• Miss Happiee

Mat till 11 månaders bebis i handbagage

Har en fråga angående vad som räknas som mat som man fr ta med i handbagaget på flygresa. Ringe resebolagen och de sa all mat som bebisen behöver men är lite osäker på om det även gäller ex. Yoghurt, fruktsmoothies? Samt hur det är med vikten då när jag vägde enbart barnmatsburkar så blev det över 5kg, någon som har erfarenhet? ?

• Svar på tråden Mat till 11 månaders bebis i handbagage
  • Dixie

du får i handbagaget ha med barnmat som ska ätas under resan - och här får du även ha med fruktpuré, barndryck, vällingtetra etc - dessa är undantagna vätskereglerna, men de kan be dig öppna någon och provsmaka. 

men jag tror att du fortfarande måste hålla dig inom de viktgränser som finns för handbagage. 

• Mascaraklumpar

Oj, så många burkar kan ni väl knappast behöva? Hur lång tid tar resan? Att ha med sig yoghurt och fruktsmoothies är helt ok, men du får vara beredd på att provsmaka en del av maten (och efter öppning håller de ju inte hur länge som helst).

• Brödrost81

Det är väll maten som behövs för själva flygresan man går ta i handbagaget och inte maten för hela vistelsen.

• Margaux

Det beror på var du flyger/mellanlandar. Passerar ni Heathrow rar de ALLT som inte är specifikt barnmat.
    Ta med Ellas smoothies etc och allt som är märkt med barnmat. Liten tub kaviar och polarkakor är bra... Kall pasta, kalla pannkakor etc

• MeEmmA

Sist när jag flög med barnmat så kontrollerade de allt i en maskin (på Landvetter), annars om man har oöppnade förpackningar eller vällingflaska så lägger man bara upp det i en låda in i röntgenmaskinem på de flesta flygplatserna och säger att det är barnmat. Men 5kg barnmat är kanske att ta i :) lite extra går däremot att ha i handbagaget.

• Fjäril kär

Ska du ha all mat för hela resan i handbaget ? 5 kg barnmat lät väldigt mycket.

Det finns mat att köpa på flyget.

Packa bara det ni behöver för flygresan och lägg övrig mat i incheckade bagaget.

Vart ska ni? Finns det inte mat att köpa i landet dit ni ska?

• Miss Happiee

Tack för svaren! ? Min lille är lite kinkig med sin mage så jag tänkte ge honom den mat som jag vet påverkar magen minst. Han äter mest semper och jag vet att det inte finns att få tag på där vi ska så tänkte ta med 16 burkar då han äter 2 lagad mat 2 ggr per dag. Vi ska åka till Teneriffa.

• Maria 434

I handbagaget får de endast ha med den mat som behövs under flygresan, resterande får du packa i bagaget.

Maxvikten för handbagage får inte överskridas.

• Dixie
    Miss Happiee skrev 2016-01-11 04:45:51 följande:

Tack för svaren! ? Min lille är lite kinkig med sin mage så jag tänkte ge honom den mat som jag vet påverkar magen minst. Han äter mest semper och jag vet att det inte finns att få tag på där vi ska så tänkte ta med 16 burkar då han äter 2 lagad mat 2 ggr per dag. Vi ska åka till Teneriffa.

jag har även tagit med burkar i det incheckade bagaget (väl inpackade).

äter han ingen "vanlig" mat - typ pasta? för jag hade nog inte tagit med så många burkar, jag hade nog tagit med en per dag och kompletterat med mat på plats.  
  • MeEmmA

Din bebis får ju ha eget handbagage, det är helt ok att ta med sig tex två burkar mat, något mellanmål och välling i handbagaget utan att bli ifrågasatt. Bättre att ha lite för mycket med än att barnet ska bli hungrig på flygresan eller om det blir förseningar osv. Sen om du vill ha med sig mat för alla dagar i vanliga bagaget för att han har känslig mage, så ta med det! Ingen rolig semester med ett barn som har ont i magen. Det tråkiga är bada att det tar mycket vikt från ditt incheckade bagage, men å andra sidan väger det mindre när du ska hem och då finns det plats kvar för shopping :)

• Dixie
    MeEmmA skrev 2016-01-11 08:30:15 följande:

Din bebis får ju ha eget handbagage, det är helt ok att ta med sig tex två burkar mat, något mellanmål och välling i handbagaget utan att bli ifrågasatt. Bättre att ha lite för mycket med än att barnet ska bli hungrig på flygresan eller om det blir förseningar osv. Sen om du vill ha med sig mat för alla dagar i vanliga bagaget för att han har känslig mage, så ta med det! Ingen rolig semester med ett barn som har ont i magen. Det tråkiga är bada att det tar mycket vikt från ditt incheckade bagage, men å andra sidan väger det mindre när du ska hem och då finns det plats kvar för shopping :)

det beror på vem man åker med - alla flygbolag tillåter inte eget handbagage för bebisar. 
  • Dixie
    Mellanmjölkens land skrev 2016-01-11 21:12:19 följande:

Skötväska är väl tillåtet med alla flygbolag? Om man kallar det för handbagage eller ej kvittar väl egentligen.

det är inte alla flygbolag som tillåter en egen väska för bebisar - det var min poäng - att man kan inte skriva att alla tillåter ngt, det är olika för olika bolag. 
  • Anonym (???)
    Miss Happiee skrev 2016-01-11 04:45:51 följande:

Men du kan ju inte ha allt det i handbagaget!! Varför skulle du vilja konka runt på det?? Haha :)
  • Jenita659

Åkte till Italien när dottern var 12 månader. Hade med en burk barnmat till varje dag vi var där, resterande mål fixade vi på plats. Jag menar ris och pasta finns ju i de flesta länder, vegetariska tillbehör och skinka med. I handbagaget räcker en burk för flygresan, ev vällingpulver, frukt och lite smörgås. Om det inte är en långresa.

• Fjäril kär

Jag som rest med barn skulle nog tänka på att det kan kinkas med mat för att det är varmt. All mat går nog inte åt.

Jag skulle satsa på gröt och välling i packningen och ge mat av det som finns på hotellet utöver det. Är det varmt är det inte varm mat i första hand som är lockande utan kanske mest vätska och kall frukt och plocka i grönsaker och sånt.

I handbagaget skulle jag ha mat för flygresan och sen bara nån enstaka burk + välling/grötpulver i bagaget.

• Miss Happiee

Tack för alla svar! Vi kom hem igår efter en underbar resa o all barnmat räckte precis :) (som tur Var hade jag en extra i handbagaget då den ena burken inte klickade till när jag öppnade den annars hade det nog blivit en skrikresa på flyget hem igår ;)). Packade ner all att i det inskickade bagaget förutom det som behövdes på flyget.

Svar på tråden Mat till 11 månaders bebis i handbagage