Mentat skrev 2019-11-01 06:59:03 följande:
Nu tror jag att du plötsligt har glömt att det var jag som bekräftade dina siffror genom att ta fram länken när du blev ifrågasatt, i inlägg #2501
Jag försöker få till en litet saklig debatt. Jag inser att det finns ett antal skribenter som är hopplöst förlorade för den saken, men dit räknade jag inte dig.
Lena1979 skrev 2019-11-01 10:05:44 följande:
Förlåt mig, jag glömde det.
I min tanke fanns nog att det spelar ingen roll hur man skriver så blir man utskälld av vissa högljudda. Jag förmodar att om jag hade skrivit 9 miljarder/år så hade jag fått skäll för att beslutet faktiskt handlade om fem (eller sex?) år, och att jag därför fått bassning för att jag hade fel.
I min tanke fanns även att vissa högljudda ibland visar prov på att de egentligen önskar tystnad, från andra då, eftersom de så envist ägnar sig åt mer eller mindre pinsamma försök att dölja och förneka.
Jag uppskattar verkligen dina försök att få till en saklig debatt, och dit räknar jag dig.
Tyvärr verkar det omöjligt?
Nåja, nyhögerns budgeterade gnäll saknar helt gränser.
Men annars är det så att en budget anges inom vissa gränser. Oftast per år.
8-9 miljarder kan jämförelsevis relateras till den ursprungligen beräknade kostnaden för Alliansens skrytbygge NKS som låg på 14 miljarder, inte per år utan från början till dess bygget var färdigt.
I verkligheten blev kostnaden snarare 60 miljarder, så dett 8 till 9 miljarderna per år motsvarar ungefär en åttondel av kostnaden för att bygga ett icke fungerande sjukhus.
Eller om man i stället vill relatera kostnaden till Sveriges BNP så motsvarar de säg 9 miljarderna ungefär 2 promille av BNP, det vill säga två tusendelar.
9000000000/4834000000000.
Och det vi får är minsann inte krimskrams