Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
I går råkade jag titta på tablå-TV och på Aktuellts 21.00 sändning.
I ett nyhetsinslag om USA och kolgruvor tog reportern och inslaget tydlig ställning FÖR kolet och mot Trump för att han tidigare hade lovat att återupprätta kolindustrin. Med detta hade han enligt inslaget misslyckats.
Om Aktuellt m fl gillar kol-användningen så är man väl glada då att man i Asien ska bygga 1400 nya kolkraftverk.
Nåja, ovan var mest bara för att ge en bakgrund.
Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SVT i inslaget valde att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik i ett nyhetsinslag.
Att använda sig av effektskapande musik för att påverka mottagaren av budskapet anser jag inte är opartiskt och jag tycker att det direkt strider mot Public service uppdrag och regler.
Jag läste tidigare i tråden att vissa medlemmar envetet förnekade att effektskapande bakgrundsmusik ens förekommer i SVT:s nyhetsinslag.
Dessa medlemmar uttryckte sig minst sagt nedvärderande, raljerande och hånfullt.
Därför tycker jag det är påkallat, när jag nu råkade se ett sådant inslag, att faktiskt påpeka att dessa hånfulla, raljerande och otrevliga medlemmar hade fel.
FEL!
SVT använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag, för att påverka mottagaren i en särskild riktning.
Så svaret är nej, ps och SVT är absolut inte opartiska.
Du har totalt missförstått programinslaget. Aktuellt tar inte ställning i kolfrågan utan redovisar fakta. Vad lovade Trump före valet gällande USAs kolkraft? Vad har hänt med kolkraften i USA efter valet? Kolet och miljön, Asiens satsningarna på kol och EU:s motdrag etc.