Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Mentat skrev 2024-08-07 11:34:58 följande:
    Naturligtvis är det din förklaring då det bekräftar din världsbild. Övriga medier har dock inga krav på sig att vara opartiska, om en läsare tröttnar på vänstervinklingen, vilken är fullt naturlig med tanke på journalistkårens politiska sympatier, kan den alltid låta bli att köpa tidningen. PS är skattefinansierat och har därmed krav på sig, krav de bevisligen inte lever upp till.

Vi kan ju konstatera t.ex. att Orban och hans parti gärna betecknas som högerextremt men Maduro betecknas inte som vänsterextrem. (sd) betecknas ofta som högerextremt, vilket må vara hänt givet deras rötter, men (v) betecknas inte som vänsterextremt trots deras rötter under samma tid. Vänsterextremister kallas oftast något annat, t.ex. aktivister eller liknande. Slagsidan är uppenbar även om jag förstår att den som sympatiserar med vänsterblocket inte ser den. Man behöver definitivt inte sympatisera med (sd) för att se den, det räcker bra med (m)-(kd)-sympatier.

Vi kommer nog inte längre. 
    Du förstår att din uppfattning om att andra med andra politiska sympatier än du har inte kan vara opartiska leder till att du utvisar dina egna uppfattningar från att vara med på planen då de inte heller kan vara opartiska?

Är det inte bättre att lita på de oberoende undersökningar som presenterats i tråden?  Eller är inte heller de opartiska?  Vad i så fall utgör grunden för att dessa inte skulle vara opartiska?

Det går naturligtvis att komma längre  - det är en fråga om du vill gräva i de premisser och grunduppfattningar som du bygger din argumentation på och om du vill belysa och redogöra för dem.
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-08 20:14:09 följande:
    Just det faktum att jag har en borgerlig samhällssyn gör nog att jag ser vinklingen på ett sätt som den som har sina sympatier till vänster inte gör. Det är som att försöka förklara vatten för en fisk.

Valet att framställa vissa som högerextremister och -populister är en nyhetsvärdering samtidigt som man gör en annan värdering av vänstersidan så som jag visade ovan. Det är inte att vara opartisk. Public service har krav på sig att vara opartiska, det lever de inte upp till.
    Du upprepar din politiska uppfattning .. och.. 

jag ser att du väljer att inte svara på varför du bortser från den forskning som finns och som motsäger din personliga uppfattning.

Just det ser jag som ett tydligt tecken på att du är fisken som inte förstår vatten.
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-08 20:14:09 följande:
    Just det faktum att jag har en borgerlig samhällssyn gör nog att jag ser vinklingen på ett sätt som den som har sina sympatier till vänster inte gör. Det är som att försöka förklara vatten för en fisk.

Valet att framställa vissa som högerextremister och -populister är en nyhetsvärdering samtidigt som man gör en annan värdering av vänstersidan så som jag visade ovan. Det är inte att vara opartisk. Public service har krav på sig att vara opartiska, det lever de inte upp till.
    Vad gör just dig till en fisk som förstår vatten?
  • Padirac

@mentat

Det är verkligen en fisk som inte ser och förstår vattnet .

En kanna vatten står framför dig och den ser ut att vara hidden in plain sight. 

Vad brukar du skriva... ..?

... Kommer inte ihåg ordalydelsen..  men.. 

Jag har svarat tidigare i tråden och det är inte min sak att upplysa dig om du inte vill läsa vad som är skrivet.

Igen..  
    Det går naturligtvis att komma längre  - det är en fråga om du vill gräva i de premisser och grunduppfattningar som du bygger din argumentation på och om du vill belysa och redogöra för dem.

• Padirac

Självklart ska den neutralitet PS har och står för försvaras.

Det finns politiska partier som vill politiserad PS så som PS är politiserat i tex Ungern.

Ett neutralt PS borde försvaras av varje person som värnar om demokrati.

Anonym (Eller hur) skrev 2024-08-08 21:28:02 följande:

Padirac - Du har flera hundra inlägg i denna tråd. Är det din livsmission att försvara svt:s neutralitet?

• Padirac

Jag drar slutsatser av det du själv skrivit och upprepat många gånger i tråden. Att det om PS är opartiskt är en politiserad uppfattning, att du upprepat menar att en rapportering av verkliga förhållanden inte är opartisk och att du inte vill ta till dig forskning som motsäger sin politiska uppfattning om PS opartiskhet 

Vi ser kanske samma saker, men drar väsentligt skilda slutsatser. Jag menar att då du vägrar läsa och kommentera forskningsrapporter som motsäger din politiska uppfattning så är min  slutsats mer saklig och mindre politiserad än den uppfattning du presenterar. 

I det att PS rapporterar mer om högerextremism än vänsterextremism går det inte utan vidare att dra den slutsats du för fram.  Det finns otaliga exempel på andra aktörer som har samma rapporterings benägenhet, det är också någonting som du inte kommenterar eller förklarar på samma sätt som du vill förklara det du menar är PS partiskhet.

Dels är det lika galet som att påstå att PS är partiska för att de inte rapporterar att månen är en ost lika mycket som att PS rapporterar att månen är sten och mineraler och stoft. 

Om du ser den absurda och ogiltiga syllogismen i argumentet så kanske du kan se det i ditt argument också. 

Den nya högern, alterantivhögern använder samma metod som du gör, kanske tror du själv på det du skriver- jag vet faktiskt inte en tror det . Genom att lägga fram en extrem tolkning eller värdering kan de sedan hävda att verkligheten måste finna någonstans mellan den verklighet som finns och den extrema tolkningen och värderingen. På det sättet förflyttas det som uppfattas normal.  Den nya högern använder också sin egen (påstådda) misstro mot verkliga rapporteringar som ett skäl till att säga sig ha belägg för att den verkliga rapporteringen måste ifrågasättas. Exemplet på detta är när den nya högern ifrågasätter valets legitimitet för att de själva är de som fört fram tvivel och därför menar att allt tvivel som finns måste vara ett skäl till att det inte gått rätt till.

Den nya högern har efter att ha varit undanskymda sedan efter ww2 fått luft från 1979-talet och framåt, där finns föringen av de allmänborgerliga, där finns de övervintrade fascisterna och nazister, där finns SD, delar av yttersta M och delat av KDs kristna högern, där finns alterantivhögern och MAGA-högern.

Det är fullt möjligt att det inte går att ta till sig den fakta som rapporterats i forskning, att det alltid finns förklaringar som bygger på att journalister är vänsterliberala kulturmarxister och att ändå inte förstå att man själv är i samma politiska sits.  Vad gör din politiska uppfattning mer giltig än det du säger är en annan politisk uppfattning. Det är någonting jag inte sett dig adressera, istället säger du att det inte går att komma någon vart.  Men självklart går det att komma vidare i att undersöka grunden och giltigheten i alla uppfattningar.

Varför tror du inte på forskningen? Varför är den inte giltig? Vad gör forskningen partisk enligt dig?  Varför är din uppfattning mer giltig än forskningen?

Se, det finns massor att komma vidare i. För den som vill istället för att slå ifrån sig att det är lönlöst för att det inte går att komma vidare. 

Mentat skrev 2024-08-08 22:11:10 följande:
    Äntligen är vi 100% överens! Kruxet är att vi saknar detta. Du drar tydligen inga slutsatser av att det är vänsterdebattörer som styvnackat försvarar tesen om public services påstådda opartiskhet?

Vad gäller vad du må ha skrivit tidigare i tråden så har den alltså över 8000 inlägg och dina brukar vara de med mest text. Nej, jag har inte tänkt läsa igenom allt för att försöka hitta vad det nu är du refererar till.
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-09 08:34:22 följande:
    FL har sin egen version av Goodwins lag: Alla diskussioner om politik, oavsett ämne, utmynnar i att Padirac et consortes hänvisar till (sd), alternativhöger och liknande mörka krafter. Jag är inte en del av detta.

Jag har fortfarande inte tänkt leta igenom 8000+ inlägg för att hitta någon referens till det du syftar på. Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att borgerligt sinnade väljare i högre grad uppfattar public service som partiskt medan vänstersympatisörer benhårt försvarar uppfattningen att de skulle vara helt opartiska.
    Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att fringen av högerväljare inte accepterar forskningsresultat som inte stämmer med deras politiska uppfattning.

Jag noterar också att du inte drar några som helst slutsatser av att andra än PS gör samma rapportering.

Jag noterar att du inte vill adressera detta.

Jag noterar att enkla syllogismer är för abstrakta, vilket förvånar mig.

Jag noterar att du refererar till vetenskapliga undersökningar som att vänstersympatisörer benhård försvarar att PS skulle vara opartiska.

Jag noterar vidare att det finns mycket att komma vidare i frågan för att komma vidare 
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-08-09 11:34:08 följande:

(S)(V)T är bestörta över att folk trots uppmaningar från prussiluskor inte bojkottar israeliska varor..

www.svt.se/nyheter/inrikes/inget-genomslag-for-bojkott-mot-israeliska-varor

Nä.. det är inte PS som är bestörta över någonting i den artikeln. 

"Kriget i Gaza har pågått i över 300 dagar och protesterna mot kriget har varit många. Det har bland annat handlat om fördömanden mot Israels krigföring i Gaza och uppmaningar om att bojkotta israeliska varor. Men enligt SCB:s statistik har bojkotten inte haft någon effekt på handeln.
    I juni fattade Göteborgs kommunstyrelse ett beslut om att bojkotta israeliska varor. I beslutet inkluderade man även Marocko och Ryssland och kommunens inköps- och upphandlingsnämnd menade att man ville bojkotta varor från ?stater som bedriver illegal ockupation av andra stater?.
    ? Israel bedriver en olaglig ockupation av Västbanken som bara förvärrats i skuggan av det utbredda dödandet av civila i Gaza. Våra skattepengar ska inte gå till att ekonomiskt stödja ockupationsmakter?, har kommunstyrelseordförande Jonas Attenius (S) i ett pressmeddelande tidigare motiverat ställningstagandet.
    Oppositionen motsatte sig beslutet och kort efter stoppades det av förvaltningsrätten.
    Ingen viral ?jättetrend? på sociala medier
    Men trots uppmaningar på sociala medier om att bojkotta israeliska varor har det enligt Emma Blom, expert på sociala medier inte lett till någon viral ?jättetrend?.
    ...
    Handeln med Israel har inte minskat
    Myndigheten Kommerskollegium har analyserat Statistiska centralbyråns statistik över den svenska handeln med Israel, och kan inte se att den svenska importen från Israel minskat efter krigsutbrottet.

...

• Padirac
    Mentat skrev 2024-08-09 12:07:38 följande:
    Jag har redan sagt att jag inte har en aning om vilken forskning du syftar på, alltså har jag inte förhållit mig till detta. Som vanligt talar du om "fringen av högerväljare". Goodwin's lag i FL-version.
    Nähä..  så du har ingen aning och du adresserar inte heller de andra frågorna..  

Kan inte komma vidare.. 

Har ingen aning...

Men en åsikt som stödjer sig på en politisk uppfattning, det har du i alla fall. Alltid någonting att hålla fast i.

Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att fringen av högerväljare inte accepterar forskningsresultat som inte stämmer med deras politiska uppfattning.
    Jag noterar också att du inte drar några som helst slutsatser av att andra än PS gör samma rapportering.
    Jag noterar att du refererar till vetenskapliga undersökningar som att vänstersympatisörer benhård försvarar att PS skulle vara opartiska.
    Jag noterar vidare att det finns mycket att komma vidare i frågan för att komma vidare 
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-09 21:19:44 följande:
    Jag har god aning om väldigt mycket men inte vad du ständigt refererar till eftersom du aldrig specificerar det

Själv kan jag notera mycket, som t.ex att du inte besvarar innehållet i mina inlägg utan som vanligt mal på i din retoriska monolog. Det är ett tungt skäl till att diskussionen inte för framåt.
    Jag har ingen aning om var du behöver för att föra diskussionen framåt?

Om det är vad jag tror då har du redan fått svar och motiveringar ett flertal gånger..  men inte de svar du vill ha.

Jag tycker att dialogen håller en förvånansvärt låg nivå då enkla syllogismer flyger högt över huvudet utan replik från dig.  Jag hade verkligen förväntat mig att det skulle gå att föra ett resonemang på en nivå där frågorna kan lyftas till principiell och abstrakt nivå för att reda ut tex hur det kommer sig att en politiserad bedömning kan vara skäl till att påstå att frågan är politiserad eller att månen faktiskt är en ost fast media av politiska skäl inte skriver ut det... 

Svårt? För svårt?  Nää.. 

Vad jag behöver för att föra diskussionen framåt torde vara mer än uppenbart :

Jag drar slutsatser av det du själv skrivit och upprepat många gånger i tråden. Att det om PS är opartiskt är en politiserad uppfattning, att du upprepat menar att en rapportering av verkliga förhållanden inte är opartisk och att du inte vill ta till dig forskning som motsäger sin politiska uppfattning om PS opartiskhet 
    Vi ser kanske samma saker, men drar väsentligt skilda slutsatser. Jag menar att då du vägrar läsa och kommentera forskningsrapporter som motsäger din politiska uppfattning så är min slutsats mer saklig och mindre politiserad än den uppfattning du presenterar. 
    I det att PS rapporterar mer om högerextremism än vänsterextremism går det inte utan vidare att dra den slutsats du för fram. Det finns otaliga exempel på andra aktörer som har samma rapporterings benägenhet, det är också någonting som du inte kommenterar eller förklarar på samma sätt som du vill förklara det du menar är PS partiskhet.
    Dels är det lika galet som att påstå att PS är partiska för att de inte rapporterar att månen är en ost lika mycket som att PS rapporterar att månen är sten och mineraler och stoft. 
    Om du ser den absurda och ogiltiga syllogismen i argumentet så kanske du kan se det i ditt argument också. 
    Den nya högern, alterantivhögern använder samma metod som du gör, kanske tror du själv på det du skriver- jag vet faktiskt inte en tror det . Genom att lägga fram en extrem tolkning eller värdering kan de sedan hävda att verkligheten måste finna någonstans mellan den verklighet som finns och den extrema tolkningen och värderingen. På det sättet förflyttas det som uppfattas normal. Den nya högern använder också sin egen (påstådda) misstro mot verkliga rapporteringar som ett skäl till att säga sig ha belägg för att den verkliga rapporteringen måste ifrågasättas. Exemplet på detta är när den nya högern ifrågasätter valets legitimitet för att de själva är de som fört fram tvivel och därför menar att allt tvivel som finns måste vara ett skäl till att det inte gått rätt till.
    Den nya högern har efter att ha varit undanskymda sedan efter ww2 fått luft från 1979-talet och framåt, där finns föringen av de allmänborgerliga, där finns de övervintrade fascisterna och nazister, där finns SD, delar av yttersta M och delat av KDs kristna högern, där finns alterantivhögern och MAGA-högern.
    Det är fullt möjligt att det inte går att ta till sig den fakta som rapporterats i forskning, att det alltid finns förklaringar som bygger på att journalister är vänsterliberala kulturmarxister och att ändå inte förstå att man själv är i samma politiska sits. Vad gör din politiska uppfattning mer giltig än det du säger är en annan politisk uppfattning. Det är någonting jag inte sett dig adressera, istället säger du att det inte går att komma någon vart. Men självklart går det att komma vidare i att undersöka grunden och giltigheten i alla uppfattningar.
    Varför tror du inte på forskningen? Varför är den inte giltig? Vad gör forskningen partisk enligt dig? Varför är din uppfattning mer giltig än forskningen?
    Se, det finns massor att komma vidare i. För den som vill istället för att slå ifrån sig att det är lönlöst för att det inte går att komma vidare. 
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?