Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?
todo nada skrev 2016-01-08 20:08:40 följande:
Vi kan byta ut slaget mot mord istället, TS bjuder hem en vän och blir mördad. Vilket ju egentligen är större sannolikhet än att TS får stryk, eftersom runt 70% av alla mord sker av någon närstående till offret. Rötägg finns överallt, självklart även bland de som flytt hit. Det vore naivt att förneka. Men att dessa är "många", hur vet du det? Många i förhållande till vad?
Mer som att 10st sitter på en middag och så säger några vid middagen att vi bjuder in kalle på hörnan till nästa middag, och då säger såklart adam att nej det inte bra, han kommer bara ställa till bråk.
Nästa middag när kalle är där så ställer han till med bråk. Då är frågan om Adam (som då är TS i detta exempel) kommer känna att det är då faan inte mitt, fel skyll er själva.
Givetvis är det än mer komplicerat som att det är miljontals som sitter och äter och vill bjuda in en drös och en andel säger att det är dumt etc. Vilket då ställer frågan till sig spets om man skall bjuda in alla och sen lösa problemmen som kommer, inte bjuda in någon, bjuda in "lagom" etc.
Frågan är såklart hur vi skall kunna ta in lagom många som skall få leva som de vill men vara som vi samtidigt som de inte märks och vi får in så många vi klarar av. Just nu är det väldigt olika åsikter hur detta skall gå till. Det är rätt svårt att få folk att få vara sig själva samtidigt som de är som vi.