Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Jag tror många finner ett stöd i hans agerande, och kommer att fatta rätt beslut om dom hamnar i en liknande situation.
Och att hjälpa som han gjorde är förstås alltid rätt, tycker man annat, ja då bör man nog ta sig en funderare över vilken sorts människa man eg är.
Jag är heller inte säker på att hovrätten kommer att döma likadant, brottet finns förstås där, dock kan lagen ibland få en underordnad betydelse om det kan bevisas att "annat" ställer sig över den.
Vad "annat" kan vara låter jag bli att ha en åsikt om, men helt klart så finns det en hel del som kan få lagen att bli underordnad när det handlar om saker som nöd, tvång, rädsla och humanitära ställningstaganden.
Och allt det finns med, så om det överklagas och blir en ny rättegång, så ser jag inte att det finns ett självklart domslut.
Men gjorde han rätt som valde att göra ett tv-program om en handling som han rimligen visste är brottslig?
Gör SVT rätt utifrån uppdraget att vara opartiska?
I det här fallet var ju hans handlingar "moralpolitiska" samtidigt som han gör ett program där han skildrar under vilka omständigheter han anser sig ha rätt att bryta mot lagen.
Det borde vara ett dilemma mot bakgrund av SVT:s uppdrag att vara opartiska.
Nu har jag iofs inte sett programmen, vilket är lite handikappande för mina synpunkter.