Har du ärvt ditt utseende från mamma eller från pappa?
Det här med genetik fascinerar mig på många sätt. I den här tråden tänkte jag ta det från ett kroppsligt perspektiv, det vill säga vilka kroppsliga egenskaper man kan se att man ärvt från sina respektive förälder. Utgående ifrån att man vet hur ens biologiska föräldrar ser ut, alltså. Som första exempel kan vi ta mig, kvinna, 25 år:
- Kroppsbyggnad: Pappas. Tjocka, stadiga ben, grova armar och vader, som inte passar nåt vidare på en kvinnokropp, tyvärr. Önskar jag hade mammas, välformade, kvinnliga ben och smäckra armar (som fortfarande är smäckra trots övervikt). Brösten måste jag också "ärvt" av pappa, eftersom jag har A-kupa, mamma har E-kupa (naturlig).
- Längd: Pappas. Han är 169 cm vilket väl är ganska kort för en man. Mamma är 175, d.v.s ganska lång/normal för en kvinna. Jag är 157 cm.
- Hudton: Mammas. Vi har samma nordiska, rosa/röda hudton. Sån som aldrig blir brun, bara rödare i solen. Pappa har en mer beige ton, och kan bli riktigt pepparkaksbrun om sommaren.
- Ansiktsdrag: Mammas. Höga kindben och liten haka som går inåt mot halsen/tydligt överbett. Pappa har inte så tydligt markerade kindben, kraftigare käke och utåtstående/normal haka.
- Ögon: Pappas. Både mamma och pappa har samma ögonfärg, så här är det lite svårt att avgöra. Tycker ändå formen liknar mer pappas.
- Näsa: Mammas. Ganska smal med hög näsrygg. Pappas är bredare och mer massiv.
- Mun: Pappas. Exakt samma smala, tunna läppar och sneda leende. Tänderna/bettet kommer dock från mammas sida. Samma sneda tänder och samma överbett.
- Hår: Pappas. Mamma har extremt tjockt och fluffigt hår med självfall, pappa har mer normalt/tunt. Mitt är långt, men relativt tunt och spikrakt.
Det här är vad jag kom på just nu. Jag har inga syskon att "jämföra" mig med, men jag tycker det är intressant att fundera på hur jag hade kunnat se ut om jag ärvt utseendet annorlunda. Eller hur mina syskon hade kunnat se ut. T.ex om jag ärvt generna för mammas kvinnliga ben, hennes långa längd, hennes tjocka hår, pappas brunare hudton, pappas normalformade haka, pappas ansiktsdrag o.s.v. Om jag fått det positiva och vackra från båda sidor, så att säga. Brukar skoja om att jag i stället fick allt det negativa och blev en kort, rödflammig, manligt grov kvinna med osmickrande ansiktsdrag. Men det kan inte hjälpas. Jag hoppas bara att mina framtida barn kommer ärva mer från sambons sida, än från min. :P
Ni som känner för det får hemskt gärna sammanställa en egen lista, eller fylla i min här ovan. Tycker det är extremt fascinerande hur mammans och pappans utseende blandas och förs vidare till nästa generation, och hurdana olika utseenden det kan resultera i, när det finns syskon som inte liknar varann ett dugg trots samma föräldrar, och syskon som nästan ser ut som tvillingar. Hoppas ni vill dela med er!