Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Kung Markatta skrev 2017-02-10 21:51:30 följande:

SVT verkar inte direkt skämmas över att en av deras journalister dömdes för brott i tjänsten. Man ser det snarare som något man kan använda i reklamsyfte. Följande låg uppe ett tag men är numera borta:

Ja så är det i klickhetsens tidevarv där alla jagar ett klick och alla (inkl du) hjälper till att sprida det som skapar nyfikenhet eller upprördhet.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-02-10 22:14:28 följande:
    Det är makalöst att folk upprörs av att någon utan ekonomisk vinning hjälper en ung människa att komma till ett säkert land.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Håller med dig.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-10 22:53:01 följande:
    SVT tjänar inget på att det klickas på diverse länkar utan de får som du vet sin finansiering från annat håll.
    Hallå, klickhetsen handlar inte bara om att tjäna pengar utan handlar i lika hög grad om att dra till sig uppmärksamhet.
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-02-10 22:56:07 följande:
    Att begå grovt kriminella handlingar måste vara grund för uppsägning. Domstolen brukar ta hänsyn till att den dömde blir av med jobbet som en del i straffmätningen. Så inte i det här fallet, så vi får väl anta att människosmuggling inte är ett så allvarligt brott om man jobbar i public service tjänst.

Jag kan dock inte stödja public service om det förhåller sig så.

Jag det kan man tycka men i det här fallet så handlade det inte om ett grovt brott (enligt brottsbalken) och tingsrätten dömde därför journalisten till villkorlig dom och samhällstjänst. Jag är övertygad om att ADs bedömning, om ärendet skulle ha prövats där, skulle bli att ingen arbetsgivare har rätt att säga upp någon för det brott som den aktuella journalisten nu är dömd för. 

Jag antar att du ditt stöd till samhället i stort i och med detta är förbrukat..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-03-05 18:13:57 följande:

SVT kritiseras nu av Svenska kommittén mot antisemitism efter att ha tagit in artisten Dani M, som gjort diverse antisemitiska uttalanden, som pausunderhållning i melodifestivalen:

www.expressen.se/noje/melodifestivalen/harda-kritiken-mot-svt-efter-mellanakten/

- Jag tycker att det är olämpligt. Det här är ju att ge en väldigt stor scen till en person som ovanligt tydligt har uttryckt väldigt antisemitiska åsikter. Och det är inte vid enstaka tillfällen utan det handlar om ett mönster, säger Willy Silberstein, som i dag sitter i styrelsen för SKMA.

Som exempel tar Willy Silberstein ett uttalande som Dani M fällde i efterdyningarna av terrordådet i Köpenhamn 2015 då en judisk man dödades utanför synagogan i den danska huvudstaden.

- Då sa han att det här verkade vara en "false flag-operation" och att det egentligen var judarna som låg bakom mordet, säger Willy Silberstein och fortsätter:

- Jag tycker att SVT är historielösa och aningslösa. Allt det här ligger två Google-sökningar bort. Det här borde SVT ha bättre koll på.

Jag är helt enig. Detta var uselt av SVT.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-05 21:36:36 följande:

SVT "råkar" missa att intevjuobjektet som anser att "lönen går inte att leva på" är den lokala fackföreningens ordförande.

https://twitter.com/oberoendemedia/status/838342934290399232

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lonen-som-underskoterska-gar-inte-att-leva-pa

Påståendet att man inte klarar sig på 17000 efter skatt får heller inga motfrågor.

Det står ju i texten att hon är förtroendevald?

Varför skulle det vara olämpligt att intervjua en förtroendevald?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-06 07:22:00 följande:
    Uppdaterad i efterhand. Som du ser av tidslinjen.

"Förtroendevald" är tillagt senare när kritiken började komma på sociala medier.

Givetvis utan förklarande text om att man "råkat" glömma hennes fackliga postition och därför adderat till texten.

Det är klart att det hade varit bättre med tydlighet men i den här frågan så bör SVT ha fått samma svar oavsett vilken undersköterska som tillfrågades, facklig såväl som ej facklig.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-06 07:22:00 följande:
    Uppdaterad i efterhand. Som du ser av tidslinjen.

"Förtroendevald" är tillagt senare när kritiken började komma på sociala medier.

Givetvis utan förklarande text om att man "råkat" glömma hennes fackliga postition och därför adderat till texten.

Om en undersköterska är engagerad i SD (i lokalpolitiken) eller om en företagare blivit intervjuad ( och företagaren är engagerad i något av Svenskt Näringslivs lokala samverkansgrupper) ska det då tydliggöras att personen är engagerad i SD respektive Svenskt Näringsliv?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-06 15:20:08 följande:
    DET kan vi ju inte veta.

Påståendet om att det inte går att leva på 22000 i månaden är exempelvis helt absurt för många av oss.

Problemet är dock i huvudsak att public service, för femti-elfte gången, "glömde" att låta sin publik få veta att de intervjuade en person till vänster på skalan.
    KillBill skrev 2017-03-06 07:49:05 följande:
    Om en undersköterska är engagerad i SD (i lokalpolitiken) eller om en företagare blivit intervjuad ( och företagaren är engagerad i något av Svenskt Näringslivs lokala samverkansgrupper) ska det då tydliggöras att personen är engagerad i SD respektive Svenskt Näringsliv?
    Jag skulle faktiskt vilja se vad som händer den dagen SVT intervjuar en person om någon samhällfråga och råkar missa att informera om att denne är lokalpolitiker för SD.

Nu har jag kollat upp detta och det visar sig att du hade fel. Det var inte SVT som glömde något för femti-elfte gången, det var du som för femti-elfte gången kom med ett felaktigt påstående. Redan i inledningen av intervjun framgår det klart och tydligt (av textrutan) att Christine är förtroendevald i Kommunal. Detta framgår ca 16:10 in i programmet.

På vilket sätt är påståendet att det är svårt att leva på 22 000 absurt? Idag tillhör 22 000 kategorin lägsta lön som man kan tjäna på ett heltidsjobb. För många av oss? har du 22 000 kr i månadslön?

aktuelltfokus.se/m-politiker-kommunistanklagar-underskoterska-efter-svt-agenda/

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-07 17:15:42 följande:
    Really!?

Du har kollat upp det här ...

Åååååkej!

- SVT lägger alltså ut nyheten på nätet kl 10:41 på förmiddagen. Detta UTAN någon som helst info om att den intervjuade är ordförande i facket. SVT brukar jobba så, lägga ut nyheter som kommer i kvällens program tidigare på dagen.

- Strax därefter, kring lunch, börjar kritiken komma på sociala medier. Mot att SVT ännu en gång "missat" att informera om fackanknytningar. Denna kritik ökar i styrka under hela dagen.

- Agenda sänd kl 21:15. Tills dess, efter dagens kritik, har SVT lagt in infon om facket-engagemanget i sin sändning.

- Strax därefter, kring 22, redigerar man även nyheten på hemsidan och lägger till att hon är fackligt aktiv.

Men du har koll på det här du och vet minsann att jag har fel ...

Du publicerar ett kritiskt  inlägg efter det att den aktuella inslaget sänts i Agenda och får det därigenom att verka som att SVT har sänt ett inslag i TV där de inte har talat om att en undersköterska är fackligt aktiv. Något som visar sig inte stämma. Jag vet inte hur blänkaren på webben för Agenda såg ut från början men kan konstatera att det nu tydligt framgår att undersköterskan är fackligt aktiv. 

Man inser att Det går fördjävla bra för Sverige när skrikhögern lägger ner tid på sådant här trams. 

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?