Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Abegayle70 skrev 2016-12-28 20:57:55 följande:
    Den korta versionen är att jag intsämmer i Aron Modigs KU-anmälan:

tinyurl.com/j5yr5we
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    KU har granskat denna anmälan och deras kommentar är att Margot Wallström har missförståtts och att hon i framtiden bör utrycka sig så att missförstånd inte inträffar.

Hur ser du på själva sakfrågan dvs att Margot Wallström/regeringen anser att allvarliga misstankar från FN och Human Rights watch gällande utomrättsligt dödande i Israel bör utredas? Detta har KU inte haft några invändningar emot.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2016-12-28 21:57:52 följande:
    Den dag FN och HRW är liak intresserade av att granska den palestinska myndighetens stöd till terroism kan jag ta dem på allvar. 

Det är intressant att läsa Simon Wiesenthal Centrets kritik mot Wallström. Jag noterar att de inte dementerar att utomrättsliga avrättningar har skett i Israel. I stället refererar man till att infrastrukturminister Yuval Steinitz har noterat att Sverige bara pekat ut Israel när länder såsom USA, Ryssland och Frankrike också dödat terrorister.

Om Israels dödande av terrorister har skett för att rädda liv i samband med ett polisiärt eller militärt ingripande så har Israel självklart inget att frukta av att misstankar från FN och Human Rights Watch utreds.  Har avrättningarna skett på andra grunder än detta så kan det vara ett brott mot såväl FN:s Allmänna Deklaration om Mänskliga Rättigheter (artikel 3) som Konventionen (artikel 6) om Medborgerliga och Politiska Rättigheter och Fjärde Genèvekonventionen (artikel 3), och räknas enligt Romstadgan (2002) för den Internationella Brottmålsdomstolen (ICC) som krigsbrott och då kan en utredning bli mer bekymmersam för Israel.

Om du läser mina länkar nedan så ser du att även USAs ambassadör i Israel har utryckt sig kritiskt mot att Palestinier dödas utan att detta utreds polisärt.

"Alltför många aktioner av karaktären medborgargarde får pågå ohämmat och ibland verkar det finns två olika sorters tillämpningar av rättsprinciper, en för israeler och en för palestinier."

Att israel så kraftigt motsätter sig att misstankarna kring utomrättsliga avrättningar utreds gör att åtminstone jag misstänker att Israels dödande inte alltid har skett på korrekt grund.

Jag tycker att det är mycket bra att Sveriges utrikesminister lyfter denna fråga internationellt. 

www.svd.se/wallstroms-israelkritik-ar-befogad
    www.svd.se/in-challenging-israeli-policies-wallstrom-is-acting-as-a-true-friend

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    felix le chat skrev 2016-12-30 08:37:58 följande:
    Det är ju en del av SVT s.k. "agendajournalistik" 
    Man rapporterar om sådant som passar agendan. Om nyheten inte passar agendan men ändå är så stor att man inte kan avstå att rapportera så
    bryter man ner och färgar om nyheten så den blir mera lättsmält.

Hade en manlig, moderat utrikesminister hamnat på samma lista så hade
    den formulerats på ett helt annat sätt.
    Om det hade varit en SD person hade det varit förstanyhet på alla nyhetskanaler
    webben, texttv och med efterföljande debattprogram.

SVT är varken opartiska eller saklig i sin nyhetsrapportering.
    Detta är inte agendajournalistik från SVTs sida.

Som jag påpekat tidigare så återrapporterade SVT, i fallet med Björn Söder, en nyhet från DN medan nyheten i år gällande Margot Wallström var en egen nyhet. Det var DNs ingress som handlade om att Björn Söder fanns med på en lista med de värsta antisemitiska händelserna som utgjorde grunden för SVTs rubrik år 2014.

Listan från Simon Wiesenthal centret 2014 (det år som Björn söder fanns med på listan) såg helt annorlunda ut än i år. År 2014 toppades listan av en Belgisk läkare som vägrade att behandla judiska patienter dvs en antisemitisk handling och även de övriga exemplen på listan exempelvis Björn Söders uttalande hade en tydlig antisemitisk prägel (många svenska judar ansåg att Björn Söders uttalande var antisemitiskt).

I år så toppas listan från Simon Wiesenthal centret av FN:s säkerhetsråd (och Barack Obama) som ställt stoppkrav för nya israeliska bosättningar. Säkerhetsrådets kritik mot israeliska bosättningar har inget med antisemitism att göra, det kan vi alla vara eniga om.

Margot Wallströms kommer med på listan eftersom hon i januari krävde en grundlig utredning av hur Israel reagerat på palestiniers knivattacker mot israeler. Hon ville veta om Israel gjort sig skyldig till ?utomrättsliga avrättningar? när knivangripare dödats. Även FN, Human right Watch samt USAs ambassadör har också riktat kritik mot vad som beskrivs som Israelers utomrättsliga avrättningar av palestinier. Inte heller Margot Wallströms uttalande har något med antisemitism att göra.

Vi jämför alltså en lista från 2014 som i huvudsak innehöll antisemitiska händelser med en lista från 2016 som även har listat kritik mot israels politik. Så egentligen är det inte särskilt konstigt att nyheten 2014 beskrivs annorlunda än nyheten 2016.

• KillBill
    felix le chat skrev 2017-01-05 17:50:23 följande:
    Javisst !  SD är ju jättepoppis i Israel.
    Dom vägrade att delta i ett möte för nån vecka sedan då SD europaparlamentarier var med på mötet. 
    Läs på snälla innan du skriver nästa gång
    Hur tänker du nu?

Är det inte så att sverigedemokrater i allmänhet är mycket Israelvänliga men att kärleken inte är besvarad? Jag för min del antar att det är Israeliska statens aversion mot muslimer som gör att Israel är så poppis bland sverigedemokrater.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-01-07 21:30:29 följande:
    Nu skrev jag ju att alla åsikter ska få komma fram. Det behöver inte bemötas i aktuellt program, julvärdsprogrammet är knappast ett debattprogram. Om nu SVT hade haft intresse att visa på opartiekhet så hade man kunnat ta upp Gina Dirawis antisemitism i ett annat program. Nu tystades det bara ned av SR/SVT.

ordet09.wordpress.com/2012/12/16/gina-dirawi-public-service-blinda-flack/
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 17:51:15 följande:Du beskriver din sida, din sanning, vilket gör att du är partisk, men gör istället som jag föreslog, googla så får du se att det finns en annan sida och en annan sanning.
    Det sämsta du kan göra är att förneka, för då kommer du att vakna upp på ett hårdhänt sätt, och jag säker på att du inte vill se Israel utvecklas till ett splittrat land.

Sen vet jag inte varför Sveriges Jude-hatare/rasister kom in i bilden.
    Den pöblen finns alltid och kommer tyvärr alltid att finnas, för idioter kommer alltid att födas, idioter som tror sig vara förmer än andra.
    oookej? så du påstår att Du är opartiskt? Om jag gör som du önskar, googlar Israel+rasism kommer det upp 230 000 träffar varav de flesta går till div. träskmarker med revisionistisk propaganda. Jag blir illamående av att gå iganom alla dessa länkar.

Att jag tar upp svenska judehatare beror på att de är en del av det mönster som håller på att normaliseras, bl.a. med hjälp av SVT's antisemitiska medarbetare, ledande malmöpolitiker, övrig massmedia osv.

Ett mönster som började redan i skolan från lärare: "måste du verkligen ha ditt halssmycke med davidsstjärna i skolan? Du vet ju att det retar upp en del?" till att man inte törs ha en Menora i sitt fönster, till att vuxna kvinnor spottar efter mina syskonbarn. Jag vägrar vara med och finansiera en del av det mönstret.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Menar du att Gina Dirawi är antisemit? Svenska kommittén mot antisemitism har förlåtit Gina för många år sedan och tar numera henne i försvar: www.svd.se/kritiken-mot-dirawi-vedervardig
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-01-08 13:51:28 följande:
    SKMA kritiserade hetsen mot Gina Dirawi pga sin muslimska bakgrund. Vilket jag också håller med om, en persons religion har ingenting med saken att göra om en person är kompetent nog för en viss uppgift. 

Det är möjligt att Gina Dirawi inte längre är antisemit, att hon har ändrat uppfattning om Israel och att böcker skrivna av nazister inte längre är klämplig kvällsläsning för ungsomar. Det kan också vara att hon blivit mer försiktig med vad hon yttrar offentligt. Tiden får utvisa detta.

Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) konstaterar att Gina Dirawi för flera år sedan tog avstånd och bad om ursäkt för tidigare i uttalanden/inlägg.  SKMA har i andra sammanhang, bla i tidningen Dagen, förtydligat att sedan Gina bad om ursäkt så har inget inträffat som skulle sätta hennes ursäkt i tvivelsmål. Och därmed, menar man, är saken för SKMA:s räkning utagerad. 

SKMA betraktar alltså inte Gina Dirawi som en antisemit.

www.dagen.se/pahoppade-gina-dirawi-far-stod-hetsen-vedervardig-1.470319

• KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-01-08 15:05:29 följande:
    Jag har redan svarat på detta...

Av ditt svar kunde man få intrycket att SKMA enbart kritiserade hetsen mot Gina Dirawi pga hennes muslimska bakgrund. Men SKMA var också tydlig med att Gina bett om ursäkt och att SKMA godtagit ursäkten,   SKMA var kritisk mot dem som i SKMAs "namn" påstod att Gina var antisemit. Jag tycket att det behövde förtydligas.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-10 19:43:46 följande:

Två(!) år efter att SVT satt rubriken om Björn Söder och Simon Wiesenthalcentrets lista ändrar man rubriken.
    https://twitter.com/Grisbrottaren/status/814398447432462338?lang=sv

Som av en slump sker detta just efter att Margot Wallström hamnat på samma lista.

Och strax därefter rensar SVT bort nyheter om Söder helt och hållet.
    https://peterharold.wordpress.com/2017/01/05/och-vips-glommer-svt-bort-att-bjorn-soder-var-pa-samma-antisemitlista-som-utrikesministern/

Suck.. Detta avhandlades för nästan 70 inlägg sedan (kolla #1239)

Den första SVT-nyheten byggde på en DN artikel medan den andra SVT nyheten var redaktionellt utformad av SVT. Dessutom är det skillnad mellan listorna. Det år Björn Söder hamnade på listan så hade i princip alla på på listan gjort sig skyldig till någon typ antisemitism. I år så toppas samma lista av förenta nationerna FN och Barack Obama pga de i likhet med Margot Wallström kritiserat staten Israel. Det är viss skillnad på att hamna på listan pga antisemitism eller pga kritik mot staten Israel.
  • KillBill
    taquine skrev 2017-01-21 15:27:33 följande:
    Du menar på fullaste allvar du har förtroende för SVT . Den opartiska och oberoende ? Dom orkar ju inte ens låtsas längre ... Nu går dom all in.
    Det var som sagts så jävla pinsamt att inte ens världens största skämskudde räckt till . Och nej det är ingen parodi, det är sveriges statlig television. 
    Tur man inte betalar licens för skiten längre.
    Goodness me
    Att du saknar förtroende för SVT säger nog mer om dig än om SVT.

66 % av svenska folket har förtroende för SVT detta är en mycket hög siffra. Av olika typer av medier så är det bara Sveriges Radio som få en högre siffra än SVT.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?