Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Digestive skrev 2023-09-12 17:56:27 följande:
    Det där var en väldigt konstigt respons på mitt tidigare inlägg. Missförstånd måste ha uppstått. Låt mig korta ner och vara mer konkret.

Det ÄR opartisk när Public Service bara utreder ena parten i en pågående twist.

Det ÄR opartiskt när Public Service lyfter fram Christan Peterson som en extremist - för ett års medlemskap i NMR som 16-åring - medans Tobias Hübinette inte lyfts fram som något dylikt efter att ha spenderat ungefär halva sitt liv i våldsvänsterns miljöer och att sådana bakgrunder uteblir helt och hållet för enbart ena parten. 

Det ÄR opartisk (liksom ingen fråga om vinkling) när Public Service meddelar läsaren om att Christian Peterson är en känd person men uteblir med sådan information i Tobias Hübinette fall.

Det ÄR opartiskt (liksom ingen fråga om vinkling) när Public Service uteblir med information som att kursen var digital och så att folk kan få för sig att Christian Peterson skapade ett obehag fysiskt på plats och var således besvärligare att omedelbart beivra samt värja sig från (jämfört med att enkelt kunna stänga ner vederbörandes videosamtal eller sätta det på ljudlös).

Det är såhär vi VILL att viktiga samhällsinstanser som Public Service, rättsväsendet - samt övriga instanser vars uppgift bland annat är att vara opartiska - ska arbeta. Det är det ständigt självklara målet att arbeta mot:

Att de som arbetar i viktiga samhällsinstanser och med uppgiften att vara opartiska SKA hanterar befolkningen olika på eget bevåg.

Det är en så viktig samhällsprincip att om man inte har något intresse eller någon annan orsak till att särbehandla någon part så kan man låta känsla eller till och med slumpen avgöra - BARA det blir gjort.

Är vi alltså inte överens om det här? 😳

Märkte du hur du glömde av det viktigaste nu, tror du ingen märker eller vad är det du tror dig hålla på med?

Och varför är opartiska nyheter så svårt för dig, pga agendan du har?

Det är skönt och se du inte ens försöker påvisa, för det berättar exakt allt vi behöver veta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2023-09-12 18:46:52 följande:
    Vad är det för fel på att drivas av en agenda?

Det var ju högst troligt en agenda som fick Public Service att rapportera som de gjorde kring fallet Christian Peterson och Tobias Hübinette - vilket såklart är skitbra! Att vara opartisk och därmed försöka styra utfallet för ena parten negativt/positivt i allmänhetens ögon är  

Inte ens försöker? Jag tror du underskattar hur viktiga dessa principer är för mig men jag bryr mig inte ens om hur eller varför Public Service behandlar folk olika... BARA det blir gjort - SÅ viktigt är opartiskhet som princip för min del, iallafall om det gäller viktiga samhällsinstanser med sådant uppdrag (man kan såklart inte kräva att Kreti och Pleti håller lika hög nivå).

Alltså, jag förstår inte varför du inte märker att jag har tänkt till och gjort en 180-graders vändning i dessa frågor. Jag borde numera vara helt i linje med dina åsikter men det känns som att du bara vill argumentera för tjafset skull.

Kan du inte ens hålla med om att det var bra att Christian Peterson särbehandlades negativt? - din och Public Services (liksom numera min) agenda verkar ju annars ligga helt i linje med varandra.

Du är emot mig när jag kritiserar Public Service och du är emot mig när jag sedan hyllar dem för samma saker. Damn if you do. damn if you don't!

Är det av personliga skäl som du behandlar mig orättvist och talar emot mig helt oavsett vilken ståndpunkt jag har? - för sådant hör verkligen inte hemma i ett diskussionsforum och om så är fallet så hoppas jag att moderatorerna noterar ditt orimliga beteende.

Blir tragikomiskt när agendan försöker säga att SVT/SR är inte opartiska mest hela tiden, och när fakta berättar de är opartiska praktiskt taget alltid.

Bryr inte ens om dig, men det jag gör är att du mot aldrig ens en gång har påvisat att SVT/ST inte skulle vara opartiska,
    Och visst är det intressant, och därför du blir lätt irriterad att du inte klarar av detta att påvisa.

Även är det ovanligt konstigt att du är så emot SVT/SR som det ÖVERLÄGSET MEST opartiska mediet i Sverige.
    Och det är just här man inser detta handlar inte om SVT/SR skulle vara opartiska eller inte, utan att du ser SVT/SR som ett hot mot viss sorts politik som inte tåls att ifrågasätta.
    Och detta blir än mer komiskt då att motparten i politiken välkomnas att bli granskade, så vad är det i denna högerns politik som gör att ifrågasättas triggar denna höger till börja ljuga och att de argumenterar för att att ifrågasätta mig får ni inte.
    Är politiken där så havererad?
    Och en annan komisk sak, det är att annan höger och vänster politik har blivit granskade EXTREMT mycket mer av SVT/SR genom åren än tex SD har blivit.

Men denna text ovan går koka ned till typ en mening och att att även efter alla dessa inlägg nu av dig, så förblir SVT/SR opartiska och detta retar dig extremt mycket och ingen fattar varför.
    Är opartiskt inte bra menar du, eller vad är det du menar ens och när opartiskt verkar vara så hemskt...

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2023-09-13 16:40:50 följande:
    Då så.

Mmm, tyckte det var märkligt att min person blev argument:

För det är ju en liten liten detalj som uppstod nu igen, och det är att SVT/SR förblir opartiska även efter detta inlägg av dig.
    Vad är det nu, hundrade gången i rad nu?

Varför är opartiskt media så triggande för dig.

Sen en intressant fråga som aldrig får svar, om SVT/SR inte är opartiska nog för er och med tanke på det är det överdrivet mest opartiska mediet i Sverige.
    Vad skulle vara mer opartiskt än SVT/SR?
    För nu känns det som opartiskt är något som är dåligt och frågande till varför det är så.(Det är lugnt, vet du aldrig kan svara utan se ut som en hycklare.)

Finner detta med att opartiskhet är så jobbigt för er, som oerhört roande.
    Och frågan är vad vill man om opartiskhet är så triggande.
    Vi andra vi är glada över ha nyheter som är så extremt bra ur politiskt synpunkt och där politiken får kritik oavsett vart den kommer ifrån.

Men det enda jag skulle säga dock, det var att igen fick vi ett inlägg som inte ändrar på SVT/SR status som opartisk media och detta pga du redan vet de är opartiska Skål

• klyban
    Rataxes skrev 2023-09-13 16:34:13 följande:
    Du kallar det fascism att håna PS...

🤡

Herregud, har du gått kurs hos Hubinette?

Kan vara så, men dock får man opartiskt först kolla vad är det som det handlar om.

För den som om och om igen attackerar SVT/SR för itne vara opartiska, och sen inte ens försöker påvisa detta.

ja, de verkar vara såna som har en regel bok för sig själva och en annan för sina politiska motståndare.

Vi normala, vi har samma regelbok för oss själva och politiska motståndare.

Och när man ser samma lagar, regler och förordningar, och sen menar på vissa saker inte gäller mig/oss i politiken.
    Så är det faktiskt en definition av fascism.

Och det större fråga, varför anser man bara viss saker gäller sina politiska motståndare men inte sig själv?
    Och tror ni att någon missar detta ens?
    För det ter sig rätt roligt att se, och väldigt tydligt i tex donalds alla åtal med bevis, och sen ska man köra em impeachment mot Joeoch saknar bevis för sin sak.(OCH har berättat samma själva och när de sade de har inga bevis och aldrig kommit fram till något i sin utredning om Joe.)

Men varför ska man håna SVT/SR för och när de är opartiska i sina reportage och nyheter.
    För det är liksom något som gått allvarligt fel för dig nu och när du missar dessa detaljer som berättar något.

Rätt fascinerande och se hur opartiskt är så hemska saker för i vissa delar av politiken, vad har de att dölja är en fråga som direkt uppstår och när nyheter måste göras partiska för vissa del av politiken och komiskt nog ofta i SD och även KD nu för tiden.

Och en sak vi redan vet nu, det är att samma personer vill helt censurera hela nyhetsområdet ala putlers modell och där journalisten kastas ut genomfönstret om den rapporterar opartiska nyheter av viss sort.

Sånt finner jag sjukligt intressant, och än mer att en del tror någon har missat det.

• klyban
    OlManH skrev 2023-09-14 10:46:16 följande:
    Oookej.. Du har meningsuppbyggnad som en nysvensk med på tok för hög promille😂
    Om SVT/SR är opartiska så är det väl inte så svårt för dig att komma med ett litet litet exempel som styrker det påståendet? ♥️

Du verkar inte greppa att opartiska är vad SVT/SR är.

Och nej, varför skulle jag göra det för och nått som de gör varje dag.
    Saken är så enkel, ser man ingen systematik i att vara partisk, så betyder det per automatik att de är opartiska.

Återkom gärna när SVT/SR satt detta i system att inte vara opartiska.
    Men nått säger mig att detta aldrig kommer ske.
    Men förstår detta är väldigt jobbigt att SVT/SR är opartiska, men varför är opartiskt så jobbigt för dig?
    För du förstår väl vad opartiskt betyder?
    Och att man med opartiskhet får helheten, men såklart då kan man inte kompartmentalisera bort saker som inte passar ens agenda eller narrativ.

Jag är svårt fascinerad av att vi har nyheter och granskningsprogram som sakligt, objektivt och opartiskt återger dessa.
    Så har vi vissa som ropar som grisar i hur hemskt partiska SVT/SR är, men aldrig ens försöker påvisa det.
    Och frågan som uppstår är varför vill du inte ha opartiska nyheter för?
    Eller är detta frågan som aldrig någonsin kommer få ett svar?(För det är vad vi fått upp tills nu.)

Och en lika intressant fråga, vilken media är mer opartisk än vad SVT/SR är?
    Vilken media anser ni ska ersätta det mest opartiska mediet vi har i Sverige?
    (Du behöver inte svara på nått, då jag vet svaren inte finns.(Och detta vet jag med erfarenhet.))

• klyban
    OlManH skrev 2023-09-15 14:57:39 följande:
    Inte ett enda exempel alltså? 😂 Väldigt ledsen om jag gjort dig upprörd, absolut inte meningen ♥️

Det är sant att det är EXTREMT få saker som sänds av SVT/SR som inte är opartiska.

Jag gör slutsatsen att du är medveten om att SVT/SR är det mest opartiska mediet i Sverige.
    Och det tror du att du kan låtsas bort med det du nu skriver?
    Och sen en självförklarande sak, kan du inte påvisa att de inte är opartiska, ja, då är ju de per automatik opartiska.

Och din "fråga" kommer aldrig bli besvarad, då svaret redan finns och att SVT/SR är opartiska och att inget som skrivs ändrar detta eller påvisas annat.

Ingen kan göra mig upprörd och speciellt inte en som inte kan påvisa att SVT/SR inte är opartiska.
    Det bästa av allt du vet redan svaret på din fråga också, den stora frågan är v ad du inbillar dig säga med en halmgubbe som ingen ifrågasätter dvs att SVT/SR är opartiska.

Digestive skrev 2023-09-15 16:34:46 följande:

När pressetiken börjar skava på Sveriges Radio och de väljer att inte informera allmänheten om ytterligare brottsligheter kring ett brott, istället:

Ja, en slutsats kan vi dra dock, och det är att igen så är SVT/SR opartiska och du påvisar inget annat, eller ens försöker, vilket berättar allt vi behöver veta.

• klyban
    OlManH skrev 2023-09-15 20:57:53 följande:

Klyban, vilken grabb alltså 😂😂😂❤️

OlManH, vilken grabb alltså 😂😂😂❤️  :whoco5:
  • klyban
    K Markatta skrev 2023-09-15 21:28:48 följande:

Borås Tidning rapporterar också om fortkörningen:

www.bt.se/boras/nadim-ghazale-korde-35-km/h-for-fort-fick-behalla-korkortet/

Ulricehamns Tidning skriver å sin sida att Ghazale tänker inleda processer mot både Sveriges Radio och Borås Tidning för deras publiceringar:

www.ut.se/nyheter/olika-uppgifter-om-fortkorning-nadim-ghazale-i-strid-med-borasmedier/

Okey, då är i alla fall SVT/SR opartiska fortfarande.
    Digestive skrev 2023-09-15 21:45:08 följande:
    Källor finns det gott om och det handlar snarare om vem som var ute med nyheten först - vilket är vad man ger så kallat "cred".

Det är ingen nyhet att SVT/SR är opartiska, för det har jag berättat i åratal att dom är.
    Du verkar inte hänga med, då SVT/SR har varit opartiska i decennier....
    SÅ ingen nyhet är det.

Digestive skrev 2023-09-15 23:00:21 följande:
    Borås Tidning påpekade att de hade en egen källa respektive Samnytt en annan:

Vi får nog reda på hur det ligger till tids nog.

Som det låter på Borås Tidning så kan Sveriges Radio ha låtit bli att ge Samnytt cred för nyheten överlag, inte enbart för detaljen med tårtan som de drog tillbaka.

Ja, SVT/SR är opartiska efter detta inlägg.

Tänk så det kan gå för dig :whoco5:

Digestive skrev 2023-09-15 23:52:30 följande:
    Ja, Borås Tidning, men det är möjligt att de precis som Sveriges Radio har dragit tillbaka den detaljen. Nu är det betalvägg överallt sp man får väl skumma igenom X och hålla tummarna om att skärmdumpar dyker upp.

Samnytt verkar dock ha varit först med att rapportera om händelsen.

Det är lite märkligt att den anklagade inte anmäler Samnytt utan bara P4 och Borås Tidning.

Jaha, men det gör inte SVT/SR partiska.
    För det måste väl du fatta väl, eller?

Digestive skrev 2023-09-16 13:04:01 följande:
    Ja, antingen skaver den på ett sådant vis eller så saknas pressetiken helt och hållet - Samnytt verkar ha varit först med att rapoortera om händelsen.

Visst kan tårtan vara en detalj med undermåliga källor - det vet vi med tiden - att dock veta sådant redan när jag skrev aktuellt inlägg hade krävts en tidsresa.

Kom gärna med rimlig kritik - som att jag exempelvis borde ha väntat in en bättre överblick över vad som hände eller dylikt - istället för att tillskriva mig agendor som kräver tidsresor.

Det verkar vara väldigt viktigt för dig att måla ut mig som en medvetet illvillig förvanskare men låt oss hålla diskursen inom fysikens lagar (iallafall så som vi känner till dem idag).

Det är inte jättemycket begärt även om lagarna kanske upplevs orättvisa till min favör...

När SVT/SR är opartiska, så spelar inte tårtor så stor roll, eller tycker du opartiskt inte ska bli några tårtor då?

Digestive skrev 2023-09-16 14:36:00 följande:
    Bådadera återfinns i rapporteringen som Samnytt verkar ha varit först med.
    Digestive skrev 2023-09-16 13:04:01 följande:
    Visst kan tårtan vara en detalj med undermåliga källor - det vet vi med tiden - att dock veta sådant redan när jag skrev aktuellt inlägg hade krävts en tidsresa.
    Är det orimlig kritik att påpeka att du för fram felaktiga påståenden och inte rättar dem trots att det läggs fram belägg som motsäger dina påståenden om vad SR har 'valt'

Du borde skilja på sådant som övertygar dig själv och på att faktiskt veta och ja, det är orimligt att bygga sin kritik på att tidsresor är möjliga.

Är källorna kring tårtan undermåliga så får vi säkert reda på det inom kort.

Varför ska vi läsa partiska nyheter som fascistiska samnytt för?
    De är ju inte opartiska alls, så där glömde du av att tänka efter.

Digestive skrev 2023-09-16 17:35:05 följande:
    Nej, jag kunde inte ha meddelat om saker innan jag kände till dem.

Visst kunde jag ha gjort det men vad hade det tillfört i ett diskussionsforum? Mina spekulationer är det som ska diskuteras/ifrågasättas men gärna utan orimliga inslag som kräver tidsresor/att jag vet saker innan jag får reda på dem och slutligen landar i att jag har oärliga uppsåt.

Inte heller kräver jag någon slags offentlig avbön även om dina tankevurpor var direkt riktade mot mitt förtroende som skribent.

De flesta förstår ditt övertramp och att mina spekulationer blev (utöver statusen som blott spekulationer i sig) problematiska i och med Sveriges Radios uppdatering - övriga viftas bort för min del. Några offentliga avböner behövs inte och om vi skulle lyfta ett sådant behov så börjar det knappast med det här.

Men nu vet du redan att SVT/SR är opartiska, så vad menar du?

• klyban
    OlManH skrev 2023-09-20 17:18:34 följande:
    Dude, du refererar till kommunistblaskan expo.. 😂

Så vad har de fel om?

• klyban
    Rataxes skrev 2023-10-04 12:14:23 följande:

Nu måste även (S)(V)T spara pengar, 200 miljoner närmare bestämt. Jag har en del förslag på besparingar, men det är väl bäst att behålla det för mig själv.

Forumets intellektuella giganter har ju bestämt att det är fascism att roas av att public service måste spara.

Flera medier i branschen sparar, vad är din poäng?

En sak vi tar med oss här dock, det är ytterligare ett inlägg till där vi inser att SVT/SR förblir opartiska.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?