Vi som planerar äggdonation 2016
Då valde vi hellre att vända oss utomlands, till Riga och bekosta det själva trots att vi har embryon kvar i fysen här i Sverige.
Men hoppas det går bra för er och att ni har finare och bättre personal där!
Eftersom jag inte läst igenom hela tråden, bara ögnat lite... Vad har lett till att det blivit äggdonation för er?
Fler norrlänningar, kul. Jag stod i kö i Umeå men innan dom kontaktade mig hade jag fått en son som hunnit bli ca 7 mån. Tyckte d var för lång väntetid o trist att man inte får alla ägg fr donatorn.
Vi valde att gå över till äggdonation efter 12 IVF-försök. Pga min ålder var det risk att vi inte skulle hinna fram i kön i tid på den privata kliniken i Umeå, dessutom tyckte vi att kompetensen verkade bättre utomlands. Vi valde en klinik helt utan kö.
Akleija: känner som du att än om det var tufft att höra att man va i förtida klimakterie så fick man ändå ett svar varför man ej kan bli gravid på naturlig väg. Bättre än att gå i ovisshet.
Hur har du känt inför det faktum att du ej kan få genetiska barn? För mig var det verkligen en stor sorg som jag bearbetat under det år sedan jag fick veta. Idag har jag accepterat, men sorgen kommer i små glimtar då och då. Är dock så otroligt tacksam och lycklig att man får denna chans och att det finns så underbara människor som donerar sina ägg!
Hej igen!
Tack Akkleja, har läst in mig!
Hur tänker ni med öppen gentemot stängd donation? Med vår dotter fick vi inte välja donator, men hon kan själv få redan på vem det är när hon fyller 18. Tänker att det blir orättvist om man då gör en stängd donation, t ex i Riga, för då får inte det barnet möjlighet att ta reda på sitt ursprung, trots att storasyster kan? (Snacka om att gå händelserna i förväg ...)
Sen har jag varit inne och kollat på AVA Peters databas över donatorer, och får lite ångest. Å ena sidan är det ju lite lockande att försöka välja någon man tycker verkar bra, men å andra sidan oroar jag mig för att jag då kommer att tänka mycket mer på donatorn när barnet fötts? Dvs med min dotter tänker jag aldrig på donatorn, men om man väljer donator själv så blir det så tydligt att det finns "3 föräldrar"?
Har ni tänkt på sådant här alls? Är det någon som har ett barn som fötts med en känd donator, hur har det känts?
Började idag må illa, undrar om det kan vara ett gravid symtom så tidigt?? Bara 5 dagar efter ET? Har även värk i kroppen och lite huvudvärk... Någon som vet?