Inlägg från: Evalenabena |Visa alla inlägg
  • Evalenabena

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2024-08-04 15:41:05 följande:

Jo, att leta efter bevis för en teori bland data är confirmation bias.
    Att se om data stödjer en teorier eller inte är en annan sak.

Det finns gott om undersökningar som visar att PS inte har någon partipolitisk bias, det finns gott om undersökningar som visar att det främst är de med en politisk uppfattning som ligger hos sympatisörer med SD som finner PS partiskt, i något mindre mån gäller detta sympatisörer med M och KD men förtroendet är stort där med.

Det finns också undersökningar som tydligt visar att PS under valperioder (det är enbart då dessa undersökningar gjorts) har en större övervikt av positiv rapportering om borgerliga partier och deras förslag.ochbaty de får mer plats i nyhetsrapporteringen. Det beror på nyhetsvärdet och inte en politisk bias i PS.

Ingen av kritikerna in tråden som påstår att PS är partiska har lyckats förklara exakt vad som gör PS vänstervridet, hur ett inte vänstervridet PS skulle se ut och ha för programinnehåll och nyhetsrapportering eller ens kunnat definiera vad som skulle utgöra ett högervridet PS. Det återkommande verkar vara att grundvärderingar i opartiskhet och demokrativillkoren  inte stämmer med dessa personers grundvärderingar., men inte ens det förmår de att formulera eller diskutera. Istället har bakgrundsmusik och frånvaro av en mängd av personporträtt av grevar tagits upp som bevis för PS partiskhet ..

Beklämmande låg nivå.

Instämmer, men jag resonerade utifrån min frågeställning och svarade på din uppmaning. Hoppas att det framgår tydlig vart min ståndpunkt är. Om det finns några oklarheter välkomnar jag kritik. Det vore dumt om jag inte var öppen för det.

Jag efterfrågar om någon kan påvisa min frågeställning, ingenting annat. 

PS opartiskhet har varit en het debatt, som jag nämt har jag bara sett detta vid några enstaka tillfällen och det är i samband inför val. Utöver det är det svårt för mig att urskilja om PS är partiska i sina nyhetsrapporteringar. 

Frågan är fri att ställas och du behöver inte vara orolig för min skull.Jag efterfrågar den som påstår frågeställningens existens att lägga fram sina belägg.

Du kan vara lugn, jag är inte lättpåverkad. 

• Evalenabena
    Padirac skrev 2024-08-04 16:51:24 följande:
    Hittills har som sagt ingen i tråden kunnat ge andra belägg än att de med viss politisk övertyglse _anser_ att PS är partisk t  - och det utan att kunna specificera någoning som utgör det ena eller andra.

Det är för övrigt samma gruppering som anser att icke politiskt tillsatta tjänstemän i förvaltning och departement som förhåller sig till lagar och förordningar är politiskt partiska och skall ersättas med 'av kritikerna' politiskt tillsatta tjänstemän... 

*facepalm* 

Bortsett från den tilldelade länken jag fick, är det någon som försökt bevisa/motbevisa det i tråden?

Annars är den här tråden som vilken annan tråd som helst som bara för fram åsikter fram och tillbaka.

• Evalenabena
    Anonym (Eller hur) skrev 2024-08-04 17:24:14 följande:
    Rättelse: Ingen i tråden har lyckats övertyga dig att så är fallet. Men det är troligen inte möjligt. 

Kan du visa mig? 

• Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-04 18:05:57 följande:
    Jag har av och till gjort sådana sökningar på SR:s och SVT:s hemsidor under minst ett decenniums tid. Tendensen är alltid densamma, alltid. Det är på webben man kan se tendenser, det ser man inte genom att titta på ett specifikt program.
    Att public service påstår sig vara opartiska betyder inte att det är sant.

100% opartiskhet existerar inte, inte ens hos mig. Det måste finnas mer substans än den tilldelade länken som skickades.

Hittills har ingen bevisat .Du har försökt men mina träffar är inte en enhetlig slutsats. Att PS påstår det betyder inte att det är sant, där är vi överens.
    Men det du säger behöver inte heller vara sant, företår du vart jag vill komma?

Jag efterfrågar något konkret. Du har skickat en länk, det vore dumt av mig att dra min slutsats baserat på en länk. Förvånande, ja, men inte avgörande.

Ni som påstår att PS är partiska måste bevisa att det är så. Var länken det enda du hade att komma med eller finns det något annat?

• Evalenabena

Du saknar också substans. Jag har inget att gå på, bara dina uttalanden. Mycket riktigt så gör alla fel, men jag efterfrågar inte småfel, bara bevis.

Småtabbar är inget bevis.

klyban skrev 2024-08-04 18:28:12 följande:

Faktiskt inte alls, och detta pga att de inte kan påvisa att de inte är opsrtiska.

Men visst gör SVT/SR enskilda fel, som alla medier gör då och då.(Viss media gör medvetet fel, men hit hör inte SVT/SR, det är därför debatten inte är det minsta het.)

För om den ska bli het, så måste de påvisa nått också.
    Och det fallerar dom med varje gång.

• Evalenabena
    klyban skrev 2024-08-04 18:47:43 följande:

Hur ska jag ha substans för något som inte finns mer än i enskilda misstag?
    För det är nu inte denna tokiga att jag ska bevisa att något finns väl?

Tråden har så många år på sig, och de alla har fallerat och påvisa att SVT/SR inte är opartiska.

Om en SDare säger att högerextremism knapp existerar. Ska jag lita på det tycker du? Att Utkräva källa vore på sin platts.

Jag kan inte lita på någon i tråden. Ni visar mig era åsikter. Tråden är inte unik. Du måste förstå att det blir svårt för mig. 

Om min åsikt är att jorden är platt, och jag påstår att det är sällsynt att hitta källor på det, då betyder det inte att mitt påstående är sant. 

• Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-04 18:49:52 följande:
    Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan? Jag har inte postat någon länk annat än till public services hemsidor och till en sökmotor, inte till någon som skulle bevisa partiskheten i SR/SVT:s material. Jag uppmanade dig att ta fram data själv och dra dina egna slutsatser.
    Så är det nog, haha, men du undgår ändå inte min brasklapp:)

Annars är detta ett forum där nu bara utbyter upplevelser och åsikter.
  • Evalenabena

Haha, ni är roliga. Jag möts av en svärm som vill övertyga mig. Det är omöjligt att dra en slutsats men det vore intressant att se varför somliga uppfattar PS som partiska.

• Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-04 20:02:38 följande:
    Givetvis, det är ju ett diskussionsforum - per definition utbyter man då åsikter. Vi har, i motsats till public service, inga krav på oss att vara opartiska. 

Sedan är det upp till dig att bedöma i vilken mån någon verkar vara seriös och trovärdig eller om den som skriver bara vill vara en propagandamegafon.

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?