• anomym127273

Håravfall av B5 vitamin/ pantotensyra

Jag är en 17 årig tjej som har gått på B5 vitaminer i ca 1 år nu. Dosen jag har tagit  är väldigt hög, 10 gram per dag och jag började ta det pga min dåliga hy. Det gjorde verkligen underverk från alla finnar och min hy är välidgt fin! Men nu på senaste tiden har jag börjat märka att mitt hår är tunnare och ja tappar massa hår när jag borstar eller bara drar handen genom håret, även mina ögonbryn har blivit glesare och varje gång jag tvättar av sminket ramlar ögonfransar av. Idag såg jag att flera andra som överdoserat B5 vitamin också har upplevt håravfall, testa bara söka på " B5 hairloss" och jag blev jätte rädd! Många har skrivit att de lidit av håravfall i flera år och att det inte slutar. Kommer jag fortsätta tappa hår om jag slutar? Hur lång tid tar det att "bli normal" igen? Ni som har slutat med B5, har ni fått tillbaka er dåliga hy igen? 
    Detta stressar mig så himla mycket, pantotensyran har verkligen räddat mig och min hy men vill självklart inte fortsätta om min hår försvinner :( 

• Svar på tråden Håravfall av B5 vitamin/ pantotensyra
  • StevenDiese

Jag vet inget om håravfall av b vitamin, men däremot vet jag att man aldrig ska överdosera vitaminer.

Dock så efter lite googlande verkar ju b vitamin vara hyfsat safe. Men ändå, känner ju att du bör lugna ner dig med tillskottet. Kolla med läkare. Du kanske inte ens behöver tillskott.

overdos.se/overdos-av-vitaminer/

• Tizzlan2

Jag tror det är för att för hög dos av viss B-vitamin sänker halterna av andra vitaminer i kroppen.

Biotin (vitamin H) är ju bra för hårväxten men kan däremot ge acne och oljig hy. Pressas den ner, vilket kan ske genom megadoser av B6, eller på naturlig väg som genom att äta rå äggvita, så påverkas ju hårväxten.

En bra balans är vad som behövs och den får man inte genom megadoseringar utan genom att äta balanserat. Bvitaminbrist på naturlig väg är ganska svårt att få om man nu inte tex svälter sig eller dylikt.

Du får nog tillbaka hårväxten när du slutar med megadoseringarna. Kan ju även hända att acnen inte kommer tillbaks heller, inte på samma sätt som innan. Det enda du kan göra är att sluta med b6 överdoseringarna, du kan ju ta en balanserad bvitamintablett, som innehåller lite av varje. Ge det tid bara, håret kan ta ett tag att börja växa igen.

• U never saw me

Jag använde samma kur med samma resultat. Det blir obalans i kroppen när man överdoserar så kraftigt, även om b-vitaminer är vattenlösliga. Sluta att överdosera och köp istället en bra multivitamin för att ställa allt till rätta igen. För acnen rekommenderar jag istället denna:

www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

Om den ensamt inte tar bort allt så kan man kombinera med någon form av aha-syraprodukt. Det har gjort min kroniska aknehy perfekt utan massa biverkningar.

• anomym127273

Tack för faktan :) Nu har jag dragit ner rejält på dosen några dagar, men det tar emot stt sluta helt för jag vill verkligen inte ha tillbaka min dåliga hy :( Men för er som varit med om samma sak, fick ni tillbaka håret? Fick ni också tillbaka er acne eller fortsätter hyn vara bra ?

• U never saw me
    anomym127273 skrev 2016-01-02 21:03:49 följande:

Tack för faktan :) Nu har jag dragit ner rejält på dosen några dagar, men det tar emot stt sluta helt för jag vill verkligen inte ha tillbaka min dåliga hy :( Men för er som varit med om samma sak, fick ni tillbaka håret? Fick ni också tillbaka er acne eller fortsätter hyn vara bra ?

Det tog lång tid att få ordning på håret för min del och aknen kom tillbaka nästan direkt när jag slutade med det. Men prova att köpa progesteronkrämen och börja med den innan du slutar med b-vitaminerna så kanske du slipper massa utslag. Har du p-piller kan du inte använda krämen men då kan du istället byta till t.ex yasmin eller annat p-piller som har bra effekt mot akne.
Svar på tråden Håravfall av B5 vitamin/ pantotensyra