Anonym (Runner) skrev 2016-01-10 21:39:51 följande:
Så kanske det kan vara, men då stänger vi också gränsen för människor i nöd, människor som aldrig gjort eller kommer göra en fluga förnär.
Är det rätt att offra dom och låta svinen vinna, förutom att om vi i väst stänger våra dörrar för dom som flyr från extrema grupper så har dom ingenstans att ta vägen än just tillbaka till dom extrema grupperna, det kommer öka antalet av extremister, för en del kommer inte se nån annan utväg än att ansluta sig,
Dom har ju ingen annanstans att gå.
Och det är precis vad isis vill.
Ska vi göra dom till viljes.
Jag har inget bra svar på hur man ska lösa det här och jag håller med dig om att det är ytterst allvarligt och oacceptabelt.
Men jag är inte säker på att stängda gränser är svaret.
Har du något bra svar på hur man ska göra?
Nu har vi förvisso redan infört gränskontroller, och det mesta pekar väl mot att det kommer bli än hårdare. Tyvärr spelar inte Sverige någon stor roll i lösningen av denna konflikt, men jag anser nog att Mellanöstern måste lösa sin konflikt på egen hand. Det måste till flera och många inbördeskrig för att på sikt skapa fred i regionen. De män som idag flyr till Europa, bör egentligen stanna och bekämpa IS på hemmaplan. Gör det och det finns sedan goda möjligheter för att upprätthålla en fungerande samhällsmodell. Det finns alla möjligheter för att organisera sig idag, inte minst med all ny teknik som tillkommit. Sorgligt nog är det bara IS som verkar ha förmågan att samarbeta.
Västvärlden bör vara där och stödja de legitima krafterna men viljan för förändring måste komma från folket. Idag finns finns möjligheterna för att ett frö till en revolution ska kunna äga rum och att folket själva även ska kunna få lösa konflikten på egen hand. Jag tror iaf USA lärt sig av sina misstag. Problematiken med att västvärlden öppnar upp sina gränser för folk att fly till är det faktum att ju mer IS figuerar i västvärlden, desto svårare blir det för stormakterna att hålla sig utanför en ockupation av regionen i takt med att det inhemska trycket blir hårdare. Ge det ett par Parisattacker till, och det är full rulle kastrull . Även fast västvärlden förintar IS är vi åter på ruta ett om ett par år igen, när så ett nytt IS föds. Mellanöstern måste växa upp helt enkelt och börja sortera sitt eget skräp. Idag kan de ursäkta sig med att västvärlden ställt till det för dem. Vilket de också har helt rätt i. Se till att de inte har något att skylla på.
I slutändan måste även Iran och SA göra upp med varandra. Västvärlden ska iklä sig rollen som diplomater, och även bidra med vapen och arsenal men inte mer militärt än så. Snarare än att öppna upp sina egna gränser, bör de istället fokusera på att upprätta safe zones i närområdet. Det är billigare, effektivare och det hjälper fler.
Ska vi ta emot några så är det bara kvinnor och barn som bör få komma, då de inte kommer spela någon avgörande roll i detta dilemma, utan de kommer in i ekvationen först i fredstid. Men jag kan samtidigt tycka att det är onödigt med den signalpolitiken.
Det blir kaos oavsett. Låt oss försöka skapa ett fokuserat och koncentrerat kaos.
Angående IS. Problemet med IS är inte mägden IS-soldater, utan det faktum att de är oerhört transparanta. Om ingen kan fly regionen eftesom att alla länder stänger sina gränser, är det möjligt att några fler går med i IS. Men jag är samtidigt fullständigt övertygad om att en stor majoritet inte vill ha IS härjandes i sitt hemland, vilket också kommer skapa motstånd. Har de inget annat val, måste de stanna och slåss för sina liv. Det ger resultat att ställa saker och ting på sin spets.
Vi har även sett en vilja för reformering i många muslimska länder. Bl.a den arabiska våren som iaf var en början. Regionen kommer att demokratiseras om de får lösa sina problem på egen hand. Västvärlden har genomgått samma förändring och genomlidit massor av inbördekrig vilket ledde fram till det vi har idag.
Tyvärr finns det inga enkla lösningar, men det Sverige och Tyskland sysslat med är å andra sidan, inte heller några lösningar. Vi förvärrar bara läget.