Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

varför amningsvägrar barnet??

Försök amma på natten, när han är lite tröttare. Och sen ta bort flaska helt, måste ni ge ersättning så ge på sked eller kopp eller vad som helst men det kan ju vara så att flaskan sabbar för amningen och är det då viktigt att amma så måste ni ta bort den. Det är ju väldigt mycket enklare för en bebis att bara klunka i sig från flaska framför att jobba för maten vid bröstet så det är lätt att de vägrar bröstet om flaskan finns.

Det blir väl en ond cirkel av hunger, trötthet osv. Men det är också en utvecklingsfas runt fem veckor har jag för mig, som kan ställa till det.

Kan du försöka liggamma lite mer. Se till att han ligger så han har ditt bröst lite ovanför näsan, då måste han gapa mer.

Kontakta amningshjälpen om det inte går, de finns på nätet och fb och telefon.

• Alexi

Dina bröst sinar inte! Däremot kan ju produktionen gå ner om ni ger ersättning och då kommer han vilja amma oftare för att öka produktionen igen. Så fokusera på amning och lugn och ro och undvik ersättningen några dagar kommer det bli bättre.

• Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-06 14:01:41 följande:
    han börja suga fel helt plötsligt. suger bara på toppen och det gör så ont.
    försöker locka me vårtan vid näsan men han öppnar inte munnen mer. lyckas jag få in bröstet rätt så drar han bort huvudet lite så bara toppen är kvar.
    hur ska jag göra för att få honom att suga rätt?
    säkert så att nappen som han vill ha hela tiden som är problemet. men ger jag inte den så sover han inte alls utan skriker i timmar.
    Ta direkt bort honom från bröstet vid minsta felsugning, annars får du blåsor direkt och det är kört. Han ska liksom titta lite uppåt mot bröstet så han tvingas gapa.

Det är klart att han sover utan napp, förr eller senare. Så amma istället till sömns kanske?

Men återigen, kontakta gärna amningshjälpen, de är proffs på detta!
  • Alexi

Har du funderat på att testa att äta helt mjölkfritt? Många bebisar blir hjälpta av det. Du måste köra i alla fall en månad för att se effekt då.

• Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-16 09:25:17 följande:
    Nu verkar det som att pojken har mindre ont och tar lite bättre. greppet är fortfarande dåligt men låter de gå. På BVC sa dom att han går upp för lite i vikt. gått upp 900 g och vuxit 8 cm på 6.5 v. hon sa att vi ska ge ersättning 2 ggr/dag. Hon kolla tungan och trodde strängen var för kort. på tisdag ska de kolla igen på tungan med läkare. hoppas de löser sig.
    Nu har pojken sovit bättre. och jag är mer utvilad. han äter längre och mer.
    nu är problemet den, att mjölken tar slut. igår kväll var brösten helt tomma. klämde och testa pumpa. kom några droppar. 6 timmar senare så är ena bröstet fullt men andra tomt. han tömde de fulla bröstet och tog några sugtag på andra. tänkte att ja måste pumpa ut lite till så de ökar produktionen men kom ingenting. nu 3 timmar senare verkar den va lika tom. samt de bättre bröstet hade inte fått mycket i sig. vad gör jag för att få mjölk? dricker massor. vilar och stressar inte. har min mor här och hjälper så jag får vila lite. ändå ingen mjölk. vad är fel?
    Har du börjat ge ersättning redan? För då kommer ju produktionen att sjunka rätt snabbt. Om du tycker amningen funkar bättre så kör på med den och amma så mycket du kan och så lite ersättning du kan så kommer förmodligen vikten öka successivt.
  • Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-16 12:37:29 följande:
    BVC som sa att ja ska ge ersättning. sambon vill inte lyssna när jag säger att han ska suga och att produktionen minskar om han inte gör de. "de på BVC är experter och säger dom att jag ska ge ersättning så gör jag de. 60 ml 2 ggr/dag" spelar ingen roll vad jag säger..
    har försökt pumpa.. förr har brösten blivit överfulla fast han ätit och då kunde jag pumpa ut 120 ml från båda brösten. Nu ha jag fått ut 60 med båda brösten 2 ggr.. ser att han inte vill greppa ordenligt nu eftersom man gett flaska igen. BVC rekommendera dr browns flaska. "den är som ett bröst" men blivit galet ändå.. smile4.gif
    Fast Bvc är INTE experter på amning. Tvärtom är de väldigt fixerade vid tillväxtkurvorna och de kurvorna är ofta inte anpassade efter ammade barn. De äör väldigt snabba på att föreslå ersättning så fort minsta tillväxt inte är helt enligt kurvan men så länge barnet växer på längden är inte viktkurvan så akut. Om man vill amma, om det är viktigt för en, då är det viktigt att ta kontakt med proffs på amning och ha lite is i magen. Kontakta amningshjälpen tex.
  • Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-20 20:48:19 följande:
    var och klippte tungbandet idag.
    Ingen skillnad. han skriker och vägrar..
    har försökt höra av mig till amningshjälpen men inget svar där.. så nu känner jag att hoppet är ute.. ger upp.. lagom skönt med fulla bröst som gör ont.. :'(
    Alltså, vill du amma, avvakta något beslut tills du pratat med amningshjälpen!

Har du läst här om alternativa kontaktsätt?

www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Och har du läst alla råd om amning på deras hemsida?

www.amningshjalpen.se/
  • Alexi

Jag tror det är vanligt med favoritbröst. Kan du amma honom så att han ligger åt samma håll oavsett vilket bröst det är? Jag lärde mig liggamma på samma sida men båda brösten.

Har du också testat att handmjölka igång utdrivningsreflexenbåt honom, så att mjölken kommer direkt?

Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??