Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Snart 1-åring som vaknar och gnäller varje timme

Utifrån det du skriver så verkar det ändå gå lite i vågor det här med uppvaken. 
    Min äldsta vaknade massor just i den åldern pga tänder (kindtänder och hörntänder) och de stora tar lång tid på sig, så stör det nattsömnen så kan vi prata månader. Vi har alltid sovit med våra i den åldern och då har man inte påverkats lika mycket. De har somnat om när de känt att vi varit nära. Vår yngsta har sovit bra länge, men nu har han en period då han vaknar till mer igen och kommer intillrullande och vill ha kroppskontakt, hålla i handen. Han är 2,5. Det går i perioder. Perioderna kommer tätt första året. Det har dock varit väldigt stor skillnad på sömnen mellan 1 och 1,5 år....för alla våra tre barn.

• Flickan och kråkan
    beli skrev 2016-01-04 12:53:37 följande:
    Tack för ditt svar.

Ja det kan förstås vara tänderna, fast varför gör det i så fall bara ont på natten och inget på dagen? (Hah, Lena Ph kanske sjöng om tandvärk...) Dagtid kan han vara hur glad och nöjd som helst (utom när han t.ex. är hungrig eller nåt annat som är tydligt och kan åtgärdas enkelt).

Sen har jag t.ex. på öppna förskolan stött på föräldrar vars barn (i samma ålder som vårt) "sover hela natten", så då undrar man ju varför inte vårt barn kan sova mer på sin höjd än några timmar i sträck... Jag vet att alla är olika, men borde inte alla, eller åtminstone de flesta, ha problem med tänderna i den åldern om det nu är det?

Jaja, antar att oavsett vad så kommer han att fortsätta sova hackigt ett bra tag tills det går över, men när man sitter där och vaknar för tionde gången mitt i natten så blir man desperat...
    Jag tror inte att det behöver göra särskilt ont bara vara irriterande. Vid orolig sömn gnäller och gnyr de ofta vid uppvak för att de är trötta, inte vill vakna och inte kommer till ro.

Med äldsta var det så uppenbart. När kindtänderna väl bröt igenom som sov han. Han gav inget intryck av att vara besvärad dagtid. Andra barnet var lika svullen i munnen om inte mer och vvs-sköterska tyckte så synd om honom...men var inte besvärad av dem som vi märkte. Med tredje barnet var tänderna bara plötsligt uppe. Vi upplevde aldrig ens någon svullnad. Olika barn.

Vår äldsta började sova hela nätter vid 13 månader. Mellan var 10 månader och yngsta var nästan 15 månader. Fast alla damsov med oss i den åldern så hade de sovit själva så hade vi nog konstaterat att de sovit mer sammanhängande men ändå haft uppvak. De har haft uppvak som vi inte märkt av nämnvärt - de har rullat intill, det har kommit en hand krafsande etc. hade vi inte varit där hade de inte somnat om direkt av sig själva utan vaknat.

Men generellt har det varit väldigt stor skillnad på alla tre barnen mellan cirka året och 1,5 år vad gäller sömnen. De har somnat mycket lättare och sovit mycket mer sammanhängande. men vet hur det är att vara i det där sömnträsket. Har haft barn som ammat länge och långa perioder minst en gång/timme nattetid. Man glömmer fort . Det går över .
Svar på tråden Snart 1-åring som vaknar och gnäller varje timme