Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Aftonbladet är verkligen en skräpblaska i klass med "News Of The World".
Han skriver att han tänker anmäla aftonbladet för tryckfrihetsbrott samt för röjande av skyddad identitet.
Det är i och för sig inte första gången som personer inom Rörelsen som gjort bort sig röjer folks skyddade identitet som hämnd. Här är ett annat fall:
www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/skyddad-identitet-r%C3%B6jdes-av-s-politiker-1.182599
Under våren 2015 fattade Magnus Nyström (S), som då var ordförande i individutskottet i SDN Lundby, beslut i ett ärende som handlade om en kvinna som lever med skyddad identitet. I och med att beslutet klubbades blev hennes vistelseadress röjd, något som kvinnan uppger att hon i förväg bett Nyström att se till att undvika.
När kvinnan mejlade S-politikern för att anmäla det som hänt fick hon svar från en privat mejladress.
"Jag skickar detta från min privata mail, för att det ej ska behöva registreras någonstans", börjar mejlet, där Magnus Nyström bland annat också skriver att hon lägger kraft på fel saker som kritiserar handläggningen.
Kvinnan säger till GP att hon uppfattade brevet som hotfullt och en uppmaning att inte gå vidare och anmäla det som skett.
Det är en annan sak med aftonbladets publicering som också är lite märklig.
Här är en cachad version av den fejkade debattartikeln:
archive.is/XRkx3
Hur har man egentligen bildsatt artikeln? Någons ansikte finns till vänster i bild och man får intrycket av att det är artikelförfattaren. En bildsökning visar dock att samma bild används som profilbild på följande twitterkonto:
twitter.com/asemyonov
En person som inte verkar ha något med den här historien att göra. Hur roligt är det egentligen för honom att i Sveriges största tidning bli förknippad med en idiotisk debattartikel? Hur tänkte aftonbladet här?
I SVD artikeln är skriven av Mats Johansson som är ordförande i tankesmedjan Frivärld.
Artikeln handlar om ett antal fall av Rysk desinformation och hur svenska medier har hanterat dem.
Den sverigedemokratiske tjänstemannens "Egor Putilovs" namn finns med i rubriken till artikeln där man konstaterar att "Egor Putilov" inte är ensam. Artikeln avslutas genom att konstatera att "Egor Putilov" inte är ensam ("Egor Putilov" namn är dessutom inlagd som en hyperlänk och genom att klicka på länken så kommer man till Aftonbladet där man kan läsa mer om "Egor Putilov" och om Alexander Fridback ( som Egor egentligen heter).
Kan man verkligen tolka artikeln annorlunda än att Mats Johansson ser "Egor Putilov" som en infiltratör i likhet med vad Aftonbladet är inne på (Lena Melin har pekat på att Alexander Fridback har agerat på ett sätt som stämmer överens med hur Ryssland brukar agera där man jobba via nationalistiska grupper och partier för att på så sätt destabilisera samhällen)?
I inlägg #1059 så skriver jag om Nyheter Idag som står Sverigedemokraterna nära. Man kan på Nyheter Idags hemsida läsa om att SÄPO är intresserade av Egor Putilovs förehavanden. Det framgår också att Egor ska ha agerat på uppdrag av Kent Ekeroth. Jag tycker faktiskt att mycket av de som Nyheter Idag har grävt fram stödjer Aftonbladets version av händelsen.
www.svt.se/nyheter/utrikes/delar-upp-klasserna-efter-hudfarg
Nyheten med den danska skolan som delat upp klasserna så att några har hälften infödingar och hälften invandrare medan andra klasser enbart består av invandrare kan ju vara intressant att diskutera ur flera perspektiv. I den här tråden nöjer jag mig med att titta på hur neutrala SVT etiketterar politiker:
www.svt.se/nyheter/utrikes/delar-upp-klasserna-efter-hudfarg