Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

todo nada skrev 2016-01-10 20:46:24 följande:
    Nej, de påstår att det är ett globalt problem, vilket det är. Det innebär inget annat än att beskriva den faktiska vidden av problem med sexuella trakasserier och våldtäkter. Det finns och har alltid funnits i Sverige också, inget land undgår den problematiken.

Men skit i det tycker du, huvudsaken är ju att fokusera på när män av vissa nationaliteter eller religoner gör det istället. Och då gärna på att det var just religoner på två ben som våldtog och trakasserade. Sorry alla andra hundra tusentals kvinnor i världen som dagligen utsätts för samma saker av ickemuslimska män, ni är bara inte värda att fokusera på, fel sorts förövare helt enkelt. Ni ska inte ens räknas med när fall av detta slag lyfts fram.
    Det är ingen som påstår att vi inte har långtgående problem med sexualbrott i detta land, utförda av svenska män. 

Men du måste förstå att det unika i sammanhanget är den stora volymen under ett och samma tillfälle.
  • Konstatera
    Anonym (Runner) skrev 2016-01-10 21:39:51 följande:
    Så kanske  det kan vara, men då stänger vi också gränsen för människor i nöd, människor som aldrig gjort eller kommer göra en fluga förnär.
    Är det rätt att offra dom och låta svinen vinna, förutom att om vi i väst stänger våra dörrar för dom som flyr från extrema grupper så har dom ingenstans att ta vägen än just tillbaka till dom extrema grupperna, det kommer öka antalet av extremister, för en del kommer inte se nån annan utväg än att ansluta sig, 
    Dom har ju ingen annanstans att gå. 
    Och det är precis vad isis vill. 
    Ska vi göra dom till viljes.
    Jag har inget bra svar på hur man ska lösa det här och jag håller med dig om att det är ytterst allvarligt och oacceptabelt.
    Men jag är inte säker på att stängda gränser är svaret. 
    Har du något bra svar på hur man ska göra? 
    Nu har vi förvisso redan infört gränskontroller, och det mesta pekar väl mot att det kommer bli än hårdare. Tyvärr spelar inte Sverige någon stor roll i lösningen av denna konflikt, men jag anser nog att Mellanöstern måste lösa sin konflikt på egen hand. Det måste till flera och många inbördeskrig för att på sikt skapa fred i regionen. De män som idag flyr till Europa, bör egentligen stanna och bekämpa IS på hemmaplan. Gör det och det finns sedan goda möjligheter för att upprätthålla en fungerande samhällsmodell. Det finns alla möjligheter för att organisera sig idag, inte minst med all ny teknik som tillkommit. Sorgligt nog är det bara IS som verkar ha förmågan att samarbeta. 

Västvärlden bör vara där och stödja de legitima krafterna men viljan för förändring måste komma från folket. Idag finns finns möjligheterna för att ett frö till en revolution ska kunna äga rum och att folket själva även ska kunna få lösa konflikten på egen hand. Jag tror iaf USA lärt sig av sina misstag. Problematiken med att västvärlden öppnar upp sina gränser för folk att fly till är det faktum att ju mer IS figuerar i västvärlden, desto svårare blir det för stormakterna att hålla sig utanför en ockupation av regionen i takt med att det inhemska trycket blir hårdare. Ge det ett par Parisattacker till, och det är full rulle kastrull . Även fast västvärlden förintar IS är vi åter på ruta ett om ett par år igen, när så ett nytt IS föds. Mellanöstern måste växa upp helt enkelt och börja sortera sitt eget skräp. Idag kan de ursäkta sig med att västvärlden ställt till det för dem. Vilket de också har helt rätt i. Se till att de inte har något att skylla på. 

I slutändan måste även Iran och SA göra upp med varandra. Västvärlden ska iklä sig rollen som diplomater, och även bidra med vapen och arsenal men inte mer militärt än så. Snarare än att öppna upp sina egna gränser, bör de istället fokusera på att upprätta safe zones i närområdet. Det är billigare, effektivare och det hjälper fler.

Ska vi ta emot några så är det bara kvinnor och barn som bör få komma, då de inte kommer spela någon avgörande roll i detta dilemma, utan de kommer in i ekvationen först i fredstid. Men jag kan samtidigt tycka att det är onödigt med den signalpolitiken. 

Det blir kaos oavsett. Låt oss försöka skapa ett fokuserat och koncentrerat kaos. 

Angående IS. Problemet med IS är inte mägden IS-soldater, utan det faktum att de är oerhört transparanta. Om ingen kan fly regionen eftesom att alla länder stänger sina gränser, är det möjligt att några fler går med i IS. Men jag är samtidigt fullständigt övertygad om att en stor majoritet inte vill ha IS härjandes i sitt hemland, vilket också kommer skapa motstånd. Har de inget annat val, måste de stanna och slåss för sina liv. Det ger resultat att ställa saker och ting på sin spets. 

Vi har även sett en vilja för reformering i många muslimska länder. Bl.a den arabiska våren som iaf var en början. Regionen kommer att demokratiseras om de får lösa sina problem på egen hand. Västvärlden har genomgått samma förändring och genomlidit massor av inbördekrig vilket ledde fram till det vi har idag. 

Tyvärr finns det inga enkla lösningar, men det Sverige och Tyskland sysslat med är å andra sidan, inte heller några lösningar. Vi förvärrar bara läget. 
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-10 21:51:00 följande:
    Jo fast artiklarna har ju uppstått just för att många spelar på detta, och använder kvinnors utsatthet och förlust av frihet som argument för att minska invandringen, samtidigt som de i nästa andetag skuldlägger kvinnor för vad de röstat på. Dels hycklar de och dels är det felaktigt att påstå att vi har den där friheten de anser att vi kommer bli av med, och felaktigheter kommer alla alltid att dementera, därav artiklarna. Orsak-verkan.

Men visst kan man kika lite på vad som skiljer olika kulturer åt. Men då måste man jämföra rätt fenomen här, t ex förhållningssätt till utländska kvinnor man tror är lättillgängliga. Vad säger statistiken om sexuella övergrepp på svenska kvinnor från Asien? Sexuella övergrepp mot asiatiska kvinnor i Asien? Dito där svenska (och västerländska) män varit förövarna ställt mot övergrepp på svenska kvinnor i Sverige där utomeuropeiska män varit förövarna?

Sen är statistik en sak och konsekvenser en annan. Även om vi säger att det är färre svenska män än män från andra kulturer som ger sig på svenska kvinnor, så kan det vara tillräckligt många svenskar för att det ska begränsa kvinnors frihet.

I övrigt väntar vi väl med spänning på just fakta om vad som egentligen hänt, det är ju oerhört relevant att veta om det är organiserat eller om det är, som så många antyder, "bara" är gäng med primitiva unga sexuellt och ekonomiskt frustrerade (utländska) vildar. Jag lovar att det lär skrivas så tangentborden glöder så fort det finns något att skriva om.

Och spekulera kring åtgärder kan vi väl göra i någon av de andra trådarna, här undrar TS om han hemsk på grund av sin kvinnosyn och då diskuterar vi väl det? Och till svar har han fått att den liknar den kvinnosyn han inte vill ha här i landet, och att han delar den med fler svenskar som dessutom anslutit sig till tråden vartefter här. Tror du de själva vill diskutera hur vi får bukt med kvinnosynen de har? Vill du bidra?
    Det är en bra poäng du gör. Givetvis är båda sidor beroende av varandra. Extremism föder extremism. Jag kan dock fortfarande känna att media bör ha förmågan att stå över detta löjliga pajkstande som kommer från extremhögern. Det gör dem inte, vilket också på sätt och vis legitimerar extremhögern. Många av dem som tycker saker och ting,  är livrädda att ge extremhögern rätt på en endaste liten punkt, vilket får effekten att de inte ser verkligheten nyanserat. Därav får vi också dessa trams artiklar där vi blandar hejvilt med begreppen. 

Jag håller med om det andra du beskriver. Jag anser att du har helt rätt tänk. Vi ska naturligtvis inte blunda för svenskars förtryck av ex asiater, om det nu ligger till så. Jag har inte sett någon statistik på det, men det kan ligga något i att många svenska män tar sig friheter på asiater, som de inte gör med svenska tjejer. Det är en intressant diskussion. Jag känner dock att jag måste läsa på lite först, då jag inte har en aning om detta är en realitet eller något fabricerat. 

Att svenska mäns förtryck av svenska kvinnor begränsar svenska kvinnors frihet är inte heller något jag förnekar. Jag håller med dig. Men vi måste också vara öppna för alternativet, att utlandsföddas förtryck av kvinnor även eventuellt kan förvärra svenska kvinnors frihet ytterligare. Jag vill nog mena att vi måste hålla diskussionerna isär. Låt oss redogöra för vad vi kan göra för att minimera svenska mäns förtryck mot svenska kvinnor, utan att blanda in andra nationaliteter. Jag tror inte att vi gör det genom att ex dra paralleller till det som skedde i Köln. Det är inte där problematiken ligger.

Förslag? Yes, har massor givetvis. Grunden i det hela är att skapa jobb. Jag tror även mycket på livskvalite och mening. En man med en mening i livet, våldtar inte sin kvinna. Att ha en god diskussion är viktigt. Idag är kommunikationen sällan tvådelad. Jag tror även att det hade gjort mycket gott med att exempelvis försöka få ned alkholkonsumtionen något. Åtminstone hos dem som ligger i farozonen. Detta kan vi åstadkomma exempelvis genom att legalisera marijuana och andra ofarliga droger då det fungerar som ett alldeles utmärkt substitut för alkohol för många. Vi ser det ex i de delstater i USA som legaliserat dessa substanser. Det ger en oerhört positiv effekt! 
  • Konstatera
    todo nada skrev 2016-01-11 12:40:53 följande:
    Du vill få det till att jag jämför med Sverige och svenska män känns det som. Jag menar globalt sett konstatera, sexuella trakasserier sker överallt, våldtäkter likaså. Det är ett stort globalt problem, och det vore mycket märkligt om inte de som når ut till människor i media även påtalade det iom vad som hänt i Köln och Kalmar. Det handlar inte om att minimera eller att släta över någonting. Det är snarare att påtala den extrema vidden av problemet.

Ang artikeln så går våra åsikter uppenbart isär. Jag tycker inte att texten var överslätande på något sätt. Fokuset i skriften låg på kvinnors utsatthet för sexuella våld och trakasserier, och att det inte finns någonting som ursäktar det (dvs nationalitet, religon, etc) någonsin.

Jag känner fortfarande att det inte framkommit 100% uppgifter om vad dom hände i Köln. Innan detta presenterats är det svårt att diskutera händelsen konkret. Det är för olika saker som rapporteras från olika media.
    Vi gör olika bedömingar helt enkelt, varav jag gör den rätta bedömingenSkrattande. Om jag hade skrivit en krönika efter attacken på Utöya, där jag beskriver att vi också måste komma ihåg att muslimer utför terrorattacker, vore det då en bra text? Är inte det att skifta fokus från den aktuella terrorattacken? Det är precis samma princip. I detta fall, talar vi även om något som svenska män aldrig juridiskt fällts för d.v.s där hundratals män misstänks för sexualbrott under ett och samma tillfälle. Det är något helt nytt för västvärlden. Alla förtrycker vi kvinnor, men det är som att prata om ett enskilt dråp i samband med en planerad terrorattack. Strukturen och mekaniken bakom är två helt skilda saker som kräver två skilda debatter. 

Vi kan fokusera på svenska mäns förtryck av svenska kvinnor i denna tråd, om ni vill. Men jag förväntar mig mer av dem som skriver debattartiklar med utgång i det som skedde i Köln. 
  • Konstatera
    Digestive skrev 2016-01-11 17:45:17 följande:
    Det känns dock lite underligt, att diskussioner som vaknar i en direkt kronologisk koppling till en händelse - inte fokuserar på just händelsen, utan på helt andra händelser. Varför finns det ett behov för diverse krönikörer och skribenter att göra så? - undrar nog många.

Det ena fokuset utesluter såklart inte det andra men när det ena tas upp som "i munnen" på det andra och så att flera får känslan av "istället för" - så kanske det kan ligga någonting i det; i ett land där stora fackeltåg mot rasism startas när egentliga offer och brottsdåd borde uppmärksammas, i ett land där rättsväsendet ser mellan fingrarna för att inte ge Sverigedemokraterna vatten på sin kvar, i ett land där nättidningar dämpar ner nyhetsteckningen vid allvarliga bombattentat när misstankar rör sig åt ett visst håll och så vidare.
    Jag måste berömma dig för dina analyser. Inte bara i detta fall, utan även när du beskriver något som skiljer sig från min egna uppfattning. Det märks vilka debattörer som är villiga att tumma på sin prestige och göra en rättvis bedömning även när det kommer till dem du kanske initialt inte gillar. Du är otroligt påläst och mångsidig i det du tar dig an. Fortsätt så.
  • Konstatera
    Veronique skrev 2016-01-11 18:23:37 följande:
    Håller med här också. Vänsterpacket försöker blanda bort korten genom att påpeka att även europeiska män våldtar och antastar kvinnor sexuellt. Vilket de naturligtvis gör, men absolut inte i den omfattningen som arabiska, svarta och en del asiatiska (tänker främst på de hemska gruppvåldtäkterna i Indien) gör. Och absolut inte så här organiserat, samordnat och hänsynslöst.

Jag läste i en utländsk tidning nu att denna "våldtäktslek" där många män samarbetar om att leta efter kvinnor, skilja dem från deras ev. eskort, slita upp deras kläder och röra vid bröst och könsorgan, vilket i värsta fall om de får vara ostörda kan fortsätta med en brutal gruppvåldtäkt, t.o.m. har ett särskilt namn på arabiska. Kommer inte ihåg det nu, men jag kan leta rätt på det igen om någon är intresserad.
    Tänker du på taharrush gamea? Det är i alla fall ett rätt etablerat begrepp i många muslimska länder, där stora grupper ger sig på en kvinna och förnedrar henne i offentligheten. Det är mycket otäckt och något som sker rätt frekvent. Det är därför vi måste diskutera detta seperat från övrigt kvinnoförtryck, då det är kräver en helt annan problemlösning. 

För övrigt jäkligt onödigt att snacka om vänsterpacket eftersom att du tydligt visar att du inte är intresserad av att lyssna på någon annan. Tror inte heller att det riktigt uteslutande är en frågan om vänsterpack som försöker dölja eller försköna sanningen, utan det förekommer rätt brett över de ideologiska gränserna. Många av de som uttalar sig en aning naivt i denna fråga är nog inte vänster. Det finns därtill många kloka vänstermänniskor som kan se världen nyanserat. Tyvärr är dem på tok för tysta och låter de tröga få ordet. Det är synd, för vänstertanken är väldigt fin. Men den blir också snabbt rätt obehaglig utan vishet och rationalitet.
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-11 19:11:19 följande:
    Jag gör gärna det. Svenskar som anser att kvinnor får skylla sig själva om de våldtas ploppar ju upp som svampar nu, hur kan man missa det och hur kan man inte tycka det är en viktig fråga att ta upp, undrar jag.
    De som skriver att kvinnor förtjänar att bli våldtagna p.g.a av vad de röstat på är inte värda att lyssna på. Vi män har också varit med och röstat fram denna samhällsutveckling vilket nästan är värre, eftersom att det också är vi män som nästan uteslutande står för alla sexual och våldsbrott i samhället och bör således veta bättre

Jag tycker det är mycket viktigt att ta upp den problematik som råder där svenska män förtrycker svenska kvinnor. Det bör diskuteras varje dag, eftersom att jag är alldeles övertygad om att det går att få ned statistiken avskyvärt. Det är däremot svårt för svenska män att ta ansvar för ex det som sker i Köln, Kalmar, Helsingfors, Stockholm och Malmö, eftersom att den sexualstrukturen inte förekommer bland svenska män. 

Utan svenska mäns problematik ser annorlunda ut. Den är ofta förknippad till olycka i livet, till alkohol och diverse diagnoser. Mycket av detta går att stoppa, ex genom att få ned alkoholkonsumtionen, bättre och snabbare diagnotisering samt att vi ger männen en mening i livet (och kvinnor givetvis då mycket är ett samspel). Det handlar till stor del om livsfilosofi och jag personligen tror att vi istället för genus i tidig ålder, snarare bör lära ut filosofi i tidig ålder. Samhället måste ändra fokus. Idag har många män ingen annan mening än att hålla sig fast vid ett destruktivt förhållande, vilket också skapar en ond cirkel. Det måste vara lätt att gå vidare i livet, vilket också nästan uteslutande är kopplat till lycka. Genus är inte lycka. 

Dessa frågor är även kopplat till hur samhället ser ut i stort. Den politik vi bedrivit med koncentrerade utanförskapsområden, hög arbetslöshet etc. skapar ett samhälle där många inte känner lycka. Jag anser att många underskattat denna faktor och tyvärr kommer det med detta, även bli mycket svårt att förbättra vilkoren för svenska kvinnor i fråga om frihet. Allt handlar om att skapa ett optimistiskt och välmående samhälle. Sverige är okej på detta, men inte bäst. 
  • Konstatera
    sumot skrev 2016-01-11 22:42:39 följande:
    Läste den personens inlägg. Jag tror denne syftade på att svenska män som går ihop i grupp, på samma sätt som i Köln, inte existerar. Och det är ju sant. Såklart det finns sjuka svenska män, det är väl alldeles uppenbart så varför ens poängtera det? Men är ju inte det händelserna i Köln, Kalmar m.m. handlar om utan det är ju araber först och främst. Så varför inte hålla oss till det och lämna svenska män utanför.
    Jag håller med. Vi får diskutera respektive problematik på diverse platser. Om TS vill kan vi fokusera på svenska män här. 

Men jag vill bara tillägga att jag nog anser att fler bör fundera kring, om detta delvis inte är ett religiöst problem? Taharrush (kollektivt trakasserande) har även förekommit inom kristendomen och gör det en idag i mer fattiga kristna länder. Men det var även rätt vanligt förekommande i Europa under flera hundra år. Inte minst inom katolicismen som verkligen varit drivande i att förtrycka kvinnan som kön, där grupper av män kunde välja att våldta eller trakassera en kvinna offentligt om de ansåg henne ha agerat omoraliskt som straff och förnedring. Jag vill nog mena att det givetvis inte är någon slump att detta fenomen skett i länder där religionen spelat en stor roll och att de grupper som anlänt från dessa länder, nu utöver samma struktur i Europa. 

Det är således inte en fråga om att muslimska män skiljer sig åt biologiskt, då även kristna utfört samma ting. Utan det handlar om att deras kultur är utsatta för ideläror som västvärlden redan gjort upp med vad avser just denna fråga. Vad som med andra ord står klart är att dessa ideläror måste brytas och fler måste börja kräva att Islam ska moderniseras. Om inte, måste västvärlden bedriva assimilation. Det här är egentligen kärnan på problemet, och det som bör diskuteras med anledning av det som skedde i Köln. 

Vi löser inte problematiken med svenska män, genom att diskutera samma saker. Detta måste alla förstå. 
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-11 23:51:39 följande:
    Fast är ju precis vad de gör, lyssnar på varandra. Bara för någon tycker att det är nonsens så innebär det inte att alla andra tycker det. Och fler misogyna ville vi ju inte ha, oavsett nationalitet?

Håller med om att vi bör diskutera detta varje dag, men jag ställer mig fortfarande frågande till varför vi inte kan göra det i inlägg där "Köln" finns med, om inlägget i sig inte handlar om Köln utan om just den egna svenska kvinnosynen. Och är en trådstart eller ett inlägg sakligt, dvs angående exakt det som hände i Köln och de "lekar" som används samt annan ren fakta kring händelserna, så förstår inte jag heller varför vi ska blanda in svenska mäns kvinnosyn.

Men blandar man en massa annat i ett långt osakligt inlägg så får man vara beredd på att det dyker in all sköns folk med diverse invändningar om fler saker än exakt vad som hänt i Köln. Som man frågar får man svar. Att det då dyker upp någon som kommenterar svenska mäns kvinnosyn behöver verkligen inte innebära att man avser skuldbelägga svenska män för det som hänt i Köln, det det handlar om är att man bidrar till en spretig tråd pga spretig trådstart.

Nästa exempel. Har man en saklig trådstart kring det som hänt i Köln och dessutom vill diskutera åtgärder, så får man vara beredd på att det uppstår diskussioner kring hur det *egentligen* ligger till, hur stora skillnader det är mellan svenska och arabiska män och vilka skillnaderna är. Det har betydelse för vilka åtgärder man vill ta till. Det handlar inte heller om att skuldbelägga svenska män, vi vill bara ha rätt beslutsunderlag. Givetvis kan det uppstå onödigt nedsättande kommentarer om svenska män, men den sakliga diskussionen/debatten måste väl få kunna äga rum?

Ang genus vs filosofi, varför inte både och? Har du några exempel på hur man kan lära ut filosofi i låga åldrar? Tror du dessa filosofistudier räcker om barnen redan från start får små täta påminnelser om att flickor är underordnade män?
    De lyssnar säkert, men det bör inte få dig att anpassa debatten därefter. Vill du diskutera åtgärder för hur vi ska kunna minimera skadorna som svenska män åsamkar svenska kvinnor, eller vill du diskutera huruvida kvinnor förtjänar att våldtas eller inte? Det är omöjligt att diskutera något sådant, varav citatet "de inte är värda att lyssna på". Även många dumma människor som ger sig in i sådana debatter och börjar snacka om ex SD hit ioch dit, vilket bara bidrar till en ökad polarisering inom debattklimatet. Ibland är tystnad det bästa svaret. 

Jag har redan redogjort för varför det är poänglöst att diskutera svenska män i samband med Köln. Problemlösningen för de svenska männen, ligger ex inte i en reformering av Islam. Genom att diskutera psykologin och effekterna bakom Taharrush, når vi inte några svenska män men vi kan eventuellt få ett slut på det som vi nu ser muslimska män utföra här i Europa. Alltid något. Sedan återstår "reguljära våldtäkter" som tyvärr är allt för vanligt, och där kan vi absolut jämföra invandrare och svenskar eftersom de då begår samma typ av sexualbrott. Vi ska dock samtidigt redogöra för eventuella skillnader på ett ärligt vis. 

Vidare. Jag snackar om mångfacetterad filosofi med ex en hel del feministiska ideer inbäddat i lärandet. Ingen som ska lära sig att kvinnan är underordnad, utan den faktiska ideläran ska vara neutral och verka för en kärlek till visdom.  Det viktiga är att lära barnen att se en mening i deras existens och att de har alla möjligheter att självförverkliga sig själva. Fantastiskt komplement till övrig undervisning. Det räcker. Men vi ska inte syssla med specifikt genusvetenskap. Ingen man tycker att det är intressant inklusive mig själv och ändå har jag en helt fantastisk kvinnosyn. Den som blir lycklig av att syssla med genus får gärna göra det, men endast en galning skulle göra det obligatoriskt för samtliga. 
  • Konstatera
    Digestive skrev 2016-01-12 00:45:28 följande:
    :
    Anonym (Hemsk?) skrev 2016-01-07 20:36:15 följande:

Det är framförallt kvinnor som slåss för socialism, feminism och öppna gränser [...]

Anonym (Hemsk?) skrev 2016-01-10 17:03:34 följande:

[...] Sveriges kvinnor propagerar för ett feministiskt och socialistiskt land med öppna gränser [...].

Röstutrymmet efter att ha tagit bort Feministiskt Iniativ, Miljöpartiet och eventuellt Centerpartiet ger ju enbart Sverigedemokraterna kvar.
    Han är besatt. Det är sedan gammalt.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?