Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

RebeckaZ70 skrev 2020-06-24 08:55:58 följande:
    I TT's rubriksättning är Israel alltid förövaren...

exempel:

www.svd.se/palestinsk-forare-ihjalskjuten-i-vastbanken
    Inte så stor skillnad mot hur saker och ting beskrivs i Israel:

Här är en annan händelse från i maj. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Padirac skrev 2020-06-24 10:51:19 följande:
    Jag tror det finns en skillnad - skribenten anser att TT beskriver israeler som förövare och anser att Iraelisk press beskriver israeler som hjältar, detta trots det är samma innehåll.

Bias finns alltså inte i rapporteringen utan den finns i ögat hos den som läser rapporteringen.
    Visst är det så.
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2020-06-24 14:46:49 följande:
    Ser att du väljer att citera Haaretz, som här i Israel anses som en vänstervriden skvallertidning med låg trovärdighet. Vår egen variant av Aftonbladet ungefär.
    Haaretz  är väl en oberoende liberal tidning? Godkänner du bara tidningar långt ut på högerkanten? Vad objektivt 
  • KillBill
    Mentat skrev 2020-06-24 17:33:53 följande:

Den förefaller vara tämligen vänsterlutande, om än inte extremt så. Det behöver man tydligen inte stå långt ut på högerkanten för att anse: en.wikipedia.org/wiki/Haaretz

Själv läser jag den inte och har alltså ingen egen uppfattning,

Tycker det låter som en israelisk variant av DN.
  • KillBill
    Pilsner skrev 2020-06-25 15:28:50 följande:

Stuttgart-upploppet beskrivs väldigt olika i olika media. Jämför själv:

sverigesradio.se/artikel/7500054

www.dailymail.co.uk/news/article-8446441/Rioters-turned-Stuttgart-battlefield-chanted-Allahu-Akbar.html

Tycker du att det är konstigt? Daily Mail är en högerorienterad tidskrift med mycket lågt förtroende. Wikipedia tillåter inte att man använder Daily Mail som källa och det säger en del..

https://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/jmk-i-medierna/professor-brittiska-daily-mail-och-daily-express-%C3%A4r-ofta-fr%C3%A4mlingsfientliga-1.338910

https://www.theguardian.com/technology/2017/feb/08/wikipedia-bans-daily-mail-as-unreliable-source-for-website

• KillBill
    Pilsner skrev 2020-06-25 21:29:05 följande:
    Och vad tycker du om SR-reporterns svepande svar på frågan vilka det var som ställde till det? Är det opartiskt eller partiskt?

Jag har roat mig med att kolla vad den svenska konservativa tidningen SVD skriver om saken, brittiska BBC och Amerikanska CNN.  Enligt reportagen i CNN och BCC har tysk polis gripit 12 tyskar och 12 icke tyskar så frågan är vad du tycker att SR journalisten borde ha svara på frågan om vem som ställde till det?  Skulle du ha varit nöjd om journalisten hade svarat att 50 % tyskar och 50 % icke tyskar har gripits?

Jag tycker att reportaget i SR i stort speglar rapporteringen i SVD, BBC och CNN och det pekar på att SR har rapporterat objektivt om det inträffade.  Att rapportera i likhet med en oseriös tidning som Daly Mail som du föreslog hade varit direkt olämpligt. Artikeln i Frankfurter Allgemeine som någon annan har nämnt är låst så den kan jag inte bedöma.

https://www.svd.se/upplopp-och-plundring-i-stuttgart

https://www.bbc.com/news/world-europe-53126464

https://edition.cnn.com/2020/06/22/europe/stuttgart-germany-riot-intl-hnk-scli/index.html

• KillBill
    Rataxes skrev 2020-06-26 14:58:43 följande:
    Tro mig, jag har flera gånger efterfrågat en hyfsning av tonen i trådarna, men resultatet har alltid blivit "skrikhöger" "navelludd" och liknande. Då ser jag ingen anledning till att bete mig bättre än höhöhövänsterns nätkrigare. Det är bara patetiskt att se när offerkoftan tas på hos dem.

Att du skulle ha jobbat för att få till en mer hyffsad ton i trådarna har jag inte alls märkt av. Jag upplever tvärtom att du har bidragit till ett grovt språkbruk på FL och redan för fem sex år sedan drog du dig inte från att koppla ihop sådant du inte gillade med avföring och liknande. Har du någon gång funderat på din egen roll i att språkbruket på FL blivit mindre hyffsat och kan du ge exempel på när och i vilka trådar du har jobbat för en mer hyffsad ton?

• KillBill
    Rataxes skrev 2020-06-27 10:49:26 följande:
    Tror du verkligen att jag tänker ägna min tid åt att leta i trådar för att du vill det?

Vill du inte komma ihåg så skit i det och ta på dig din offerkofta istället. Vänsterns nätkrigare här på FL är inte ett dugg bättre när det gäller språkbruk.

Vill du att jag ska ta på mig en offerkofta bara för att du gjorde det? Tack men nej tack! Då är det bättre att du, jag och andra står för det språkbruk som används här på FL. Du är ju själv något av en expert på ett ohyfsat språkbruk och ord som avföring, stövelsklickande och annat är vanliga i dina inlägg. Det är inget annat än patetiskt att just du har synpunkter på andra skribenters språkbruk.

• KillBill
    Mentat skrev 2020-06-28 13:03:13 följande:
    Nej, jag har INTE gett några exempel, även om jag givetvis lätt hade kunnat göra det. Jag har enbart visat att det inlägg där du inte ville svara med hänvisning till att Daily Mail skulle vara en oseriös källa i just detta fall inte var en relevant invändning. Det var inte jag som skrev det inlägget, vilket du verkar ha glömt.

Daily Mail är en oseriös källa. Huruvida FAZ har gett en objektiv beskrivning av vad som har hänt är svårt att bedöma eftersom artikeln är låst. Kan du ge några exempel på varför du anser att artikeln i FAZ är objektiv?

• KillBill
    Mentat skrev 2020-06-28 15:24:18 följande:

Det var det jag gjorde i inlägg #3245.

Det är du som påstår att GAZ är en objektiv källa. Du ger inget exempel på vad som gör artikeln objektiv och vi andra kan inte bedöma objektiviteten genom att bara läsa ingressen.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?