt med en månad då man inte behöver tänka på graviditet. För man gör ju det dygnet runt annars! 
    Grymt med rökningen, det är ju en "morot" att sluta om man vill bli gravid. Min läkare sa att jag skulle sluta med allt. Ja ioförsej röker jag inte, men allt annat typ mycket alkohol dålig mat. fick göra en helomvändning! 
Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?