Har du ärvt ditt utseende från mamma eller från pappa?
Kroppsbyggnad: Har ovanligt lätt för att bygga muskler för att vara kvinna, många män skulle avundas mig, mamma är som kokt spaghetti så det har jag fått av pappa. Har dock fått mammas fettfördelning där det mesta sätter sig på rumpan och låren än överkroppen - tack och lov. Har även fått mammas proportioner med längre ben än överkropp, pappa är inte oproportionerlig direkt men nog har han rätt lång rygg i relation till benen.
Längd: mamma är 165 cm och pappa 173-175 nånstans. Så föga förvånande att jag blev 160 cm. Brorsan lyckades dock bli 184 cm.
Hudton: mamma är väldigt ljus överlag med blont hår och gröna ögon, hon blir mer fräknig av solen än brun egentligen. Men hon bränner sig sällan. Pappa är svarthårig och brunögd med hudton som drar lite åt olivhållet och han blir mörk som en indier av lite sol. Jag är nånstans mitt emellan. Brunhårig, brunögd men med väldigt ljus hy i vanliga fall. Blir dock lätt brun och bränner mig väldigt sällan, men har en tendens till att få fräknar på näsrygg och kindben.
Ansiktsdrag: svårt att avgöra. Båda mina föräldrar har ganska skarpa drag med höga kindben (finsk och finsk rom) och hyfsat markerad käke och haka så det har jag också (man skulle inte kunna tro att jag har lite överbett).
Ögon: pappas. Både färg och form.
Näsa: ingens. Min fasters om något isf. Mamma har (innan operationen iaf) en typisk finsk bred potatisnäsa som pekar uppåt, medan pappa har en kroknäsa som snarare pekar nedåt. Min är rak, varken bred eller smal egentligen, men storleken kom jag inte ifrån.
Mun: båda mina föräldrar har fylliga läppar, pappa mer än mamma. Så är mina också, inte fullt lika fylliga som pappas dock. Formen har jag ärvt av en annan faster. Vet inte vems tänder jag har, morsans är enorma och pappas är sneda. Mina är mer i storlek med pappas, men bortsett från en hörntand som kom långt uppifrån och inte helt rätade in sig i raden, så är mina rätt raka ändå. Överbettet kommer från pappa.
Hår: bra fråga. Ingen av dem har tjockt hår. De har inte jättetunt men det är då inte tjockt heller. Precis som mitt. Här hade jag inte turen att ärva fastrarnas lockiga extremt tjocka hårsvall. Har lite självfall, som pappa, mammas är spikrakt.
På det stora hela är jag mest lik pappa och hans sida av släkten. Medan min bror är mer lik mamma och hennes sida av släkten, bortsett från ögonfärgen och ögonformen.