• Darimna

gravid kilon

Allvarligt, menar ni före eller efter förlossningen? 

När ni räknar hur mycket ni gått upp alltså? Det mesta är ju bara barnet och vattnet...

Det intressanta är väl hur mycket som är kvar när barnet är ute. Inte vad man väger precis i slutet av graviditeten.. 

• Darimna

Jag vägde 78 innan graviditeten. 88 när jag kom in på förlossningen, 78 när vi åkte hem och 68 två veckor senare. Sedan 63 efter 8 månades amning

• Darimna
    Beya skrev 2016-03-16 20:17:54 följande:
    Hur lyckades du med det?:) jag kämpar för att gå ner nu men har fortfarande 12kg kvar:(
    Det är ju väldigt olika, det är olika vad man lagrar, en del lagrar bara vatten och då rinner det mesta av på några veckor eller ett par månader utan att man behöver göra ett dugg.
  • Darimna
    Fjällsippa skrev 2016-03-19 15:35:48 följande:

Jag gick upp 20 kg efter inskrivningen då jag visserligen vägde ca 4 kg mer än normalt. Jag har nu 9 månader senare gått ner ca 30 kg och väger alltså ca 6 kg mindre än vad jag brukade innan jag blev gravid. Jag vet inte varför jag har gått ner så mycket, har inte gjort något speciellt. Ammar inte längre.

Men då räknar du alltså in barnet och vattnet i de där 20?

I så fall är det inte ett dugg konstigt. För mig var 22kg bara barn och vättska. Som var borta ett par veckor efter förlossningen

• Darimna
    Fjällsippa skrev 2016-03-21 16:28:24 följande:
    Det är klart jag gör, gör inte alla det? Hur ska man annars kunna veta vad som är barn, vätska resp fett, muskler? Vad jag menar är att jag vet inte varför jag väger mindre nu än jag gjorde innan jag blev gravid. För då had jag inte en massa barn, vätska eller särskilt mycket fett.

Jo, alla verkar göra det. Det är det jag tycker är så konstigt.

Det är ju jättelätt att veta. Det som försvinner i samband med förlossningen är ju det som hör till barnet. Alltså inte kilon du lagt på dig utan bara själva barnet.

Så himla konstigt tycker jag att säga att man "lyckats" gå ner 10 kilo när det egentligen bara är vad som kom ut när man födde liksom. 

Jag tycker det är fullständigt irrelevant vad man väger precis innan förlossningen, det är ju vad man väger EFTER man kommit hem från bb som säger hur mycket man gått upp av graviditeten. Eftersom det verkar skilja enormt mycket från person till person hur mycket som försvinner vid förlossningen- bara här i tråden från 6kg till 22kg. Så vikten före förlossningen säger ju inte ett dugg om hur mycket din kropp lagt på sig. 

Eller hur?

Svar på tråden gravid kilon