• tino01

vi som planerar första barnet!

evins skrev 2016-05-18 13:10:52 följande:
    Det är verkligen inte ego! Jag brukar tänka på att det inte handlar om att jag missunnar någon annan lycka utan istället ett faktum att jag själv känner besvikelse. Vi är alla mänskliga och ibland måste vi få kunna känna oss besvikna utan att behöva ha dåligt samvete för det
    Ja helt rätt! Självklart är det kul att andra lyckas men så fort någon blivit gravid blir man påmind om det igen och igen.
  • tino01

Känns så skönt att inte vara ensam i att känns så.
    Har en liten fråga. Jag har oregelbunden mens, och idag fick jag lite brun flytning, brukar få de innan de blir helt rött eller om de ens blir rött alls. Är det så att de bruna är min mens? Har för mig det kan vara så när man inte har så riklig mens. Behöver ju ha lite koll så jag vet varifrån jag ska räkna.

• tino01

Okej, jag tänkte med jag skulle räkna det som första mensen men vet ändå inte. Tänkte kolla med ägglossningstest i mitten av veckan och sen framåt och se om jag hittar rätt :)

• tino01
    evins skrev 2016-05-19 19:31:46 följande:

Sådärja, mensen kom imorse som jag misstänkte. Sitter nu med monstermensvärken och surar. På måndag är det iallafall inbokat att jag och maken ska åka o lämna våra blodprov respektive spermaprov till fertilitetskliniken så skönt att ha det inbokat iallafall. Sen ska jag lämna ett ytterligare prov 8 juni och maken ytterligare ett prov om typ 2 veckor nån gång. Ska försöka hålla humöret uppe och köpa hem en flaska och lite goda ostar i veckan nu iaf! Nåt kul ska man ju ha ut av den här skiten.... Tungan uteSkrattandeSkål

Skönt att ha det inbokat! Köp en flarra och njut lite extra! ;)
  • tino01
    evins skrev 2016-05-23 13:58:00 följande:

Idag har jag varit och lämnat första blodprovet för utredningen! Maken var med och skulle lämna spermaprovet, men oturligt nog hade vi missat att de hade andra öppettider för hans del så han får lämna imorgon istället!

Jag har en otrolig fobi för blodprov (och är verkligen inte förtjust i läkarebesök annars heller) så jag hade tur på så vis att maken följde med mig. Han frågade när det var en stund tills det var min tur ifall jag ville att han skulle följa med eftersom jag var nervös och jag sa "Nej, men det behövs inte!". Sen när det var ett könummer kvar tills min tur så bröt jag ihop totalt i väntrummet och började storgråta så han följde med och höll mig i handen Kändes mycket bättre även om jag ändå satt och stortjöt som en 1-åring, hade yrsel, höll på att kräkas efteråt och nu fortfarande 2 timmar senare gråter till och från. Suck. Varför är man så jäkla tramsig?!?! Men men... så jäkla skönt att ha det gjort nu iaf, måste lämna ett till på cykeldag 21 men sen hoppas jag att jag slipper lämna fler blodprover på ett bra tag. Snart ny ÄL igen (2/6)! Taggar till för det istället och försöker undvika att tänka på tråkiga undersökningar !  

Hur går det för er andra? ÄL/BIM snart? 

Åh, det är antagligen alla känslorna som kommer fram, rädsla, längtan, lättnad för att ha fått komma och ta första provet. Men du klarade det, tänk på de!
    Vad händer nu efter nästa blodprov? 

Jag har äl i mitten av denna veckan tror jag, så dumt när mensen är som den är. Men ska börja med äl-test imorgon. Jag är så taggad på denna äl, har en så bra känsla i kroppen!

• tino01
    evins skrev 2016-05-24 18:04:55 följande:
    Njaa, jag är alltid sån här.... men att provet denna gången gäller just utredning gör ju inte saker lättare direkt :-P

Efter nästa blod- och spermaprov antar jag att vi blir kallade till något introduktionsmöte! Kanske gynundersökning och så också? Jag hoppas väl på att de kommer undersöka mina äggstockar, har förstått att de inte nödvändigtvis gör detta. Jag tänker att eftersom jag inte har några problem med min menscykel eller andra kända fel med sköldkörtel eller så så tror jag snarare att ett eventuellt problem hos mig skulle ligga där. Känns mest logiskt iaf. Men nu är det sommar så misstänker att det kan ta lite extra tid för att få tid så vi får väl se

Aha, spännande! Alltså typ imorgon eller så då? Hur brukar dina menscykler se ut? Men det är bra, bara att tagga till!
    Ja nu när semestern börjar närma sig brukar allt ta sån tid, men under sommaren brukar tiden rulla på så bra så det går nog fort!

Ja det bör vara imorgon eller torsdag, tog ältest idag och de var negativt. Men vi kör på ändå. Min cykel är oftast på 29 dagar, men ibland går det upp till 34.
  • tino01
    evins skrev 2016-05-25 08:51:05 följande:
    Ja men precis Och jag hoppas ju att det går av sig självt under tiden då vi innerst inne vill slippa någon form av behandling, så då får vi lite "extra" tid om man ska se något positivt i det hela.

Ok! Ja men då får vi hoppas att den dyker upp snart då
    Ja det hade varit underbart om det hade kommit nu av sig själv! Utan behandling osv. Vi håller tummar och tår!

Negativt idag också ..
  • tino01
    evins skrev 2016-05-30 13:00:29 följande:

Alltså HJÄLP!!! Idag fick jag brev från sjukhuset om att svaren från mitt blodprov kommit in och att man sett förhöjda nivåer av prolaktin och jag måste därför göra om proverna!! Stod information om att det var viktigt att vila inför testet (vilket jag DEFINITIVT inte gjorde förra gången då jag var sönderstressad) så jag ringde (efter en massa googlande) och frågade dem ifall detta kunde ha påverkat vilket de ska eventuellt kunde vara fallet, men att de vill att jag tar om provet ändå så de kunde jämföra. Jag hoppas verkligen att det bara är stressen, blir ju lagom nervös när man googlade och såg alla anledningar som kunde ligga till grund för förhöjda nivåer, allt från tumörer till lever- och njurskador och att förhöjda nivåer kan orsaka störningar av fertiliteten.

Fan vilken ångest jag har nu! Både för vad provsvaret beror på men också att jag nu måste ta YTTERLIGARE ett blodprov när jag trodde att det nästan var över!!

Men.. Såå jobbigt och göra om..
    Förstår om det blir en stressig situation. Hoppas provet blir bättre nu andra gången! Håller tummarna!!

Jag har börjat använda en ny app, och enligt den har jag ägglossning idag, och till 90% tror jag det, då jag haft ont i äggstockarna.
    Och såklart har vi myst nu både tisdag, onsdag och idag torsdag. Jag har så bra känsla i kroppen och är så taggad på detta denna månaden! Hoppas det blir något nu..
  • tino01

Jag är på bim-3 så jag väntar. Har ju känt av smärta i äggstockarna i mellanåt, nu känner jag ingenting, de blir väl inget denna gången heller.
    Nästa vecka ska jag på gynundersökning, ville kolla så allt ser bra ut, plus att jag började läsa om endometrios och såg att jag hade mer än en av de symtomen man kunde ha för de, så nu är jag såå rädd. Vet ni ifall man kan se det på en vanlig gynundersökning?

• tino01
    evins skrev 2016-06-13 08:13:04 följande:
    Om du inte har stora problem så tänker jag att du inte ska oroa dig i onödan  En vän till mig har nyligen fått veta att hon har endometrios, de kunde ge diagnosen efter att ha gjort en titthålsoperation. Dock gör man inte en operation som rutin eftersom det inte hjälper mot något symtom och man inte kan göra något åt saken, utan det är endast för att kunna sätta diagnosen. Eftersom det är en operation så gör man det inte i första hand. I min kompis fall så var det efter måååånga år av stora problem med sitt psykiska välmånende under menscykeln och enorma magsmärtor.
    Hur länge har ni försökt? 
    Okej, då lugnar jag mig lite. Det var mest smärtan och ibs symtomen som jag såg att man kunde ha som passade in på mig och när jag läste de blev jag såklart rädd.
    Vi ge först sedan årsskiftet, så ett halvår.
  • tino01
    evins skrev 2016-08-30 23:16:40 följande:

Idag hände det jag aldrig trodde skulle hända. BIM imorgon och kom hem tidigt från jobbet. Gick ut med hunden och kände mig lite trött, funderade på vad det kunde bero på, tänkte lite roat att det är ju ett graviditetssymtom, men jag är ju inte gravid så skit samma. Somnade även på soffan igår också vilket är väldigt ovanligt för mig. Kom hem igen och kom ihåg att jag hade ju ett billigt gravtest liggandes, så varför inte bara ta det och se hur negativt det är (hade egentligen bestämt att inte testa mer förrän mensen är sen pga många negativa tester). Hade verkligen ingen förhoppning ALLS om att se ett streck, och mycket riktigt så såg jag hur kontrollstrecket dök upp men ingenting annat. Satt klart på toa och reste mig för att tvätta händerna och därefter kasta testet. Precis när jag plockar upp det skymtar jag en svag, svag linje. Blev helt paff och tänkte att det måste vara ett spökstreck, men ju längre tiden gick desto mer övertygad blev jag. Tog ett nytt digitalt CB ikväll och fick upp ett mycket vackert "Gravid 1-2 v". 

Det tog 1 år och 3 månader utan något som helst resultat - och så plötsligt hände det. Helt sjukt. Varken jag eller maken har nog inte riktigt förstått det än!

Symtom jag känner är svullna och ömma bröst, var sömnig under dagen både igår och idag (om det beror på grav eller bara tillfällighet vet jag dock inte!), tycker mig känna lite konstig smak i munnen då och då idag (antar det är den berömda metallsmaken man hört talas om) och så molande mensverk till och från som kommit allt mer de senaste dagarna.

Åh, men grattis!! ;)
    Lycka till med allt!!!
  • tino01

I förrgår natt vaknade jag av extrem smärta i nedre delen av magen, upplever det som att det är vid äggstockarna typ. Jag gick upp och toaletter och när jag skulle gå tillbaka höll jag på att svimma och började må illa, antar för att det gjorde så ont. Nu känner jag en ömhet i nedre delen av magen/äggstockarna när jag känner eller trycker lite lätt. Jag har också fått ömma bröst. Har bim typ nästa vecka. 

Har tidigare haft ont i bröstvårtorna vid ägglossning men nu har jag liksom ont i hela bröstet. 

Svar på tråden vi som planerar första barnet!