Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Att jämföra sådant som inte kan jämföras är knappast sakligt.
Men när jag anser att SVT/SR är opartiska och sakliga så syftar jag på att de är det i stort, däremot kan det finnas enskilda inslag som inte lever upp till kraven på opartiskhet och saklighet.
Vill du uppfattas som seriös i debatten så bör du uppge källa som stödjer dina påståenden.
Har du exempelvis källa på att 40% av de Syrier som kommer till Sverige är analfabeter?
Jag hittar ingen uppgift i din länk om att antalet analfabeter bland Syrierna skulle uppgå till 40%. Är du säker på att du har postat rätt länk?
Faktum är att jag starkt ifrågasätter uppgiften om att det skulle finnas en hög andel analfabeter bland de syriska flyktingarna. Syrien hade innan kriget ett väl utvecklat skolväsende och bland de flyktingar som från Syrien så finns det en överrepresentation bland dem som har en bättre utbildning. Det enda problemet bland Syriska flyktingarna gäller de barnen som inte har fått en riktig utbildning de fem senaste åren. Men man brukar inte ens i Sverige definiera barn som analfabeter.
Jag hittar ingen uppgift i din länk om att antalet analfabeter bland Syrierna skulle uppgå till 40%. Är du säker på att du har postat rätt länk?
Om det är källan så kan man konstatera att påståendet om att 40% av syrierna skulle vara analfabeter inte är annan än struntprat.
När det gäller SVTs påstående om att var tredje syrisk flykting är högutbildad så kan man ha synpunkter på SVTs definition av vad som ska räknas som högutbildad men bortsett från det så har SVT bara återrapporterat statistik från AF som visat att under 2014 så hade 37% av de syriska flyktingarna studerat upp till två år eller längre än två år på eftergymnasial nivå alternativt forskat. I övrigt avhåller jag mig från att gissa och väntar tills det finns mer detaljerad information om utbildningsnivån bland Syrierna att tillgå.
Om det är källan så kan man konstatera att påståendet om att 40% av syrierna skulle vara analfabeter inte är annan än struntprat.
När det gäller SVTs påstående om att var tredje syrisk flykting är högutbildad så kan man ha synpunkter på SVTs definition av vad som ska räknas som högutbildad men bortsett från det så har SVT bara återrapporterat statistik från AF som visat att under 2014 så hade 37% av de syriska flyktingarna studerat upp till två år eller längre än två år på eftergymnasial nivå alternativt forskat. I övrigt avhåller jag mig från att gissa och väntar tills det finns mer detaljerad information om utbildningsnivån bland Syrierna att tillgå.