• IamGroot

Hur lösa kvinnobristen i Sverige?

163 000 har sökt asyl i Sverige i år, de flesta är "ensamkommande" män i åldrarna 15-30 år . Den påstådda flyktingkrisen har på så vis inom en period på ett par månader radikalt förändrat könssammansättningen i Sverige, så att vi numera har en onaturlig könskvot i den här åldersgruppen.

En grov uppskattning som har synts i media är att det finns 20 % fler män än kvinnor i åldrarna 15-30. Lite drygt 200 000 kvinnor måste alltså till för att vi ska ha en jämn fördelning. SCB kommer att publicera ny statistik den 12e januari och jag antar att vi då kan få en första inblick i hur stor kvinnobristen är i Sverige.

Nåväl. I den här tråden diskuterar vi hur man kan återställa könsbalansen i Sverige.

Någon som vill börja? :)

• Svar på tråden Hur lösa kvinnobristen i Sverige?
  • Sansa Snark
    Hadraniel skrev 2016-01-01 14:55:38 följande:

Problemet är väl att det sannolikt kommer att bli fler personer som är ofrivilligt ensamma vilket i sin tur leder till ett ökat lidanade och ohälsa.

Ja, det är tråkigt, men inte så mycket att göra något åt. Vi kanske borde jobba för ett samhälle som bygger mindre på kärnfamilj och mer på andra gemenskaper?
  • Hadraniel
    Sansa Snark skrev 2016-01-01 15:07:36 följande:
    Ja, det är tråkigt, men inte så mycket att göra något åt. Vi kanske borde jobba för ett samhälle som bygger mindre på kärnfamilj och mer på andra gemenskaper?
    Visst borde väl samhället bli bättre på att ta hand om varandra överlag och det finns ju många ensamma människor redan nu. Ensamhet är väl ett av våra större samhällsproblem och det är ju tråkigt att det lär bli sämre på den fronten.

Fast i och för sig kan väl en del män leta partner utomlands istället för att lösa bristen på kvinnor inom landet?
  • Doodely

Hej

En skev könskvot torde bland annat ge:

* låg fertilitet vilket ger demografiska problem längre fram i tiden.

* ökad brottslighet

* färre rättigheter för kvinnor

* ökat drog och alkoholmissbruk

* ökat asocialt beteende tex sämre deltagande på arbetsmarknaden och ökat bidragsberoende då män "ger upp"

* ökad psykisk ohälsa tex psykoser, depression, självmordsrisk hos män

* ökad frekvens av pedofili och zoofili (djursex)

* ökad prostitution

* högre skilsmässofrekvens

Lösning: invandring av kvinnor

Det var mitt deltagande i denna tråd. Ha en trevlig dag.

• Doodely
    Sansa Snark skrev 2016-01-01 15:07:36 följande:

Det gick att lura hit män. Då går det att lura hit kvinnor också.
  • Cowgirl

Hur stor är "övervikten" för män? Om ca 160 000 har kommit så måste ju ALLA dessa (plus några till) vara män för att komma upp i ett "behov" av 200 000 kvinnor...

Så jag förstår inte beräkningen av den eventuella bristen, kan du precisera hur många som kommit i respektive ålder och kön? En hel del av dem har ju familjer som kommer efter om de kan. Jag tror inte att det blir så stor diff då faktiskt

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Söderomslottsskogen
    IamGroot skrev 2016-01-01 14:20:41 följande:

Min uppfattning är att det råder kvinnobrist i Sverige. Det är en åsikt som delas av flera samhällsdebattörer.

Om du vill hata män hänvisar jag dig till en tråd tllägnad ändamålet.

Hur ska vi lösa kvinnobristen i Sverige?

Flertalet inlägg och ännu har ingen vågat sig på att diskutera ämnet. Bättre kan ni!

Länka gärna till artiklar från dessa samhällsdebattörer! Samt till uppgifter om hur stort överskottet / underskottet är. Specificera gärna även vilka problem du menar att den ojämna könsfördelningen medför.

Kan tänka mig att vissa skulle tro att en ojämn invandring skulle göra det svårare för män att hitta en partner. Detta tycks dock inte vara fallet. Anledningen? Anhöriginvandring.

2012 exempelvis, så kom flest anhöriginvandrare från Somalia och Thailand. 60% respektive 75% av dessa var nyetablerade relationer. Med andra ord personer från Sverige som hittat kärleken utomlands och tar med denna person hem till Sverige.

Det är väl knappast någon nyhet att många av de unga män som kommit ensamma hit hämtar hit en partner från sitt hemland, och att många svenska män som av någon anledning inte lyckas på partnernsrknaden här ofta hittar någon att tycka om i Sydostasien.

Anhöriginvandring alltså. Det är en befintlig lösning som används och fungerar. Ser inte riktigt "problemet".
  • S c h n a

Flyg hit kvinnorna som lämnats kvar, och det är väl också avsikten en hel del av dessa män har.

• EnAnonumius
    IamGroot skrev 2016-01-01 13:37:40 följande:
    163 000 har sökt asyl i Sverige i år, de flesta är "ensamkommande" män i åldrarna 15-30 år . Den påstådda flyktingkrisen har på så vis inom en period på ett par månader radikalt förändrat könssammansättningen i Sverige, så att vi numera har en onaturlig könskvot i den här åldersgruppen.

En grov uppskattning som har synts i media är att det finns 20 % fler män än kvinnor i åldrarna 15-30. Lite drygt 200 000 kvinnor måste alltså till för att vi ska ha en jämn fördelning. SCB kommer att publicera ny statistik den 12e januari och jag antar att vi då kan få en första inblick i hur stor kvinnobristen är i Sverige.

Nåväl. I den här tråden diskuterar vi hur man kan återställa könsbalansen i Sverige.

Någon som vill börja? :)
    Du borde börjat. Då det är din tråd.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Butterscotch

Jag tror inte att "vi" behöver lösa något problem. De som inte lyckas finna kärleken i Sverige får förstås söka den lyckan på annat håll, och antingen emigrera till sin nya kärleks land eller ta hit henne.

Svar på tråden Hur lösa kvinnobristen i Sverige?