Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2024-08-04 00:24:45 följande:

Om du istället försöker att undersöka vilka data som finns och utifrån dessa formulerar en tes gör du dig inte skyldig till partiskhet.

Tack för att du stöder min tes om att ta fram data från SR/SVT:s siter och sedan bilda sig en uppfattning utifrån det. Jag är inte van vid att du håller med mig men det är förstås välkommet när så sker.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-04 14:55:06 följande:
    Du får vara lite försiktig med din tes. Gör denna sökning under en överskådlig tid så blir den  mer tillförlitlig.
    Använd  gärna andra metoder än en sökning på SVT hemsida. 

Jag har med i beaktningen att det är trendigt att göra specifika sökningar. Vilka andra undersökningar har du gjort? 

Jag ska erkänna att jag blev överraskad men tyvärr kan denna tes inte bli en slutsats.
    Jag har av och till gjort sådana sökningar på SR:s och SVT:s hemsidor under minst ett decenniums tid. Tendensen är alltid densamma, alltid. Det är på webben man kan se tendenser, det ser man inte genom att titta på ett specifikt program.
    Att public service påstår sig vara opartiska betyder inte att det är sant.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:34:47 följande:

100% opartiskhet existerar inte, inte ens hos mig. Det måste finnas mer substans än den tilldelade länken som skickades.

Hittills har ingen bevisat .Du har försökt men mina träffar är inte en enhetlig slutsats. Att PS påstår det betyder inte att det är sant, där är vi överens.
    Men det du säger behöver inte heller vara sant, företår du vart jag vill komma?

Jag efterfrågar något konkret. Du har skickat en länk, det vore dumt av mig att dra min slutsats baserat på en länk. Förvånande, ja, men inte avgörande.

Ni som påstår att PS är partiska måste bevisa att det är så. Var länken det enda du hade att komma med eller finns det något annat?

Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan? Jag har inte postat någon länk annat än till public services hemsidor och till en sökmotor, inte till någon som skulle bevisa partiskheten i SR/SVT:s material. Jag uppmanade dig att ta fram data själv och dra dina egna slutsatser.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-04 19:24:22 följande:
    Annars är detta ett forum där nu bara utbyter upplevelser och åsikter.
    Givetvis, det är ju ett diskussionsforum - per definition utbyter man då åsikter. Vi har, i motsats till public service, inga krav på oss att vara opartiska. 

Sedan är det upp till dig att bedöma i vilken mån någon verkar vara seriös och trovärdig eller om den som skriver bara vill vara en propagandamegafon.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 20:18:23 följande:
    Att dra de slutsatser du försöker göra om tendenser du hittat är som att påstå att SMHI är partiska och ger vinklad information för att de i huvusak rapporterar om låga temperaturer på vintern.

Rapporteringen grundar sig på faktiska förhållanden och de varierar över tid.

Du kan läsa SÄPOs rappoertering som kommer ut årligen, 
    Det är just det som är min poäng: Det varierar inte över tid. 

Som jag skrev till Evalenabena: Det är upp till läsare av tråden att avgöra vilka som för en seriös diskussion och vilka som agerar propagandamegafoner.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 21:50:54 följande:
    Har du artiklar från 1970-och 1980-talet då vänsterterrorrister som tex RAF och röda brigaderna härjade?

Vilken tidsrymd arbetar du med - år eller årtionden eller fler årtionden?

Har du samkört dina googlingar emd SÄPOs rapporter om i vilken omfattning olika politisk extremism utgör ett hot modt det svenska samhället? 

Eller är dina sammanställningar helt bortkoppade från samtidshistorisk politisk utveckling?
    Nu för jag inte dagbok över exakt när jag kollar saker på nätet men för din skulle letade jag upp en del saker jag hade skrivit en gång i tiden och kan konstatera att det under minst 15 år har varit likadant: Övervikten för epitet som populist och extremist har varit mellan 10-100 ggr vanligare på högersidan i public service under denna tid.
    Uppenbarligen har det inget med tillfälliga händelser att göra. Att du, utifrån din politiska ståndpunkt, inte vill se detta som ett problem förvånar inte.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 23:33:02 följande:
    Du misstar dig och ändå har du rätt. Det är inte tillfälliga händelser, det är en politisk utveckling över lång tid.

Högerextremism och högerpopulism har varit vanligare än motsvarande vänsterrörelser sedan åtminstone 1990-talet.

Att du utifrån din politiska ståndpunkt inte kan se det förvånar inte. Men att du utifrån dina kognitiva förmågor inte kan se det förvånar.
    Nu greppar du tydligt efter halmstrån. Du har inga egna data, bara förnekanden av de lätt verifierbara data jag har visat var man kan hitta. Dessutom verkar du räkna med att dina läsare inte kommer ihåg hur det var förr: TV2 var verkligen illrött när det startade; Beskrivningen av det som "En FNL-demonstration som gick in i TV-huset och inte kom ut igen" må vara elakt tillspetsad men rymmer tillräckligt av sanning för att man skall känna igen sig.

Givetvis finns det extremism både till höger och vänster. Den som vill framstå som opartisk behöver kunna se det.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-05 10:30:18 följande:

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

Mycket intressant, hur gjorde du den sökningen? Jag kan inte få fram ett resultat som ens liknar det
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:38:50 följande:
    Sverige radio. 

Haha, jag har deras app, men det kanske inte du har om du är skeptiker? :) 
    Jag lyssnar gärna på SR men deras app har jag inte. Kanske dags att ladda ner den?
    När jag söker på webben får jag 8 träffar på vänsterextremt, 4110(!) på högerextremt. Märklig skillnad. Det känns som om jag måste ladda ner appen för att förstå bättre.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-05 10:30:18 följande:

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Det är alltid nyttigt att gå till källan och kolla själv.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?