• beli

Snart 1-åring som vaknar och gnäller varje timme

Vi har en son som fyller ett år nu i januari. Han mår bra och är mestadels nöjd på dagarna, men har aldrig sovit hela natten. Ibland har han sovit 5 timmar i sträck och då har vi varit halvt chockade över att han kunnat sova så länge utan att vakna. Det vanliga är att han sover nån timme, sen vaknar, gnäller/skriker och ofta även sätter sig upp. Ibland räcker det att stoppa in nappen igen, andra gånger kan det ta 15-30 minuter att få honom att somna om.

När han var mindre provade vi mjölkproteinfri ersättning under en period, ingen skillnad. Nu senast när vi var hos läkaren fick vi rådet att ge honom medicin mot sura uppstötningar ifall det var det. Vi provade en period i december, men ingen skillnad vare sig när vi började eller när vi slutade med det.

Han har fått 2-3 flaskor välling per natt ända fram till veckan före jul, då vi tog fajten och tänkte att nu slipper vi gå upp på nätterna. Nu äter han inget mellan 21 och 06-07, men lik förbaskat vaknar han jämt ändå! I natt vaknade han i snitt en gång i timmen, och mellan 03 och 04 var vi i stort sett vakna hela tiden eftersom han vaknade typ var femte minut. Till slut tog vi upp honom i vår säng (händer nästan aldrig) men han vaknade flera gånger ändå. Varje gång gnyr/gnäller/skriker han.

Man blir ju galen. VARFÖR vaknar han? VARFÖR gnäller/skriker han? Gör det ont nånstans och i så fall VAR? Vill sååå ha ett svar :( Man blir desperat dels av att inte veta vad det är med honom, dels av att inte veta hur många månader (år?) till det här kommer att hålla på...

Nån som har några andra förslag, nån som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Snart 1-åring som vaknar och gnäller varje timme
  • Flickan och kråkan

Utifrån det du skriver så verkar det ändå gå lite i vågor det här med uppvaken. 
    Min äldsta vaknade massor just i den åldern pga tänder (kindtänder och hörntänder) och de stora tar lång tid på sig, så stör det nattsömnen så kan vi prata månader. Vi har alltid sovit med våra i den åldern och då har man inte påverkats lika mycket. De har somnat om när de känt att vi varit nära. Vår yngsta har sovit bra länge, men nu har han en period då han vaknar till mer igen och kommer intillrullande och vill ha kroppskontakt, hålla i handen. Han är 2,5. Det går i perioder. Perioderna kommer tätt första året. Det har dock varit väldigt stor skillnad på sömnen mellan 1 och 1,5 år....för alla våra tre barn.

• beli
    Flickan och kråkan skrev 2016-01-04 12:15:50 följande:
    Utifrån det du skriver så verkar det ändå gå lite i vågor det här med uppvaken. 
    Min äldsta vaknade massor just i den åldern pga tänder (kindtänder och hörntänder) och de stora tar lång tid på sig, så stör det nattsömnen så kan vi prata månader. Vi har alltid sovit med våra i den åldern och då har man inte påverkats lika mycket. De har somnat om när de känt att vi varit nära. Vår yngsta har sovit bra länge, men nu har han en period då han vaknar till mer igen och kommer intillrullande och vill ha kroppskontakt, hålla i handen. Han är 2,5. Det går i perioder. Perioderna kommer tätt första året. Det har dock varit väldigt stor skillnad på sömnen mellan 1 och 1,5 år....för alla våra tre barn.
    Tack för ditt svar.

Ja det kan förstås vara tänderna, fast varför gör det i så fall bara ont på natten och inget på dagen? (Hah, Lena Ph kanske sjöng om tandvärk...) Dagtid kan han vara hur glad och nöjd som helst (utom när han t.ex. är hungrig eller nåt annat som är tydligt och kan åtgärdas enkelt).

Sen har jag t.ex. på öppna förskolan stött på föräldrar vars barn (i samma ålder som vårt) "sover hela natten", så då undrar man ju varför inte vårt barn kan sova mer på sin höjd än några timmar i sträck... Jag vet att alla är olika, men borde inte alla, eller åtminstone de flesta, ha problem med tänderna i den åldern om det nu är det?

Jaja, antar att oavsett vad så kommer han att fortsätta sova hackigt ett bra tag tills det går över, men när man sitter där och vaknar för tionde gången mitt i natten så blir man desperat...
  • Flickan och kråkan
    beli skrev 2016-01-04 12:53:37 följande:
    Tack för ditt svar.

Ja det kan förstås vara tänderna, fast varför gör det i så fall bara ont på natten och inget på dagen? (Hah, Lena Ph kanske sjöng om tandvärk...) Dagtid kan han vara hur glad och nöjd som helst (utom när han t.ex. är hungrig eller nåt annat som är tydligt och kan åtgärdas enkelt).

Sen har jag t.ex. på öppna förskolan stött på föräldrar vars barn (i samma ålder som vårt) "sover hela natten", så då undrar man ju varför inte vårt barn kan sova mer på sin höjd än några timmar i sträck... Jag vet att alla är olika, men borde inte alla, eller åtminstone de flesta, ha problem med tänderna i den åldern om det nu är det?

Jaja, antar att oavsett vad så kommer han att fortsätta sova hackigt ett bra tag tills det går över, men när man sitter där och vaknar för tionde gången mitt i natten så blir man desperat...
    Jag tror inte att det behöver göra särskilt ont bara vara irriterande. Vid orolig sömn gnäller och gnyr de ofta vid uppvak för att de är trötta, inte vill vakna och inte kommer till ro.

Med äldsta var det så uppenbart. När kindtänderna väl bröt igenom som sov han. Han gav inget intryck av att vara besvärad dagtid. Andra barnet var lika svullen i munnen om inte mer och vvs-sköterska tyckte så synd om honom...men var inte besvärad av dem som vi märkte. Med tredje barnet var tänderna bara plötsligt uppe. Vi upplevde aldrig ens någon svullnad. Olika barn.

Vår äldsta började sova hela nätter vid 13 månader. Mellan var 10 månader och yngsta var nästan 15 månader. Fast alla damsov med oss i den åldern så hade de sovit själva så hade vi nog konstaterat att de sovit mer sammanhängande men ändå haft uppvak. De har haft uppvak som vi inte märkt av nämnvärt - de har rullat intill, det har kommit en hand krafsande etc. hade vi inte varit där hade de inte somnat om direkt av sig själva utan vaknat.

Men generellt har det varit väldigt stor skillnad på alla tre barnen mellan cirka året och 1,5 år vad gäller sömnen. De har somnat mycket lättare och sovit mycket mer sammanhängande. men vet hur det är att vara i det där sömnträsket. Har haft barn som ammat länge och långa perioder minst en gång/timme nattetid. Man glömmer fort . Det går över .
  • Kendra

Barnet kan reagera på fullkorn.. Alltså gröt etc som är för mkt fullkorn för deras känsliga mage.. Det kan va värt o kolla upp. Eller att utesluta gluten helt o se vad som händer.

Sover ert barn i ert rum eller eget? Under separationsfasen kan de ju sova betydligt sämre och behöver mer närhet även om de tidigare funkat bra med eget rum osv. Min dotter som e 8,5 månad sover antingen i sin egen säng (i vårt rum) eller bredvid oss i sängen.

Vissa nätter vaknar hon och gnyr till ganska ofta men då lägger ja mig bara på sidan så hon kommer åt bröstet o kan snutta o det gör hon i en minut sen somnar hon om. Vaknar hon i sin egen säng och börjar gråta så byter vi blöjan (ibland somnar hon om på skötbordet o då bäddar vi bara ner henne i hennes säng igen) men om hon fortsätter att vara vaken efter blöjbytet tar vi alltid med henne till vår säng så hon får amma lite o sova där. Visst man sover lite trängre men hellre det än upp o vagga varannan timme, hon mår ju helt klart bäst av att sova nära.

Just det, man kan också testa att ge lite vatten i nappflaska om det skulle va så att de är törstiga.. Detta gjorde vi under sommaren (bor i Spanien o detta året var det ju varit värmebölja).. Upplevde att det fungerade ibland iaf.

Ang om det är tänderna.. Finns det sån där svalkande gelé i Sverige på apoteken för bebisar? Man smörjer in tandköttet på dem o så har det liksom en svalkande effekt..

• beli
    Kendra skrev 2016-01-04 14:06:04 följande:
    Barnet kan reagera på fullkorn.. Alltså gröt etc som är för mkt fullkorn för deras känsliga mage.. Det kan va värt o kolla upp. Eller att utesluta gluten helt o se vad som händer. Sover ert barn i ert rum eller eget? Under separationsfasen kan de ju sova betydligt sämre och behöver mer närhet även om de tidigare funkat bra med eget rum osv. Min dotter som e 8,5 månad sover antingen i sin egen säng (i vårt rum) eller bredvid oss i sängen. Vissa nätter vaknar hon och gnyr till ganska ofta men då lägger ja mig bara på sidan så hon kommer åt bröstet o kan snutta o det gör hon i en minut sen somnar hon om. Vaknar hon i sin egen säng och börjar gråta så byter vi blöjan (ibland somnar hon om på skötbordet o då bäddar vi bara ner henne i hennes säng igen) men om hon fortsätter att vara vaken efter blöjbytet tar vi alltid med henne till vår säng så hon får amma lite o sova där. Visst man sover lite trängre men hellre det än upp o vagga varannan timme, hon mår ju helt klart bäst av att sova nära. Just det, man kan också testa att ge lite vatten i nappflaska om det skulle va så att de är törstiga.. Detta gjorde vi under sommaren (bor i Spanien o detta året var det ju varit värmebölja).. Upplevde att det fungerade ibland iaf. Ang om det är tänderna.. Finns det sån där svalkande gelé i Sverige på apoteken för bebisar? Man smörjer in tandköttet på dem o så har det liksom en svalkande effekt..
    Fullkorn har vi inte gett honom så mycket av, så jag tvivlar på att det är det. Han sover i spjälsäng bredvid oss (skulle aldrig palla ha honom i eget rum när han vaknar varje timme...). Jag har också hört att separationsfasen kan ställa till det med sömnen under barnets andra halvår, så det kan ju vara det förstås... Vatten ger vi flera av gångerna han vaknar. Däremot hade jag totalt glömt bort att det finns sån där gelé för tandköttet! Vi fick ju t.o.m. en liten tub i ett av apotekens babypaket som vi fick för ett år sen... Ska användas fr.o.m. imorgon. Tack för tipset!
  • beli
    Flickan och kråkan skrev 2016-01-04 13:16:05 följande:
    Jag tror inte att det behöver göra särskilt ont bara vara irriterande. Vid orolig sömn gnäller och gnyr de ofta vid uppvak för att de är trötta, inte vill vakna och inte kommer till ro.

Med äldsta var det så uppenbart. När kindtänderna väl bröt igenom som sov han. Han gav inget intryck av att vara besvärad dagtid. Andra barnet var lika svullen i munnen om inte mer och vvs-sköterska tyckte så synd om honom...men var inte besvärad av dem som vi märkte. Med tredje barnet var tänderna bara plötsligt uppe. Vi upplevde aldrig ens någon svullnad. Olika barn.

Vår äldsta började sova hela nätter vid 13 månader. Mellan var 10 månader och yngsta var nästan 15 månader. Fast alla damsov med oss i den åldern så hade de sovit själva så hade vi nog konstaterat att de sovit mer sammanhängande men ändå haft uppvak. De har haft uppvak som vi inte märkt av nämnvärt - de har rullat intill, det har kommit en hand krafsande etc. hade vi inte varit där hade de inte somnat om direkt av sig själva utan vaknat.

Men generellt har det varit väldigt stor skillnad på alla tre barnen mellan cirka året och 1,5 år vad gäller sömnen. De har somnat mycket lättare och sovit mycket mer sammanhängande. men vet hur det är att vara i det där sömnträsket. Har haft barn som ammat länge och långa perioder minst en gång/timme nattetid. Man glömmer fort smile2.gif . Det går över smile1.gif .
    Ja det är så olika det där... Men skönt att läsa det du skriver, på nåt sätt. Att det ändå går över trots allt ;) Får vä bara bita ihop i några månader till, då. Ska resa runt i Spanien från februari till maj och hade väl varit lite härligt med god sömn, men man kan inte få allt ;)
  • Connie07

Sover han dagtid ?Bra att minska det lite och istället sova bättre på nätterna.Det går över,det kan bli bättre snart.

• beli

I natt var det inte kul (heller)... Han skippade sin andra tupplur, så han somnade redan runt 19. Sen vaknade han några gånger, bl.a. när han fick sin välling (vi har börjat ge honom bara en flaska, runt 20.30-21). Vi lade oss 22.30 och sen började det ordentligt. Lite över midnatt lade vi honom i vår säng (har gjort så bara några gånger på sistone) och sen var jag vaken till minst 02.30... Dels vaknade han flera gånger och gnällde, dels var det så obekvämt och ont om plats för mig att jag inte kunde sova. Sen vaknade han igen runt 03.30 om jag minns rätt, och efter det sov han möjligen i hela 1,5 timme, tills han började gnälla vid 05.30-tiden, och 05.45 gav jag upp och lagade en flaska välling till honom (vi brukar försöka vänta med mat till 06). Efter det vaknade han fortfarande några gånger och gnällde/skrek till, tills 08.15 då han vaknade med ett skrik och vi kravlade upp. Som vanligt blev jag gråtfärdig flera gånger under natten över ovissheten om hur länge det här ska hålla på. Nu har jag i alla fall köpt en extra laddning tandgel och ska prova ikväll...

• Kendra

Stackars liten.. Att han inte kommer till ro. Och håller tummarna att gelén fungerar!

• Nyfikna72

Fast har man gått från 2-3 flaskor välling per natt så får man nog räkna med att det tar lite tid att vänja sig att vara utan det...

• beli

Puuust.

Han bara vaknar och vaknar om nätterna. Jag hann väl sova en halvtimme i natt innan det började, han kunde vakna var femte minut. Däremellan ligger han ofta och blundar med nappen i munnen, det ser ut som om han somnar/sover, men nån kroppsdel rör sig oroligt hela tiden. En arm, handen greppar tag i täcket, drar det hit och dit, ena foten börjar röra sig fram och tillbaka, så här håller han på i några minuter tills han igen vaknar med gnäll/skrik och börjar sätta sig upp. Jag lägger honom igen, ger honom ibland lite vatten, i med nappen och så ser han ut att somna, men det är bara samma procedur som börjar om igen.

Det som också börjat bli riktigt jobbigt senaste veckan är vällingen. Under mellandagarna tog vi ju bort nattmaten och ger nu honom en flaska (fet) välling runt 21 och en runt 06. Han har successivt börjat vakna tidigare och tidigare, nu börjar han gnälla extra mycket redan vid 05. I natt började han lite över 05 och vaknade sedan var femte minut, sedan allt oftare tills han gallskrek i min famn vid 05.45, ålade sig och skrek som han gjorde första avvänjningsnatten i december. Min man tog över och gick runt med honom tills han lugnade sig lite, sen inväntade vi 06-slaget, lade honom och gav honom flaskan. Schlurp sade det så var flaskan tom och han somnade...

Hur ska vi göra? Vi pratade lite om det när vår pojke hade somnat, att vi borde senarelägga morgonvällingen till kanske 07, men å andra sidan leder det kanske bara till att han vaknar 06 istället för 05? Det är ju helt galet att hans kropp vaknar en timme innan det är dags att äta... Kvällsvällingen häller vi extra grädde i så att den verkligen ska mätta, jag tycker att den borde räcka hela natten, särskilt eftersom han faktiskt fyller ett år nästa vecka och rent fysiskt inte behöver mat på nätterna längre.

Tips, tips, tips?

• beli
    Nyfikna72 skrev 2016-01-06 11:44:30 följande:
    Fast har man gått från 2-3 flaskor välling per natt så får man nog räkna med att det tar lite tid att vänja sig att vara utan det...
    Fast de kompisar jag pratat med har alla sagt att det tar max en vecka (3-4 nätter, säger de flesta). Det är också det jag läser överallt när jag läser om avvänjning. Hur kan det ta flera veckor för just vårt barn? Och det ser inte ut att bli bättre heller.
  • Ramborg

Jag har inga tips men vill bara säga något uppmuntrande. Det måste vara jättejobbigt för er att aldrig få sova. Du låter som om du klarar det med ganska gott humör ändå, eloge till dig! Du är duktig. Håll ut. Hoppas det snart blir bättre.

42.
  • beli
    Ramborg skrev 2016-01-13 13:30:47 följande:
    Jag har inga tips men vill bara säga något uppmuntrande. Det måste vara jättejobbigt för er att aldrig få sova. Du låter som om du klarar det med ganska gott humör ändå, eloge till dig! Du är duktig. Håll ut. Hoppas det snart blir bättre.
    Tack, snälla du.
  • elin1989

Hur mycket sover han på dagen? Du kanske kan prova att dra ner till bara en gång om dagen om han sover mer än så. Ge honom Alvedon innan han går och lägger sig och se om det gör någon skillnad! Sån där gel ger jag inte mycket för, jag har provat sån själv när jag har munsår inne i munnen och det funkar bra i typ fem minuter. Om han har ont på grund av tänderna skulle jag prova typ Alvedon.

• beli
    elin1989 skrev 2016-01-13 15:57:05 följande:
    Hur mycket sover han på dagen? Du kanske kan prova att dra ner till bara en gång om dagen om han sover mer än så. Ge honom Alvedon innan han går och lägger sig och se om det gör någon skillnad! Sån där gel ger jag inte mycket för, jag har provat sån själv när jag har munsår inne i munnen och det funkar bra i typ fem minuter. Om han har ont på grund av tänderna skulle jag prova typ Alvedon.
    Han har själv börjat dra ner det till bara en gång om dagen - den senaste veckan har han bara sovit 1,5-2 timmar efter lunch (ända tills förra veckan sov han för det mesta 1-2 timmar på förmiddagen och 1-2 timmar på eftermiddagen). Men det har ju tyvärr inte gjort nån skillnad...

Hmm, känner mig lite tveksam till Alvedon... Ska fundera. Men morgonskrikandet är ju p.g.a. vällingen i alla fall, det har inte med värk att göra...
  • elin1989

Flytande Alvedon är inte farligt för barn, jag lovar! Varken vuxna eller barn ska ta läkemedel på rutin bara för att, men att prova Alvedon på kvällen i några dagar är inte skadligt. Alvedon är trots allt bara paracetamol, det har väldigt lite biverkningar. Paracetamol är i princip bara skadligt i väldigt stora mängder då det finns risk för typ leverskador. Nu kanske han inte har ont, men om du som vuxen har ont så tar de flesta en värktablett, varför skulle det vara skillnad för barn?

Svar på tråden Snart 1-åring som vaknar och gnäller varje timme