• NinaCamilla

Vi som planerar äggdonation 2016

Dreamz: jag fick sms att första testet var köar och det var ju progesteron värdet - aaahh! Hcg testet kommer säkert imorn... Ville ha den idag att jag kan sova med lycka eller sorg... GurkanGrace - håller tummar att allting går fint!

• NinaCamilla

Minus - den 10 försök är minus! Hur kunde jag tro att det skulle bli plus! Kroppen var i god kondition både Serum tyckte det och Dr D. Jag hade molnvärk på första 24 timmar så att embryo skulle kunna fästa sig. Vi försöker att klämma in vår sista frysta embryos innan Serum stänger i augusti. Sedan har vi 3 st halvdåliga embryos i Åbo som vi kan använda - kanske Dr D hjälp. Dock vet inte vad är felet? Javisst har man opererat mitt livmoder flera gången men vad är felet?! Den här gången slemhinnan fin, inga immunattacker, nada....

Sorgens dag idag...

Lycka till alla er som är på gång!

• NinaCamilla

Dreamz: Det är ju svag plus Sån fick jag också tidigare. Fortsätt testa varje dag om strecken blir starkare.

• NinaCamilla

Tackar för omtanke alla! Jag hoppas att ni alla plussar med ÄD och behöver inte göra så många försök som vi. När vi började ÄD processen och fick inte ens prova mina egna ägg, trodde jag att ÄD var en lösning.

Det vore så mycket lättare om vi visste hur ska vi gå vidare.

10 ÄD försök med halvdåliga embryos och toppen blastos och med 4 olika donatorer. Vi har provat hysto (4 ggr) + 2st laproskopier +2 st livmoder wash + scratch + intralipider + prednisolon.

ED är inget som sambon vill så att vi måste fortsätta tyvärr. Nästa gång blir det Neupogen för oss - tack och lov att vi har Penny och Dr D.

Kram

• NinaCamilla

Ronon: Vi gjorde DNA fragmentering på serum för mannens simmare och han har super kvalité på allt. Vi ville utesluta allt då men det är bara min kropp som felar tyvärr Dreamz: Grattis på blodprovet! Progesteron värde rund 25 skulle Serum anser hos mig dålig. Jag hade 90 nu sist även om jag fick minus. Kolla gärna med kliniken om du behöver lite mer progesteron - mer tätare vaginatorer. Det är viktig nu i början att du ligger rätt. Låter lovande!

• NinaCamilla

Cocofjollan: Beklagar minus! Jag har haft samma känsla än du. Jag har varit helt säkert på 80% av ggr (10 st totalt) att jag är gravid till ruvardag 10 innan symptomen har avtagit och då har jag vetat innerst inne att det inte gick den här ggn heller. Dr D förklarade till mig att det är oftast immunologiska problem - nattsvettningar etc som kommer in och då stöter min kropp bort embryo. Det hände inte nu sist när jag tog mer IL-dropp enligt Dr D ordination och han förklarade att den här ggn var det felet med embryo. Vem vet om det var så. Du kan göra mycket att utesluta fel förstås: Har du gjort hysteroskopi - kollat myomer? Immunologiska tester (Chigago tester) antingen i Serum eller Dr D? Testat IL-dropp? Hidden klamydia eller ureaplasma från mensblod? DNA-fragmantering på mannens simmar? Alla dessa påverkar.  Vi har gjort alla tester ovan men inte lyckats än. Vägen är lång men ibland lyckas man. Annars kan man påverka med medicinering att dämpa immunförsvaret.
    Den här gången testar jag neupogen även om Dr D säger att min kropp är lugn och jag har ingen immunattack. Hoppas på att den är en mirakelnmedicin.

• NinaCamilla

Samsam: Jag har känt mig väldig ensam då och då - känslomässigt under dessa år. Sambon säger oftast ingenting om vilken väg ska man ta när vi inte lyckats. Han har sagt då att jag vet bäst och är mer påläst om vad man kan göra nästa steg. Han litade också väldig länge svenska sjukvården men har fattat att inget hjälp får härifrån. När han är med på läkarbesök i Aten, lyssnar han noga och är övertygat att vi har kommit till den rätta. Jag har accepterat att jag får ge honom ett förslag vad vi gör nästa steg och han antingen accepterar det eller vi får diskutera om det. Annars ekonomisk delar vi lika - alla UL , mediciner, behandlingar etc är han med på. Förstås tar jag inte varje krona t.ex. grav.test då och då men jag borde göra det förstås. Vi har ett gemensamt projekt - bäbis.

• NinaCamilla

Mom2012: Jag vet inte riktigt svaret på din fråga men jag vet att de brukar ha 2 donatorer på gång samtidigt för samma mottagare. Så har det varit till oss. En donatorn som är nr 1 men om något skulle gå fel, har de back up donator så att man kan göra behandling ändå. De vill garantera att man får ägg utan att jag som mottagare måste avbryta påbörjat behandling. För oss har det varit sekundärt hurdan donatorn är men förstås har vi haft önskemål. I Finland var problemet det att när donatorn svarade dåligt med stimulering, fick vi avbryta utan äggplock eller fick bara 1 embryo i slutändan. Då fick jag som mottagare börja om igen. Gärna fråga om ni kan ha endast en donatorn. Kanske det går att lösa ändå.

• NinaCamilla

Dreamz: Jag vet inte om garantin men det borde ha väl något sånt? I Finland fick man halva pengar tillbaka om man fick endast 1-2 embryo att återföra. Vi fick ett tillfälle halva priset tillbaka eftersom vi fick endast 1 embryo på dag 2. Vi hade 3 olika donatorer i Finland och antal ägg var väldig få. 

Jag tror att därför Serum kör dubbla donatorer att de inte behöver returnera några pengar.  De förklarade till oss att för dem är det bättre om vi gör endast FET. Då kan de välja nån av dom donatorer som har bäst antal ägg vid ÄP. De odlar dessa till blasto och fryser in. Då behöver vi endast ha fokus på min kropp när den är mottaglig. Därför kör vi endast FET och ingen ET. Enligt Penny är det ingen svin vid vid upptiningen av embryos. Om en rör innehåller 2 blastos, har vi alltid fått samma antal som har klarat upptiningen. Deras teknik är riktig bra.  Vi har använt 3 olika donatorer och vi har alltid haft 7-9 blastos vid dag 5. Penny använder donatorer som hon vet är bra. Det vet jag inte hur många ggr använder de samma donatorn dock. Vid försök nr 11 orkar man inte bry sig längre utan vill ha ett bäbis Så länge blastos är toppen kvalite, är vi nöjda.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016