Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

KillBill skrev 2021-03-25 12:04:09 följande:

Om du jämställer Sveriges Radio och Tv med gatlyktor och simhallar kanske det är förklaringen till din syn på public service?

Det var lite jag det

Det är mycket skattefinansierat som är populärt. 

SVT gör som vanligt storslam med mest sedda programmen:

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-ar-2020-ars-mest-sedda-program/ 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Crash Man skrev 2021-03-26 11:01:19 följande:
    Nu är det så att alla samhällsfunktioner är av olika vikt. Jag har inte cancer, men jag kan ändå se nyttan av cancervård. Jag är inte kvinna, men jag kan se nyttan av kvinnojourer. Jag har inga barn i skolåldern, men jag kan se nyttan med skolan. Så trots att jag är ekonomiskt konservativ är jag villig att betala skatt till dessa institutioner.

Jag tycker dock inte att Dobido och På spåret är lika nyttiga som cancervård och läskunnighet. Så hela ditt argument är idiotiskt, du borde kunna läsa mellan raderna och förstå att det var det jag menade.

Visst, SD och Orbans parti sitter i samma EU-grupp; det betyder inte per automatik att de tycker samma i alla politiska frågor. I Sverige är det inte SD som aktivt arbetar för att förminska sina meningsmotståndare - utan det är sossarna.
    Det är ju bara dina åsikter och det är också bara din åsikt att mina åsikter är idiotiska. Cancervård är mycket dyrare än Doobidoo och en del av det som ger en cancerpatient orken att kämpa vidare är att få glömma bort vardagen och låta sig roas och få skratta. Varför tror du annars att det finns sjukhusclowner?

På Spåret är ett fantastiskt program som lyfter fram Sverige på ett roligt och samtidigt kunskapshöjande sätt. Ett land vars befolkning lever på en andlig diet av Paradise Hotel och Big Brother måste ju snart gå under av samma orsaker som romarriket med sitt bly i dricksvattenrören.

Nej, Orbans parti sitter inte i samma grupp som SD med de är på väg dit.

Inte det? Test. Hur många öknamn på Löfven har de sett flyga omkring och dito gällande öknamn på Åkesson?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-03-26 11:17:20 följande:
    Det enkla faktumet är att du inte själv avgör din grupptillhörighet utan det gör andra.
    Det enkla faktumet är att det är du själv som avgör din grupptillhörighet och inte andra.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-03-30 16:12:24 följande:

Och public service är förstås "opartiska"

Det exakt enda av nyhetsvärde i intervjun är att Löfven uppfattat att VPK stod upp för demokratin. Just den delen utlämnar SVT

www.facebook.com/164657423887754/posts/1409251652761652/

SVT återger delar av en intervju med Stefan Löfven (S) i Dagens Nyheter där Löfven fortsätter sprida misstro mot oppositionen och oppositionens demokratiska legitimitet i och med samarbetet med Sverigedemokraterna, som enligt Löfven är ett icke-demokratiskt och rasistiskt parti.
    I intervjun i Dagens Nyheter får Löfven kritiska frågor om Vänsterpartiet och dess kopplingar till kommunismen. Men i SVT:s artikel är de delarna borttagna. Istället återges enbart Löfvens smutskastning av oppositionen och Sverigedemokraterna.
    Smutskastning? Jag blir lika förundrad varje gång någon berättar vad SD säger och gör och någon kallar det för smutskastning.

Får man liksom inte berätta vad SD säger och gör? Såpass ljusskyggt alltså.
  • nihka
    Padirac skrev 2021-03-30 17:26:29 följande:
    I SD-land odlas det Cancel-kultur - ve den som återger det SD säger, sagt och gör...  

De som öppet kritiserar SDs vandel hotas och hatas och ska tystas på alla möjliga och omöjliga sätt

Funkar inte. De får leva med sina gärningar och ord. Försvinner aldrig:

https://www.sd-citat.nu/
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-06 12:31:22 följande:

Men alla islamism och sådan skit här ovan så är det fortfarande oklart varför SVT bjuder in en imam och inte en rabbin för att prata om att fira påsk?!

Imamen hade inget att säga. Bara att "jag firar inte påsk" men han är generös och "har full förståelse" för att folk i hans omgivning firar påsk.

Så oerhört tacksamma vi kristna skall vara för hans "fulla förståelse" ...

Har du verkligen inte fattat det? Man tar en påskfirande part som representerar en stor grupp och en annan egentligen icke-påskfirande part som representerar en annan stor, men inte lika stor grupp och så pratar man om påsk eftersom det är påsktider.

Det visade sig att det till och med fanns några gemensamma beröringspunkter.

Sedan firar faktiskt en hel del muslimer påsk, inte på ett religiöst sätt utan exempelvis så ritar barnen påskbrev och skickar till sina klasskompisar med godis i och de är med på äggjakt och klär ut sig till påskkärringar för att det är kul. Likadant med jul. Jag har dansat runt julgranen med en muslimsk familj och delat julklappar med både de vuxna och barnen. De tyckte det var kul att få känna på det nya landets traditioner.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-04-06 19:29:08 följande:
    Varför vill du förbjuda de judiska skolorna? Är de till stort besvär i samhället?
    All undervisning ska enligt skollagen vara icke-konfessionell. När man samlar religioner i särskilda skolor ökar risken för att (religions)undervisningen blir konfessionell.

Här är jag inte med högerpartierna.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-04-06 08:35:23 följande:
    Hade det varit så svårt att bjuda in en rabbi?
    Varför det? Är det någon slags oskriven lag att just en judisk företrädare måste vara med varje gång? Det fanns inte heller några företrädare för buddism, hinduism eller någon ateist inbjuden.
  • nihka
    KillBill skrev 2021-04-06 20:08:19 följande:

Det vill jag inte och du har missförstått situationen. De judiska skolor som finns i Sverige är inte religiösa friskolor utan skolor för den judiska nationella minoriteten. De judiska skolornas status är skyddade sedan slutet av 60 talet då Olof Palme var ecklesiastikminister.

Så inga av de judiska skolorna är religiösa friskolor? Men det är möjligt med den nuvarande lagstiftningen att starta sådana?
  • nihka
    KillBill skrev 2021-04-06 17:33:09 följande:

Det är trist att notera att även på Familjeliv frodas hat och konspirationsteorier som riktas mot Ärkebiskop Antje Jackelén.

"Ärkebiskop Antje Jackelén tar en paus från Twitter efter det hon beskriver som lögner, hot och hat riktade mot både hennes person och Svenska kyrkan. Enligt Jackelén sprids det också på plattformen rena konspirationsteorier"

www.dn.se/kultur/arkebiskop-antje-jackelen-tar-paus-fran-twitter-det-ar-som-om-det-skjuts-giftpilar-mot-dig/

Bra att Fredrik Modéus. biskop i Växjö stift ryter ifrån. 

"På ärkebiskopens twitterkonto skrivs kommentarer som är så vidrigt kränkande att få av oss hade orkat stå raka ens en kortare tid. Det är hög tid att den tysta mitten gör sig hörd, både i Svenska kyrkan och i samhällsdebatten"

www.aftonbladet.se/debatt/a/9O1wpd/hatet-mot-jackelen-visar-att-vi-ar-illa-ute

Det här är vidrigt och ett växande samhällsproblem. Syftet är förstås att försöka hota till tystnad så det allmänna talutrymmet till slut bara tillhör hatare och konspirationsteoretiker. En slags internetterrorism.

Här beskrivs hur kvinnohat sprids av en liten men ljudlig klick som blåser upp sig som en blåsfisk för att verka fler än vad de är:

https://www.norden.org/sv/news/rapport-sa-manga-nordiska-man-ar-aktiva-pa-natforum-som-praglas-av-kvinnohat
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?