• Yoker

Har du ärvt ditt utseende från mamma eller från pappa?

Det här med genetik fascinerar mig på många sätt. I den här tråden tänkte jag ta det från ett kroppsligt perspektiv, det vill säga vilka kroppsliga egenskaper man kan se att man ärvt från sina respektive förälder. Utgående ifrån att man vet hur ens biologiska föräldrar ser ut, alltså. Som första exempel kan vi ta mig, kvinna, 25 år:

- Kroppsbyggnad: Pappas. Tjocka, stadiga ben, grova armar och vader, som inte passar nåt vidare på en kvinnokropp, tyvärr. Önskar jag hade mammas, välformade, kvinnliga ben och smäckra armar (som fortfarande är smäckra trots övervikt). Brösten måste jag också "ärvt" av pappa, eftersom jag har A-kupa, mamma har E-kupa (naturlig).
    - Längd: Pappas. Han är 169 cm vilket väl är ganska kort för en man. Mamma är 175, d.v.s ganska lång/normal för en kvinna. Jag är 157 cm. 
    - Hudton: Mammas. Vi har samma nordiska, rosa/röda hudton. Sån som aldrig blir brun, bara rödare i solen. Pappa har en mer beige ton, och kan bli riktigt pepparkaksbrun om sommaren.
    - Ansiktsdrag: Mammas. Höga kindben och liten haka som går inåt mot halsen/tydligt överbett. Pappa har inte så tydligt markerade kindben, kraftigare käke och utåtstående/normal haka.
    - Ögon: Pappas. Både mamma och pappa har samma ögonfärg, så här är det lite svårt att avgöra. Tycker ändå formen liknar mer pappas.
    - Näsa: Mammas. Ganska smal med hög näsrygg. Pappas är bredare och mer massiv.
    - Mun: Pappas. Exakt samma smala, tunna läppar och sneda leende. Tänderna/bettet kommer dock från mammas sida. Samma sneda tänder och samma överbett.
    - Hår: Pappas. Mamma har extremt tjockt och fluffigt hår med självfall, pappa har mer normalt/tunt. Mitt är långt, men relativt tunt och spikrakt.

Det här är vad jag kom på just nu. Jag har inga syskon att "jämföra" mig med, men jag tycker det är intressant att fundera på hur jag hade kunnat se ut om jag ärvt utseendet annorlunda. Eller hur mina syskon hade kunnat se ut. T.ex om jag ärvt generna för mammas kvinnliga ben, hennes långa längd, hennes tjocka hår, pappas brunare hudton, pappas normalformade haka, pappas ansiktsdrag o.s.v. Om jag fått det positiva och vackra från båda sidor, så att säga. Brukar skoja om att jag i stället fick allt det negativa och blev en kort, rödflammig, manligt grov kvinna med osmickrande ansiktsdrag. Men det kan inte hjälpas. Jag hoppas bara att mina framtida barn kommer ärva mer från sambons sida, än från min. :P

Ni som känner för det får hemskt gärna sammanställa en egen lista, eller fylla i min här ovan. Tycker det är extremt fascinerande hur mammans och pappans utseende blandas och förs vidare till nästa generation, och hurdana olika utseenden det kan resultera i, när det finns syskon som inte liknar varann ett dugg trots samma föräldrar, och syskon som nästan ser ut som tvillingar. Hoppas ni vill dela med er!

• Svar på tråden Har du ärvt ditt utseende från mamma eller från pappa?
  • Anonym (Kvinna)

Som ung mamma som äldre pappa

• sextiotalist

Mormor och pappa. Finns inget hos mig utseendemässigt eller sättet att vara som påminner om mamma och min mamma är inte lik mormor alls, men en avbild av min morfar.

• Ramiz

Har mitt utseende efter: Farfar, faster, (pytte liiiiite), pappa, gammelmormor och mamma..

• Anonym (mamma)

Jag är riktigt lik mamma, men har detta från pappa: näsa, mun, hårfärg. Vet inte om jag liknar far- eller morföräldrarna nåt, för jag har inte träffat nån av dom, så vet inte hur dom ser ut. Mormor har jag sett på kort, och man kan i alla fall se likheter där.

• malle88

Mormors mor, mormor, mamma och jag har alla lika utseende förutom att vi blivit längre för varje generation. "Tyvärr" har dottern verkat fått sin pappas utseende. Spelar ju egentligen ingen roll men jag hade liksom förväntat mig att min dotter skulle vara som mig ;)

• Tussigullan

Mormor och pappa här oxå. Mormors kroppsbyggnad och pappas ansiktsdrag. Min syster är lik mormor och farmor, hon har oxå fått mormors kroppsbyggnad men farmors ansiktsdrag med näsa o ögon. Min bror är en väldig mix mellan pappa och morbror :) tycker oxå genetik är fruktansvärt intressant

• Ronga

Pappa rakt av. Allt man får höra av släktingar dessutom, speciellt ifrån farsans sida. Hårfärgen fick jag dock av morsan.

Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Anonym (Blåa ögon)

Är lik pappa och mamma,men mera pappa.Kroppsbygnad är från mormor och farmor.Min skostorlek och längd är ochså från mormor och farmor.Grått hår är från morfar.Och nåt från farfar ochså.

• Yoker
    Anonym (mamma) skrev 2016-01-04 21:22:22 följande:

Vet inte om jag liknar far- eller morföräldrarna nåt, för jag har inte träffat nån av dom, så vet inte hur dom ser ut. Mormor har jag sett på kort, och man kan i alla fall se likheter där.

Det verkar vara många som är lika mormor/farmor/morfar/farfar här, jag har också samma "problem" som du att jag inte vet hur dom ser ut. Den enda jag träffat är morfar, och honom liknar jag inte. De andra var tyvärr avlidna innan jag föddes, nackdelen med att ha föräldrar/släkt som fått barn sent i livet.. Hade jättegärna velat se om jag liknar nån av dom också!
  • sextiotalist
    Yoker skrev 2016-01-04 22:11:08 följande:
    Det verkar vara många som är lika mormor/farmor/morfar/farfar här, jag har också samma "problem" som du att jag inte vet hur dom ser ut. Den enda jag träffat är morfar, och honom liknar jag inte. De andra var tyvärr avlidna innan jag föddes, nackdelen med att ha föräldrar/släkt som fått barn sent i livet.. Hade jättegärna velat se om jag liknar nån av dom också!

Då skulle du levt i vår släkt, där blir man långlivad, i varje fall om man är kvinna. Så en äldre släkting, som fick sina barn mellan 30 och 40, fick även träffa sitt barnsbarnsbarn, trots att ingen skaffade barn tidigt, men är man så pigg att man fortfarande bor hemma och är helt klart i huvudet när man är 100 så är det inte så konstigt.
    Min mormor fick även träffa sina barnsbarnsbarn
  • MammAmma

Kroppsbyggnad: Har ovanligt lätt för att bygga muskler för att vara kvinna, många män skulle avundas mig, mamma är som kokt spaghetti så det har jag fått av pappa. Har dock fått mammas fettfördelning där det mesta sätter sig på rumpan och låren än överkroppen - tack och lov. Har även fått mammas proportioner med längre ben än överkropp, pappa är inte oproportionerlig direkt men nog har han rätt lång rygg i relation till benen.

Längd: mamma är 165 cm och pappa 173-175 nånstans. Så föga förvånande att jag blev 160 cm. Brorsan lyckades dock bli 184 cm.

Hudton: mamma är väldigt ljus överlag med blont hår och gröna ögon, hon blir mer fräknig av solen än brun egentligen. Men hon bränner sig sällan. Pappa är svarthårig och brunögd med hudton som drar lite åt olivhållet och han blir mörk som en indier av lite sol. Jag är nånstans mitt emellan. Brunhårig, brunögd men med väldigt ljus hy i vanliga fall. Blir dock lätt brun och bränner mig väldigt sällan, men har en tendens till att få fräknar på näsrygg och kindben.

Ansiktsdrag: svårt att avgöra. Båda mina föräldrar har ganska skarpa drag med höga kindben (finsk och finsk rom) och hyfsat markerad käke och haka så det har jag också (man skulle inte kunna tro att jag har lite överbett).

Ögon: pappas. Både färg och form.

Näsa: ingens. Min fasters om något isf. Mamma har (innan operationen iaf) en typisk finsk bred potatisnäsa som pekar uppåt, medan pappa har en kroknäsa som snarare pekar nedåt. Min är rak, varken bred eller smal egentligen, men storleken kom jag inte ifrån.

Mun: båda mina föräldrar har fylliga läppar, pappa mer än mamma. Så är mina också, inte fullt lika fylliga som pappas dock. Formen har jag ärvt av en annan faster. Vet inte vems tänder jag har, morsans är enorma och pappas är sneda. Mina är mer i storlek med pappas, men bortsett från en hörntand som kom långt uppifrån och inte helt rätade in sig i raden, så är mina rätt raka ändå. Överbettet kommer från pappa.

Hår: bra fråga. Ingen av dem har tjockt hår. De har inte jättetunt men det är då inte tjockt heller. Precis som mitt. Här hade jag inte turen att ärva fastrarnas lockiga extremt tjocka hårsvall. Har lite självfall, som pappa, mammas är spikrakt.

På det stora hela är jag mest lik pappa och hans sida av släkten. Medan min bror är mer lik mamma och hennes sida av släkten, bortsett från ögonfärgen och ögonformen.

• Aniiee

Min morfar! Så pass "illa" att om man tittar på ett fotografi från när han var 15 och när jag var 15, så är det i princip omöjligt att se skillnad på oss (i alla fall om man skulle tagit en bild på mig med en kamera från 30-talet)

Nu när jag är vuxen så är jag fortfarande läskigt lik min morfar som 15-åring (tyvärr finns inga bilder på min morfar när han var 20-35, pga världskrig osv.)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • shift

- KroppsbyggnadMammas. Har ärvt mammas timglasfigur, men tyvärr pappas tendens att lägga på sig vikt (som gärna lägger sig på buken också). Mamma äter fruktansvärt illa, men jag är den som lägger på mig vikt genom att bara titta på mat en (med det sagt så äter jag också mycket godis och skräp, men inte i samma utsträckning samt att jag försöker röra på mig mer). 
    - LängdMormors. Mormor var väldigt kort (152 cm tror jag) och hade små fötter. Mamma är 167 cm och pappa var 180+cm. Jag är 160 cm och har små fötter. 
    - HudtonPappas. Både mamma och pappa har en ljus hudton, men mamma blir brun väldigt fort när hon solar; jag får kämpa lite längre för att komma upp i ens en liten bränna. 
    - Ansiktsdrag: Både och. Har ärvt mammas kindben, men inte bredden i hennes ansikte. Hennes ansikte är ganska fyrkantigt, medan mitt och pappas var mer avlångt/rundare. 
    - ÖgonPappas. Mamma och pappa hade väldigt lika ögonfärg, men mamma har snäppet ljusare än både mig och pappa. Det roliga är dock att jag har samma ögonfärg som min halvbror på mammas sida.
    - NäsaPappas. Och farmors. På pricken. Lång och rak.
    - Mun: Vet faktiskt inte vem jag har ärvt min mun ifrån. Både mamma och pappa hade ganska små läppar precis som jag. 
    - Hår: Pappas. Pappas hårkvalite som har en tendens att vara ganska oformligt, tunt och platt, men definitivt bättre än mammas som kan liknas vid svinto. Hårfärgen kommer enligt farmor från hennes mamma. 

Har också ärvt farmors bredare handleder, samt mammas hårighet (farmor hade nästan inget hår på kroppen och pappa var ovanligt slät för att vara man). Mamma och pappa är väldigt lika och därför är det svårt att avgöra vart jag har fått vissa drag ifrån, men för några år sedan hittade jag en bild på min farfar i tjugoårsåldern och där hittade vi min lookalike! Så största delen av mitt utseende kommer nog ändå från pappas sida av släkten. 

• K grrl
    - KroppsbyggnadPappas och mammas. Är lång, gänglig och smal, precis som min pappa, men har samma stora byst som min mamma.
    - LängdPappas. Mamma är precis medellängd för kvinnor, pappa är lång. Jag är 174, längsta kvinnan i familjen.
    - Hudton: Jag är väldigt ljushyllt och rödlätt, vilket varken kommer från mamma eller pappa. Tittar jag på bilder på min farmor skulle jag kunna tänka mig att det går åt samma håll, men min mormor brukade påpeka att hennes pappa var rödlätt precis som jag.
    - Ansiktsdrag: Jag är väldigt, väldigt lik min farmor. Samma ögon, samma långa raka näsa, samma kindben, samma fylliga mun. Dock har jag litet huvud och nätt ansikte precis som mamma. 
    - Ögon: Har typiska ögon som går igen hos de flesta av mina kusiner och morbröder och mostrar. Stora och bruna. Det har hänt att okända frågat mig om jag är släkt med den-och-den, så stor är familjelikheten.
    - Näsa: Pappas/farmors.
    - Mun: Är väldigt lik farmor, som sagt.
    - Hår: Mammas. Har normal hårkvalitet men en hårmängd utan dess like, alltså väldigt tjockt men mjukt hår.
Svar på tråden Har du ärvt ditt utseende från mamma eller från pappa?