Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Det är ju för väl att SD inte får blanda sig i besluten om PS

www.svd.se/kristersson-kritiserar-sd-utspel-om-journalister

"Sverigedemokraten Linus Bylunds uppmärksammade utspel får nu Ulf Kristersson att reagera, rapporterar SVT.

"Sverigedemokraterna har under senare tid gjort ett par rejäla övertramp när det gäller mediernas frihet och oberoende", skriver Moderaternas partiledare på sin Facebooksida.

Kristersson konstaterar att Sverigedemokraterna också nyligen krävde att chefer på SVT skulle kallas till riksdagen för att partiet upplevt att några program inte levde upp till kraven på saklighet och opartiskhet.

"Att kalla tv-chefer till utskottsförhör för innehållet i enskilda program och att förorda att enskilda journalister ska kunna straffas för en vinkel som kan upplevas osaklig går långt över gränsen för det acceptabla", skriver Kristersson."

Något blå-gult block dör SD är medlemmar existerar inte ännu - och de med det politiska förståndet kvar vill inte se dessa så personer som motarbetar ett öppet och frihetligt samhälle nära makten.

Här polisanmäler SD ett museum sin visar material som SD inte vill att befolkningen ska känna till

www.dn.se/kultur-noje/sd-polisanmaler-norrkopings-stadsmuseum/

"Utställningen ”Medlöperi och motstånd” öppnade i slutet av januari och handlar om de nazistiska rörelserna i Norrköping under 1930-talet och andra världskriget. På en anslagstavla i slutet av utställningen (som handlar om nazismen förr och nu) ingår en artikel till vilken det finns bifogat en två år gammal bild på Sverigedemokraternas partistyrelse i Norrköping. 

Bilden har skapat upprördhet i partiet som nu har valt att polisanmäla museet och kommunen. "

SDs historiska kopplingar till nazismen är ej omdiskuterad utan väl känd, men den verkliga historien duger inte åt SD, de ska hitta på...

Det lustiga i historien är att artikeln som var med på utställningen tog upp att SDs partistyrelse i norrköping uteslutit en nazist... men för det polisänmäls museet 

Pajaskonster kan man tycka av ett parti som försöker tvätta sin bruna byk

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-09-13 23:15:04 följande:
    En studie från Stockholm Universitet som vill undersöka den sk "diskursen" kring public service vänstervridning:

Förklaras här
    detgodasamhallet.com/2020/09/13/gunnar-sandel.../

Kan läsas i sin helhet här
    detgodasamhalletdotcom.files.wordpress.com/20...

I princip en första ansats att metodiskt samla kritiska röster från fd PS-medarbetare och göra någon slags sammanställning av problemformuleringarna

Många bra exempel i rapporten på fenomenet.
    Det goda samhället, Engelau och Den nya välfärden = den blåbruna högern som driver den rasistika teorin om befolkningsutbyte, som lurar företag för att få använda deras namn i politisk reklam/opinion som de inte tillfrågats om.

Opartisk och trovärdig?  Knappast

www.aftonbladet.se/kultur/a/XVKLE/doldisen-bakom-den-nya-brunbla-hogern

"I USA tror folk att var sjätte invånare är muslim. Den korrekta siffran är en på hundra. Bilden är nästan lika skev i Sverige.

Knappt 5 procent var muslimer 2016, men tillfrågade svenskar uppskattar andelen till i genomsnitt 17 procent och tror att den om bara några år kommer att ha växt till över en fjärdedel

Vanföreställningen har många källor. En av dem är bloggen Det Goda Samhället. Där larmar redaktör Patrik Engellau om ett långvarigt "asymmetriskt krig mellan islam och Väst". Islam bekrigar oss "med dovt hat, mord ... och därtill folkförflyttningar som hotar att underminera det västerländska samhället. " "

sv.wikipedia.org/wiki/Den_Nya_V%C3%A4lf%C3%A4rden

"Radioprogrammet Medierna uppmärksammade i januari 2017 att DNV hade annonserat i Dagens Nyheter om att "Alliansen borde fälla den nuvarande regeringen, detta med hjälp av Sverigedemokraternas stöd" undertecknat av en rad företag. Men dessa företag visade sig inte ha varit tillfrågade, utan hade genom finstilt text på fakturan för DNV:s nyhetsbrev lurats att godkänna användningen av deras namn."

• Padirac
    Xelol skrev 2020-09-19 23:56:22 följande:
    Tyvärr så är båda sidorna lika illa gällande hat, https://www.svt.se/kultur/medier/hatet-mot-hoger .

Förstår inte varför S och Sd väljare måste hata och hota. De borde vara mer vänliga som det mer anständigare moderaterna.
    Hur menar du att den artikel du länkar till stödjer att välajde från S och SD hotar andra mer än M?

Det är så vitt jag vet vänsterextrema och högerextrema elememt (ett exempel på det senare är tex SDs vurmare och ökända svans) som hotar-  En av de mest ökända hatarna är Ms Hanif Bali.

Kan du ger mer exempel på vad du bygger dina påståenden på?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-09-21 11:55:46 följande:
    Härliga "opartiska" public service ...

SD tar upp ett förslag på en särskild koratare polisutbildning som ett sätt att få ut fler poliser, snabbare på gatorna
    nyheter24.se/nyheter/politik/947244-sd-forsla...

"Vi behöver se över alternativa möjligheter, och då tycker vi att man ska utreda ett slags snabbspår för människor som har arbetat som till exempel ordningsvakter eller haft vissa befogenheter inom Försvarsmakten, som då skulle kunna få tjänst som en sorts assisterande poliser"

Sveriges Radios svar: 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Gör en totalt irrelevant jämförelse med en kort polisutbildning i Frankrike.

Hittar en författare som gått denna och därefter Wallraffat som polis i den franska poliskåren - som är avsevärt med problematisk än den svenska - och nu är kritisk mot polisen i allmänhet och adderar några kritiska ord om själva utbildningen.

SR kopplar denna kritik (i ett hela annat land, med en helt annan utbildning och en helt annan poliskår) till SD:s förslag ...

Det är nästan så man kan tro att SR med flit försöker svartmåla SD:s föslag.
    Mentat skrev 2020-09-21 12:12:24 följande:
    Iofs verkar (sd):s förslag rätt oklart: Dels vill de ha en kortare utbildning för vissa och dels vill de utreda möjligheten till det, men de kan ju rimligen inte på förhand veta vad utreningen i så fall kommer fram till.
    Det är förstås off topic relativt SRs vinkling av nyheten, jag bara reagerade på det.
    Det har ju tidigare funnits ett par varianter av beredskapspoliser i Sverige, de sista avvecklades 2012.

Den allmänna beredskapspolisen hade en mycket kort utbildning, den särkilda beredskapspolisen längre - de utförde framför allt enklare polisiärt arbete som avlastade ordinarie polis vid speciella händelser.

De problem som lyfts fram av SR bygger vidare på den kritik som polismyndigehterna själva uttryckt ang förslaget SD pratar om.
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-09-25 18:19:50 följande:
    Studio Ett hade ett intressant inslag idag där man tog upp att ett antal nuvarande och f.d. medarbetare anklagar SR för rasism och för att inte ta upp de frågor som berör människor med en annan hudfärg.

-"Hur märks det?" frågade programledaren
    -"Det märks i vilka frågor vi rapporterar om och hur vi rapporterar om dem. Det märks i vilka ämnen och vilka nyheter man tar upp, och hur man tar upp dem.
    Våra frågor ses som särintressen, Våra erfarenheter ses inte som norm. Man blir ifrågasatt när man vill lyfta frågan" blev svaret och en hel del till i samma stil.
    -"Det spelar roll vilka som sitter i redaktionen!"

Ja, det är i princip exakt det som jag länge har hävdat angående public service, fast den dominans jag har påpekat gäller inte hudfärg utan politisk hemvist. Där är ju public service lika homogent som vad gäller hudfärg. Just den aspekten tog man dock inte upp, inte vad jag kunde höra i alla fall.... Drömmer

Inslaget: sverigesradio.se/artikel/7561821 (22 min)
    Aha.. du vill ha ett politiserat PS istället för ett PS som enligt alla seriösa undersökningar styrs politiskt obundet och opartiskt.

Vad menar du saknas i PS för att just du ska tycka att PS är opartiskt, vad vill du lägga till och vad vill du ta bort?
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-09-25 20:32:25 följande:
    Halmgubbe.
    Jag har ingenstans skrivit att jag vill ha ett politiserat public service. Tvärtom, det är just det jag har idag men som jag vill slippa. Om analogin var för svår, säg det hellre än att hitta på saker om vad jag tycker..
    Så vad saknar du och vad vill du ta bort?
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-09-26 11:47:33 följande:
    Jag saknar en opartisk public service och jag vill ta bort den ständiga vänstervinklingen. Den må vara naturlig, givet det som framfördes i radioinslaget jag refererade till men den är ändå ovälkommen.

Det här har jag framfört många gånger. Varför frågar du en gång till?
    Jag frågar en gång till för att ingen hittills har kunnat säga vad som ska bort och vad som ska läggas till för att den påstådda vänstervinklingen ska ersättas med en påstådd opartiskhet.  Att samma ramsa om vänstervinklig och partiskhet rapas upp om och om igen gör det inte sant - ännu mindre då ingen kan säga vad de vill peka på och vad som gör dessa saker vänstervinklade och vad de menar med vänstervinkling.

Så jag frågar igen - Så vad saknar du och vad vill du ta bort, vad vill du lägga till? 

Om du kan svara så ska jag ställa de kompletterande frågorna jag nämner ovan så får du förklara dessa också. 

Men hittills har ingen smo opponerar mot PS presterat mer än 'shants' och tomma ord.
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-09-26 12:21:05 följande:
    Men det är ju meningslöst att vara mera exakt eftersom du slår ifrån dig exempel såsom enstaka händelser och inte erkänner statistik över trender, vilka du har fått serverade i svart på vitt. Om du definierar all kritik mot PS partiskhet som tomma ord så är dina frågor alltså bara retoriska.

Radioinslaget förklarade varför PS partiskhet är något fullkomligt naturligt. Det exemplet dög tydligen inte heller.
    För det första visar inte exemplet du tar upp på det du vill påstå om vänstervinking - utan pekar på någonting annat. Kanske menar du på att det pekar att nyhetsrapportering är formad av just redaktioners och medias syn på vad som har nyhetsvärde och att finns en strukturell bias i alla rapportering. Jag vet inte för du har inte utvecklat dina tankar om detta... I tidigare länkade studier visas just detta och det motsäger dina påståenden.

För det andra så duger tydligen inte de rapporter och studier  - som de som anklagar PS för partiskhet och vänstervinkling själva länkat till  - som visar at det inte finns någon politisk vinkling eller opartiskhet för de som anklagar PS för vinkling och partiskhet .

För det tredje så är det inte mer än rimligt att de som påstår att de inte vill ha en partisk och vänstervinklad PS berättar vad de menar i sak och vad de menar med vänstervinklat resp partiskt.

Ingen i tråden har hittills lyckats lyfta sina argument från nivån ramsropande om vänstervinkling och partiskhet  till att berätta vad de menar eller förklara vad de menar..
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-09-27 08:26:45 följande:

Det finns gott om inlägg i tråden som stöder vänstervinklingsargumentet. Vilket uppenbarligen inte spelar någon roll för den som medvetet väljer att hoppa över eller förkasta de inlägg som pekar på bristande opartiskhet.

Trots det som du skriver 'stora antalet inlägg' som stödjer påståendet om vänster vinkling och partiskhet har ingen av dessa inlägg eller dessa inläggs skribenter haft vilja eller förmåga att göra det mycket enkla att förklara vad som är vänstervinkling och partiskhet eller berätta vad de anser skall tas bort och läggas till ...

Men det går ju bra att shanta vidare ändå med all tydlighet...
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-09-27 10:23:04 följande:
    26 minuter.
    Det är bra att du reggar tiden du arbetar med att övervaka om någon besvarar de fake fakta som SDsvansen och vurmarna sprider i sociala medier

Finns kanske en ledig plats för en driven person som driver på personalen på fabriken på Katarinagatan  
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?