Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

Du ser saken från helt fel perspektiv TS. Vi får inte glömma bort att ex vår statsminister är en man. Klart vi ska bry oss. 

Samtidigt är det för mig alldeles tydligt att många svenskar inte är mogna nog för att föra en debatt av denna sort. Det som är beklämande är också det faktum, att media verkligen inte vill diskutera själva problemfrågan. Allt som skrivit i media, har haft som syfte att nyansera kritiken mot gruppen muslimer. Läste någon krönika i Aftonbladet där krönikören skriver.

"I spetsen går de med föreställningen att kvinnohatet bor i andra länder och att "de" - muslimerna - nu kommer vällande över bron med ett för oss helt nytt problem. Det är helt enkelt inte sant.
    Alla män vet att det är fel att antasta kvinnor. Ändå sker det. Det görs på olika vis, utifrån olika föreställningar om vad som är accepterat, vad en man kan tillåta sig, komma undan med. Men det är vardag. Och i åtminstone mig finns ryggmärgsreflexen att undvika berusade svenska män i grupp."

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article22059857.ab

Detta skrivet med tanke på Köln. Det viktiga här är att komma ihåg att även svenska män våldtar, snarare än att peka ut en specifik grupp vilket vi måste göra för att kunna komma till problemlösning. Ungefär som att peka ut muslimska ledare för pedofiler, när det kommer till katolska präster som våldtar småbarn. Inget västerländskt mediehus skulle få för sig att göra detta, men gör precis samma sak i detta fall. 

Det är naturligtvis en skam. Naturligtvis måste vi tala kring de fenomen som berör muslimer och våldtäkter, och även försöka se om det inte finns vissa kulturella skillnader. För uppenbarligen gör det också det. Vi kan ex i Sverige se en kraftig överepresentation av sexuella brott i Sverige begågna av invandrare där muslimer utgör en stor grupp och kvinnor har sannerligen ingen hög ställning i muslimska länderna, om vi med hög ställning avser att kvinnor ska ha samma rätt som mannen att själv utforma sitt eget liv. 
  • Konstatera
    todo nada skrev 2016-01-09 10:47:09 följande:
    Släta över..? Var i texten ser du "överslätande" tendenser?

Dessutom slog de ju huvudet på spiken: "Vi håller med de tyska politiker som betonar att attackerna inte bör användas i rasistiskt syfte. Det sista våldsutsatta behöver är att användas av dem som annars aldrig engagerar sig mot våld. Inte sällan är det just de självutnämnda beskyddarna av Nationen som utgör det största hotet mot kvinnors rättigheter."

Hela texten är ett försök att släta över händelserna. Det viktigaste för skribenten/skribenterna är att inte rasister ska kunna använda attackerna i rasistiskt syfte. 

Du som är en vettig människa, måste ju förstå hur absurd denna prioritering faktiskt är? 

• Konstatera
    todo nada skrev 2016-01-09 13:26:50 följande:
    Prioritering...? Hur menar du att det är prioriterat i texten? För att det nämns?

Detta nämns också i texten;

" Rätten till kroppslig integritet, yttrandefrihet och rörelsefrihet gäller alla och alltid. Varken den utsattas eller förövarens bakgrund, nationalitet eller religion ursäktar våldet."

Det förtydligas att det inte finns någon ursäkt till våldet, så hur menar du att det som skrivits är "överslätande"?
    Look, du måste sätta saker och ting i en kontext. Sanningen är den att det som skedde i Köln är unikt och mig veterligen har vi aldrig beskådat en liknande händelse av samma magnitud i Europa - åtminstone under fredstid. Det faktum att män våldtar är ingen nyhet, utan nyheten är den att flera kvinnor blivit antastade av ett tiotal invandrare. 

Att då börja svamla om att svenska män också våldtar, är att släta över det unika i sammanhanget och det direkt oärligt mot de som är oroade och direkt utsatta. Finns ingen kompetent nyhesredaktör som gör en annan bedömning, om vi ska förbise den journalistiska gärningen som är etablerad. Det vore som att jag skulle börja svamla om att barn även blir våldtagna inom Islam, i samband med att Boston Globe kunde avslöja att fem katolska präster begått övergrepp på flera barn under flera års tid. Det var de facto många katoliker som ville skylla ifrån sig och flytta fokus från den groteska epidemi som fanns i kyrkan, vilket de också kritiserades för. 

Det är precis samma prioritering FI gör med sin debattartikel.

Sedan innehåller artikeln en massa faktafel, och de reflekterar inte kring vilka män som gör vad. Det är en tröttsam debatt, men du kan inte recensera män som en och samma grupp  om din målsättning är att minimera de reella skadorna på samhällets invånare. Faktum är att vissa grupper våldtar mer än andra. I Sverige finner vi en överepresentation av våldtäkter utförda av invandrare. Det är verkligheten. Jag är inget fan av denna verklighet, men det är vad vi har att förhålla oss till. Varför kan ingen vara ärlig? 

Det är även rätt paradoxalt att faktiskt inte göra skillnader på män från olika kulturer i frågan om våldtäkter, eftersom vad de indirekt säger är att feminismen är och har varit totalt verkninglös de senaste hundra åren.

Allt jag säger är ... låt oss ha en ärlig debatt! 
  • Konstatera
    Anonym (Runner) skrev 2016-01-10 08:58:55 följande:
    Nej, det är inte alls att släta över.
    Det är att ta ett av många perspektiv man kan ta på den här händelsen.
    Att man tar ett perspektiv som du inte gillar är inte samma sak som att man slätar över.
    Om något behöver vi en helhetsbild här. 
    Vi har redan ett helhetstänk. Män våldtar. Det som är unikt i detta fall är hur ett tiotal män kan agera på detta vis i dels Köln, men även i Kalmar och Helsingfors under perioden av några dagar. Speciellt med tanke på att detta varit främmande i Europa sedan tidigare.

Allting annat är att släta över denna frågeställning, eftersom att detta är ett relativt nytt fenomen västvärlden under fredstid. Vill du skriva om svenska män som våldtar kvinnor bakom sagda dörrar, ska du inte göra misstaget att blanda ihop detta med Köln. Det är skillnad på grupp och enskild våldtäkt,

Det påminner väldigt mycket om krig, där män våldtar de besegrades fruar som ett tecken på ultimat förnedring, om jag ska vara ärlig.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-01-10 10:27:20 följande:

Svenska män har inte bättre kvinnosyn:www.expressen.se/debatt/svenska-man-har-inte-battre-kvinnosyn/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Du kan lätt få en sådan världsbild, om du likställer en pubertal mellanstadieelev som tittar in i tjejernas omklädesrum, med ett tjugotal vuxna mäns antastade av unga kvinnor på ett torg. Allt går inte under samma struktur, vilket dessa debattartiklar vill ge skenet av.
  • Konstatera
    Anonym (*) skrev 2016-01-10 11:53:05 följande:
    Fast detta handlar inte om män som våldtar i grupp.

Detta handlar om att man tycker det är kvinnornas eget fel att de blir gruppvåldtagna för att de röstat på fel parti.

Anser man att det är kvinnans eget fel när hon blir våldtagen, så befinner man sig på samma våglängd som de som våldtar, vare sig de gör det enskilt eller i grupp.
    Nu publicerade någon en debattartikel av F! som jag valde att svara på.
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-10 15:15:33 följande:
    Jag tycker absolut att det är intressant vad det är som ligger bakom dessa händelser nu, om det är organiserat eller inte. Men det finns ju oerhört många fler trådar som maler detta, här är väl temat att TS tycker att alla som inte röstat på SD förtjänas att våldtas. Därefter ansluter sig diverse här som anser att kvinnor dessutom får skylla sig själva när de är utomhus när det är mörkt.

Den kvinnosynen är samma kvinnosyn som TS mfl anser att vi lockat in i landet. Det är ganska rimligt att diskutera sambandet där och att ta upp hur svenska kvinnor redan har det med svenska män.
    Det som är intressant är att urskilja vad som skiljer denna händelse, från tidigare händelser utförda av svenska män. Det är relvant att ta upp detta, då det är vad som triggar igång TS reaktion. 

För övrigt är du nog lite SD-fixerad. När jag läser TS startinlägg, är det inte alls tydligt att tråden ska handla om att alla som inte röstar på SD förtjänar att våldtas. SD nämns inte och det finns andra partier att rösta på. Jag skulle ex kunna argumentera för attett KD utanför Alliansen i regeringsställning hade bedrivit en mer restrektiv invandringspolitik. TS påstår nog inte heller att de förtjänar att våldtas, utan beskriver att han själv har svårt att känna empati för de som våldtas. 

TS vinkel är mycket märklig för övrigt. 

För att addera något. Många svenska män har en taskig kvinnosyn. Men att påstå att vi har lika taskig kvinnosyn som ex invånare i många muslimska länder är nog att ta i! Män är ett bilogiskt faktum, men olika män utsätts även för olika ideläror. Jämför kristna män i västvärlden idag, jämfört med kristna män på 1400-talet. Har det skett något i hur mannen ser på kvinnan? Jag vill nog mena det, trots allt. Feminsmen som fick genomslag i västvärlden på 1900-talet är en sådan faktor som varit mycket givande för samhällsutvecklingen och balansen mellan könen. Feminismen har dock knappast varit lika stark i ex Mellanöstern. Att då påstå att svenska män har lika taskig kvinnosyn, är att påstå att feminismen varit helt poänglös. 
  • Konstatera
    S c h n a skrev 2016-01-10 17:21:10 följande:
    Hur tänker du kring sista meningen i första stycket, menar du att vi genom att diskutera det unika med dessa händelser nu lättar trycket på TS frustration?

Feminismen har inte varit poänglös men att tro att den gjort enorma underverk med svenska mäns kvinnosyn är lite naivt, tycker jag. Jag gissar bara nu men det är nog få feminister som på allvar tror att den där kvinnosynen kommer försvinna under deras livstid, några hundra år till lär vi få lägga på.

Med det sagt så är det väl inte konstigt att kulturer som inte kommit lika långt vad det gäller kvinnors rättigheter har fler misogyna män, och jag vet inte om det är särskilt många som ifrågasätter det heller.

Det vi däremot pratar om är att den frihet svenska kvinnor här beskylls för att ha sumpat nu, aldrig funnits. Ju mer vi rör oss bland folk desto fler övergrepp är vi med om, och det är inte så att svenska förövare är några som helst undantag. En stor andel kvinnor utsätts för en mindre andel män, och dessa män kan vara vilka som helst.

Det handlar inte om att vi bara kikar på statistik och media när det kommer till det här, utan vi bygger vår bild till största del på våra tidigare erfarenheter. En kvinna som blivit utsatt för bara arabiska män, undviker sannolikt arabiska män lite mer än andra. En kvinna som blivit utsatt för män ur alla samhällsklasser, yrken, hudfärger, politisk tillhörighet, ålder etc är mer benägen att misstänka alla män. Och det här har samma effekt som terror för en individ, man blir rädd och minskar på allt som ökar risken för att bli utsatt, och det är väldigt mycket.

Och här kommer TS mfl och anser att alla kvinnor får skylla sig själva för att de röstat på att bli våldtagna och därmed bli av med sin frihet. Senare visar det sig att vi även får skylla oss själva om vi är ute på kvällen. Vidare har vi ju berusning, valet av kläder och sexuell historia etc. Så var det med den friheten vi hade. Har svenska kvinnor frihet eller inte? Ja/nej?

Att diskutera det fullständigt absurda med TS kvinnosyn och hans tråd är inte att släta över det unika som hänt i Köln och Kalmar.

Angående dessa marockanska ungdomar som jag uppfattat det som att det var, vilka vuxna var det som hämtade upp alla dessa ensamkommande barn som försvann på stationen? Det kan absolut vara organiserat, personligen tror jag det. Jag tycker inte ämnet är ointressant att diskutera.

Men i den här tråden måste vi väl få kunna diskutera ämnet i TS utan att beskyllas för att släta över händelsen i Köln och Kalmar? Vad som triggar förakt av TS slag är absolut intressant dock, men att addera fler perspektiv är fortfarande inte att släta över. Och det känns positivt att du tycker TS inställning är märklig.
    Klart ni ska få debattera TS kvinnosyn. Mitt svar gällde dock en debattartikel som länkades där Fi ville påminna oss om att även svenskar våldtar. Jag menar att det ungefär vore som att påminna Norgmännen om att även muslimer begår terrobrott efter Utöya, som många ex SD-anhängare de facto också gjorde. Det här är lika illa. Bir dock lite fel att påstå att jag anser att ni inte får diskutera det förhållningssätt TS beskriver. Skillnaden här är det faktum att ni svarar på en annan persons funderingar och har således all rätt att kritisera den realitet som TS presenterar om ni anser den vara felaktig eller överdriven. 

Jag personligen anser att få etablerade och betalda debattörer gjort ett bra jobb med att mana till diskussion gällande de faktiska situationer som uppstått den senaste veckan. Det är min kritik. 

Jag är för övrigt mycket ödmjuk i denna diskussion, då jag inte är någon kvinna och bör egentligen inte heller uttala mig om vad ni tycker är obehagligast. Naturligtvis kan det vara individuellt det där och upplevelserna varierar säkerligen beroende på vart du bor och vem du är. Men jag gissar ändå att rätt många kvinnor blir ännu lite mer oroliga efter det som nu skett på offentlig plats, även fast de redan innan varit oroliga? Ungefär som vid en terrorattack! Jag förstår därför inte hur det hjälper dessa kvinnor som eventuellt just nu känner en extra oro, att påminna dem om att även svenska män våldtar? 

Jag menar att medias (och diverse hobbydebattörer) ingång är helt fel i detta sammanhang. Jag är den första som menar att svenska mäns våld och sexism mot kvinnor bör debatteras i offentligheten mer frekvent än vad det redan gör(helst av lite kompetent folk och inte agendadrivna kärringar). Men inte i samband med att flera unga kvinnor våldtagits och förnedrats av ett tjugotal män med utländsk härkomst. Det är fegt och det är bagetaliserar händelser som förtjänar mycket stor uppmärksamhet eftersom att det rör sig om exceptionella händelser. 

Som man i detta fall, får jag för övrigt titta på den statistiken som finns tillgänglig, och jag kan även se att vi finner en rätt stor överepresentation när det kommer till våldtäksdomar vad avser invandrare. Det är vad det är. Låt oss fundera kring varför det ser ut så här. Det går inte att generalisera i denna topic. 

Jag menar; svenska män mördar, men mördar vi lika mycket som män från ex Honduras? Jag anser att volym är viktigt, vilket är anledningen till varför vi inte kan likställa alla män och placera dem inom samma strukturella problemmodell. Vi behöver diskutera särskilda grupper, för att på så vis också komma fram till en rimlig skademinimering. Det kräver därtill att vi talar klarspråk. Det är väl ändå det som måste vara viktigast? Att få ned dem faktiska siffrorna? Jag får dock uppfattningen att det viktigaste snarare är att framhäva sig själv som en god människa.
  • Konstatera
    Smecker skrev 2016-01-10 19:00:19 följande:
    Vad kallar du beteendet när svenska tjejer blir omringade av svenska killar och sexuellt ofredade? Sker garanterat veckovis, om inte dagligen, i svenska högstadier, och har skett i decennier. Vad är unikt med att grupper av killar ofredar tjejer? Såg det senast förra helgen utanför ett köpcenter där jag bor, fina välkammade svenska killar som omringade en tjej och tafsade på henne, tack och lov ingrep ett par ordningsvakter. Kraftfullt.
    Det är förvisso skillnad på när ungdomar och när vuxna begår brott. Jag personligen har aldrig sett något liknande, men jag har väl varit förskonad då. Kan du ge mig lite länkar där vi har dokumenterade fall där ett tiotal svenska män omringar svenska tjejer på en offentlig plats?

Du måste förstå att jag behöver källor om du vill föra en ärlig debatt. Jag har inga problem med att revidera mig om jag har fel. 

Jag vill också vara mycket tydlig med att det finns många svenska män som beter sig illa. Men att vuxna svenska män i stora gupper skulle våldtagit svenska tjejer eller ens i gemensam trupp sexuellt trakasserat dem av en allvarligare sort i offentligheten? Det är mycket ovanligt om vi ska gå på en juridisk linje. Det som förekommit är att gäng på två ungdomsgrabbar våldtagit ihop. Det är dock på en annan nivå, om än fortfarande avskyvärt. 
  • Konstatera
    todo nada skrev 2016-01-10 18:40:26 följande:
    Först och främst, det finns fortfarande ingenting i den länkade texten som slätar över någonting alls. Motsatsen till det du påstår förtydligas dessutom i dessa raderna bland annat; "Rätten till kroppslig integritet, yttrandefrihet och rörelsefrihet gäller alla och alltid. Varken den utsattas eller förövarens bakgrund, nationalitet eller religion ursäktar våldet".

Att de sedan tar upp i artikeln att sexuella trakasserier (för det var det, och inte våldtäkt som de nämnde i det sammanhanget) inte är något nytt i Sverige är varken att skifta fokus eller särskilt konstigt. Det är inte konstigt i den bemärkelsen att det är sant, det är inget nytt problem, och heller inget nytt unikt problem som kommit med flyktingarna. Jag tycker att "svammel" dessutom blir en felaktig beskrivning, eftersom det bara nämns vid ett tillfälle i texten...

Dessutom har det framkommit rätt olika rapporter om vad som har hänt, hur många utsatta/förövare, samt förövarnas religon/nationalitet. Det senaste jag läste var att 18 av 32 förövare var asylsökande flyktingar, alltså lite mer än hälften. Att det rörde sig om runt 30 anmälningar om sexuella trakasserier samt två våldtäkter.

Innan det givits klara besked om vad som faktiskt skedde i Köln är det väldigt svårt att diskutera själva händelsen, eftersom vi då bara diskuterar olika spekulationer mer eller mindre.
    Fokuset i texten är tydligt. Det är dags att vakna. Den tyska polisen har fått in över 120 anmälningar om sextrakasserier under ett och samma tillfälle. Att inte lägga fokus på något så märkligt och för västvärlden främmande är att bagatalisera händelsen. 

Det är givetvis lika fruktansvärt när en svensk man våldtar en kvinna eller trycker ned henne enkom p.g.a av hennes könstillhörighet. Men det går inte att likställa processen eller psykologin som ligger bakom med det som skedde i Köln, eller nu tom i Kalmar och Helsingfors. Det är två helt skilda diskussioner, som båda måste stoppas och diskuteras. Men inte som ett och samma ämne. 

Det är en mycket oärlig text med en tydlig agenda. Bara en sådan sak som att de påstår att stängda gränser inte är rätt svar på sexuella trakasserier, vilket givetvis är sant. Det kommer fortsätta. Men sanningen är ju den att det är rätt svar om vi vill ha något mindre sexuella trakasserier i samhället, och det är även korrekt att påstå att vi hade haft mindre sexuella trakasserier i samhället utan vår höga invandring. 

Jag hade respekterat dem om de nämnde detta och samtidigt stod upp för att det är en prioritering de är villiga att göra. Det gör dem inte, och de kommer därför inte heller bli någon maktfaktor. Svenska folket är mycket smarta och ser igenom detta. 
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?