SmalaSara skrev 2016-02-15 21:07:44 följande:
Först vill jag säga att jag tycker SVT är ok. Även om jag föredrar SR.
Det finns heller inga direkta felaktigheter i deras undersökning så vitt jag vet. Och det stämmer säkert att syrier är mer välutbildade än exempelvis afghaner. Däremot är de avsevärt sämre utbildade än svenskar generellt.
Men,
undersökningen har vissa brister, och uppfattas av en del som vinklad pga dessa brister, vilka ger intrycket av att Syrier skulle vara mkt bättre utbildade än vad de egentligen är. Bl a av de skäl jag angav ovan i referensen till Sandjani. Jag är själv ganska osäker och frågar alltså inte för att "bevisa ngt" eller så. Jag förstår inte hur utbildningsnivån har något med en individs asylskäl att göra. Och förstår inte riktigt relevansen pga det. Men jag tycker diskussionen är intressant och vill höra att du utvecklar ett par saker. Jag undrar:
Menar du att Sandjanis påpekanden är främlingsfientliga fantasifoster? Kan du förklara varför dessa invändningar är främlingsfientliga?
Menar du att samtliga som tycker att undersökningen är missvisande endast gör det pga att de är rasister som fantiserar?
Jag vet inte om Tino Sanandaji har påstått att SVT har förmedlat bilden att en majoritet av de syriska flyktingarna skulle ha varit högutbildade (det har inte SVT påstått) men de personer som hittar på saker som etablerad media ska ha påstått, exv om SVT, gör det ofta pga av en främlingsfientlig agenda
När det gäller Tino Sanandaji så är jag kritisk till att han selekterar hårt bland statistiken för att belägga den egna invandringskritiken. Det finns de som lyfter upp Sanandaji som en vetenskapsman men jag tycker snarare att han är antivetenskaplig (i alla fall på hans blogg)