Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Evalenabena skrev 2024-08-05 11:54:34 följande:

Ops, det är inte en markant skillnad. Den är extrem.

Se inlägg #8040
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-05 12:34:35 följande:

Kollade antalet träffar på högerextremt respektive vänster extremt på Svenska Dagbladet och och fick 1 980 träffar på vänster extremt och 16 800 träffar på högerextremt dvs det var 8,5 gånger mer vanligt att ordet högerextremt förekommer än ordet vänsterextremt  i denna moderata tidning. 

Ledarsidan är moderat, ja. Övrigt utrymme skapas av samma journalistkår som vi hittar överallt och som till ca 70% stöder vänstern.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-05 12:24:58 följande:
    Det säger nog mer om appen än om något annat. Om man googlar på site: SR.se vänsterextremt så får man tusentals träffar. 
    Får du upp en siffra på antal träffar på Google? Det får inte jag längre. Vet inte varför, jag trodde det var generellt. Kanske beror på webbläsare, jag skall prova med Chrome
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-05 21:49:46 följande:
    Vad är din förklaring till att ordet högerextremt är ca 4 gånger vanligare än ordet vänsterextremt på Säpos hemsida? Tror du att vänstern har infiltrerat Säpo eller kan det vara så att högerextremism är mer vanligt/använder mer våld och att det är detta som är orsaken till att ord kopplat till högerextremism är så mycket vanligare än motsvarande för vänsterextremism på Säpos hemsida (och så mycket vanligare i svensk media)?
    Ursäkta att jag inte är här 24/7, likt vissa. Gårdagen ägnade jag mest åt OS och lär göra så så länge friidrotten pågår.

Jag har uttryckligen sagt att jag inte begär någon exakt likhet i referenser till extremism/populism. De proportioner man finner hos public service är däremot extrema, i min senaste sökning 4110 - 8 (inlägg#8039).

Det gäller ju inte bara begreppet extremism heller utan också det nedsättande omdömet populism. Sedan vilka slutsatser man drar av detta är uppenbarligen beroende av ens politiska ståndpunkt. Det är i alla fall ett mer generellt mått än att peka ut olika program, nyhetsinslag etc vilka alltid kan avfärdas med att just den gången var det motiverat - vilket det mycket väl kan vara. Det är tendenserna jag vill peka på.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-06 09:30:44 följande:
    Frågan är om du gjorde en korrekt sökning? 

När jag testar att söka på högerextremt respektive vänsterextremt på SRs hemsida och SVTs hemsida så får jag helt andra resultat.  På SRs hemsida får jag 5090 träffar på vänsterextremt och på SVTs hemsida får jag 11 800 träffar. 

På SRs hemsida är det ca 4 ggr vanligare att ordet högerextremt nämns (samma proportioner som på Säpos hemsida).  På SRs hemsida ör det 2,7 ggr vanligare att ordet högerextremt nämns (skillnaden är mindre än vad den är på Säpos hemsida)

Jag kan alltså inte se att det skulle finnas några extrema skillnader. 

Vilket sökord använde du och på vilka sidor gjordes sökningen?
    Jag googlar på: begrepp site:site-adress.

Idag när jag söker på vänsterextremt site:sverigesradio.se får jag 491 träffar medan högerextremt site:sverigesradio.se ger 19800 träffar.

Motsvarande sökning på -populism ger 81 vs 2490 träffar. Om du tycker att den kvoten är rimlig och ett tecken på opartiskhet så får det stå för dig. Jag har försökt att undvika att peka ut enskilda program utan se de långsiktiga tendenserna, något granskningsnämnden inte kan göra - bl.a. därför att materialet på webben inte faller under granskningsnämnden.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-08-06 11:42:04 följande:

Publicerar sån här skit skriven av en kommunist:

Mycket troligt, när man jobbar på ETC, men det har ju inget att göra med frågan om huruvida public service är opartiskt eller inte.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-07 09:19:44 följande:
    Sorry, glöm detta inlägg. Jag ser att jag gjort fel och råkat få med ett mellanrum i min sökning...
    Ja, jag konstaterade just samma sak. Bra, då fick vi i alla fall utrett vem som gjorde en korrekt sökning.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-07 10:47:14 följande:
    Jag roade mig med att jämföra antalet sökträffar på olika hemsidor och jag kan inte se att Sveriges Radio utmärker sig.  I sökresultaten från Expressen, AB, SVD och DN ingår träffar från debattartiklar från politiska partier och från tidningarnas politiska ledarsidor och det  påverkar förstås dessa resultat. Det man kan konstatera är att  högerextremism förekommer betydligt oftare i nyhetsförmedlingen och det oavsett om källan är PS eller någon av de stora svenska tidningarna.  Detta förklaras sannolikt av att högerextremism är vanligare än vänsterextremism alternativt att högerextremister är är mer våldsbenägna än vänsterextremister och sannolikt gäller detta både i Sverige och internationellt. 
    Naturligtvis är det din förklaring då det bekräftar din världsbild. Övriga medier har dock inga krav på sig att vara opartiska, om en läsare tröttnar på vänstervinklingen, vilken är fullt naturlig med tanke på journalistkårens politiska sympatier, kan den alltid låta bli att köpa tidningen. PS är skattefinansierat och har därmed krav på sig, krav de bevisligen inte lever upp till.

Vi kan ju konstatera t.ex. att Orban och hans parti gärna betecknas som högerextremt men Maduro betecknas inte som vänsterextrem. (sd) betecknas ofta som högerextremt, vilket må vara hänt givet deras rötter, men (v) betecknas inte som vänsterextremt trots deras rötter under samma tid. Vänsterextremister kallas oftast något annat, t.ex. aktivister eller liknande. Slagsidan är uppenbar även om jag förstår att den som sympatiserar med vänsterblocket inte ser den. Man behöver definitivt inte sympatisera med (sd) för att se den, det räcker bra med (m)-(kd)-sympatier.

Vi kommer nog inte längre. 
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-08 19:31:29 följande:
    Du förstår att din uppfattning om att andra med andra politiska sympatier än du har inte kan vara opartiska leder till att du utvisar dina egna uppfattningar från att vara med på planen då de inte heller kan vara opartiska?

Är det inte bättre att lita på de oberoende undersökningar som presenterats i tråden?  Eller är inte heller de opartiska?  Vad i så fall utgör grunden för att dessa inte skulle vara opartiska?

Det går naturligtvis att komma längre  - det är en fråga om du vill gräva i de premisser och grunduppfattningar som du bygger din argumentation på och om du vill belysa och redogöra för dem.
    Just det faktum att jag har en borgerlig samhällssyn gör nog att jag ser vinklingen på ett sätt som den som har sina sympatier till vänster inte gör. Det är som att försöka förklara vatten för en fisk.

Valet att framställa vissa som högerextremister och -populister är en nyhetsvärdering samtidigt som man gör en annan värdering av vänstersidan så som jag visade ovan. Det är inte att vara opartisk. Public service har krav på sig att vara opartiska, det lever de inte upp till.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-08 20:22:59 följande:
    Du upprepar din politiska uppfattning .. och.. 

jag ser att du väljer att inte svara på varför du bortser från den forskning som finns och som motsäger din personliga uppfattning.

Just det ser jag som ett tydligt tecken på att du är fisken som inte förstår vatten.
    Jag har ingen aning om vad du refererar till. Är det valbevakning? Den brukar vara opartisk, man är väl medveten om att den granskas i efterhand.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?