• halfmoon

första försöket RMC

Kezza skrev 2016-03-17 19:40:25 följande:

Idag kom äntligen kallelsen till RMC :) 31/3 är det vår tur. Hoppas att vi får sätta igång snart efter mötet!

Vad skönt!! :) Hoppas ni får dra igång nu under våren!! :)
  • halfmoon

Nu äntligen har vi ett datum för första besöket på rmc malmö. När vi kom hem idag så hade vi fått en kallelse till 13/4. Så det blev bara en veckas extra väntetid. Sen står det ju i kallelsen att man kan få behöva vänta innan start. Men detta är ju första steget! :D

• halfmoon
    Niaa skrev 2016-03-19 09:48:54 följande:

Vad skönt att höra halfmoon, det är verkligen första steget och jag minns det som att en stor lättnad lade sig för oss båda när vi väl fick komma till RMC. Nu är det bara framåt som gäller ??

Har jag tur kan dom skicka mitt cellprov på snabbsvar, isf kommer jag kanske igång med första försöket precis innan sommaren.. Men ja.. Nu händer det inte mycket på någon månad för min del. Men jag fortsätter följa er tjejer, hoppas att iaf någon av oss får ett efterlängtat plus innan klinikerna stänger för sommarsemester <3

Vi funderar på att fortsätta med inseminationer fram tills ivf:en drar igång. Är så rädd att jag ändå kommer få ett missfall till (gjort fyra inseminationer och blivit gravid vid två men fått missfall båda gångerna i v. 8-9 och v. 5-6). Så då kan det lika gärna få komma innan vi börjar med ivf så vi får en missfallsutredning och sparar våra ivf - försök. Irriterar mig på att man måste vänta tills man fått tre missfall innan man får en koll. Kan tycka att de borde göra det snabbare om det är så att man inte kan bli gravida på egen hand. Det är ju inte bara hem och försöka igen liksom.

Hoppas att du får svar på cellprovet fort sen och att du hinner komma igång så fort som möjligt! Jag har läst att det varierar rätt mycket hur lång tid det tar innan man får svar. Mina vanliga cellprover jag gjort inom landstinget har tagit lång tid för svar medan ett jag gjorde förra våren privat i samband med att vi skulle börja med inseminationer så gick det jättefort (10 dagar).
  • halfmoon
    jooo skrev 2016-03-21 21:37:03 följande:

Hej tjejer!! Jag var på mitt andra vul idag (sprutdag 9). Ska öka upp till 225 ie nu ikväll..ta ovitrelle imorgon och äggplock torsdag. Om allt går bra är de återföring på påskafton :D

Stort lycka till! :) Perfekt med lite extra röda dagar därefter för att vila upp dig!
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-23 19:39:53 följande:

Åh, vad roligt att det snart är eran tur också! :)

I vår kallelse stod det inget om att man kan få behöva vänta innan start (även om jag räknar med det). Konstigt att de skriver olika info.

Kommer ni också att få träffa både läkare, sjuksköterska och psykolog?

Vi har inbokat läkarbesök och sedan sjuksköterska för att lära sig sticka. Inget psykologbesök. Undrar varför det skiljer sig. Gör ni med donerade spermier?

Står såhär om väntan "på grund av många patienter under behandling kan ni tyvärr få vänta innan er IVF kan påbörjas."

Ni kanske inte behöver vänta eftersom ni redan fått vänta lite längre! ;)

Ska bli skönt att kunna ställa lite frågor och så. Har mycket funderingar kring allt. :)
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-28 10:53:38 följande:

Ja, vi ska få donerad sperma så det är därför vi ska få träffa en psykolog. Men jag tänkte om alla fick göra det innan en ivf-behandling för att vara mentalt förberedd.

Jag är så nervös att jag ska glömma fråga något när vi väl är där så därför har jag tänkt att skriva en lista. Har du tips på vad man inte får glömma att fråga? :)

Desto fler besök desto bättre tänker jag! :)

Jag ska också börja skriva ner snart tänkte jag. För min egen del så oroar jag mig mycket för att nåt ska vara fel på mig och att jag ska få fler missfall (2 i bagaget från när vi gjort donatorinseminationer nu innan). Så jag ska fråga mycket kring det även om läkaren hemmavid sagt att det är normalt och mest troligen bara otur. Annars är jag mest nyfiken på vilken behandling de kommer rekommendera. Jag undrar också varför man ska behöva göra ultraljud igen där, känns som jag gjort 100 st hemma redan.

Sen oroar sig min sambo att det ska vara nåt ytterligare fel på hans sperma som gör att det inte kommer bli något med försöken (han har gjort ivf i tidigare förhållande och det fungerade inte på landstingsförsöken).

Du kan väl skriva ner din frågalista här sen om du vill så kan vi bolla? (Bara lämna ute sånt som känns för privat). Skulle du komma på nåt efter mötet så kan jag klämma in frågan på mitt möte sen. :D
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-29 18:41:54 följande:

Dessa frågor har jag kommit på änsålänge:

Vad räknas som ett försök? Om man får ett embryo till frysen, räknas det då fortfarande som försök ett när man sätter in det?

Ska man ta några andra vitaminer än B12 och Folsyra?

Vilka värktabletter är ok under behandlingen?

Är det något man ska undvika att göra under behandlingen? Kan man träna?

Bra frågor! Jag är nyfiken på vad de kommer att välja för protokoll också sen massor med frågor kring det. Och om hur de bedömer chanser att lyckas.

Undrar också kring vad man får för mediciner för att stödja en graviditet, känner mig så missfallsbenägen och vill ha all hjälp som går.

Sen den allra största frågan är ju när vi kan få börja och om vi hinner innan sommaren.

Lycka till på dina samtal, för det var väl idag? :)
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-31 20:23:25 följande:

Jag höll på att skriva ett lång inlägg och då gick strömmen. Typiskt...

Jag återkommer imorgon när jag orkar skriva om allt igen.

Men kan väl säga så mycket som att det inte var något upplyftande möte direkt! :(

Ah, så drygt när sånt händer med inläggen.

Ser fram emot att läsa om hur du tyckte det verkade men vad trist att det verkar varit mindre positivt! :(
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-02 12:15:03 följande:

Jag tycker att det var mycket bra möten och alla var trevliga, särskilt sjuksköterskan och psykolgen! :)

Jag kommer att få köra långt protokoll med ganska hög dos medicin med tanke på mina dåliga äggreserver. Jag fick prova att sticka mig själv och det var inte alls lika farligt eller ont som jag trodde.

Jag fick svar på mina frågor. Varje äggplock (oavsett hur det går) räknas som ett försök. Om man får embryon i frysen och så räknas återföringen till det försöket. Om det skullle visa sig att det inte finns några ägg vid äggplocket så har man ändå förbrukat ett försök.

Om man behöver äta värktabletter får man bara äta alvedon och panodil (inte ipren eller liknande). Man kan träna i början under nedregleringen med sedan är det inte bra då äggstockarna kunde vrida sig. Man ska undvika kaffe i möjligaste mån. Det räcker med att man äter folsyra och B12.

Samtalet med psykolgen gick jättebra och var inte alls lika farligt som jag hade trott. Han hade väldigt vettiga saker att komma med. Vi fick ett "OK i rumpan" ;) och kan fortsätta med donationen om det behövs.

Den STORA besvikelsen är dock att vi inte får börja förrän EFTER sommaren! :(

Jag trodde att jag skulle börja gråta när hon sa det. Jag hade någonstans trott att vi skulle få börja relativt snart men så var ju inte fallet. Det är tydligen låååång öfr att få sätta igång! :( Min sambo ska även genomgå en biopsi och även till det är det lång väntetid.

Så nu får jag börja tänka om och försöka att fokusera på något annat sålänge annars kommer jag inte att klara av denna väntan. För som det är just nu så går i princip all min ledig tid åt att tänka på detta med ivf och barn (typ googla runt, läsa ivf-bloggar, kolla barnvagnar på Blocket osv). Det blir inte lätt men det känns som det är ända sättet! :(

Vad skönt att de var trevliga och att du fick svar på alla frågor! Då känns det ju bättre när det väl är dags att komma igång. Härligt att det inte va nåt knussel vid psykologbesöket och att ni fick ok! :)

Men vad tråkigt att det dröjer till efter sommaren!! :( Känns ju som det varit tillräcklig väntan som det är. Då ska jag också försöka ställa in mig på att det blir väntan. Tur att det iaf är denna delen på året som det blir väntan på och inte under vintern och mörkret.

Vår plan B är att fortsätta åka till Danmark när det passar. Men det börjar bli surt att kasta pengarna i sjön nu.

Håller med dig om att det är svårt med fokus. Jag lägger också alldeles för mycket tid på att läsa på om detta och att läsa om andras erfarenheter. Hamnar så lätt i tankarna kring vad som kommer hända och hur det kommer påverka mig/oss. Ogillar redan hur delar av mig har blivit och hur jag tänker.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-08 10:57:51 följande:

Hur gick det igår (ni var väl på RMC då)? :)

Hur upplever ni att klinikerna är i Danmark? Är de svåra att förstå eller pratar ni engelska med dem?

Nix, vi har tiden först onsdag nästa vecka. 5 dagar kvar och tiden går långsamt! :)

Jag tycker inte det är några större problem att förstå, man får be om förtydliganden ibland och fattar man inte ändå så kan man ta det på engelska. De har även en del svensk personal så har man tur får man prata med någon som talar svenska. :)

Vi har bara varit på Storkkliniken men bemötandet där är överlag bra tycker jag. Snabba svar både på telefonsamtal och på mail (oftast samma dag max 1 dygn). Så skönt att de har öppet alla dagar på året också. Så när vi har gjort inseminationer nu så har vi gjort i naturlig cykel och testat med ägglossningstest. När vi fått glad gubbe har vi ringt antingen morgonen samma dag eller morgonen efter (omslag på på kvällen) och så har vi fått en tid utan knussel.

Det känns tryggt att Danmark finns om våra ivf - försök inte ger nåt. Även om det såklart inte är gratis. :)
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-15 17:10:21 följande:

Hur går det för er? :)

Gick ganska bra på besöket tycker jag! Jag gillade läkaren. :)

Vi ska köra kort protokoll på låg hormondos. Läkaren sa att jag hade många folliklar och äggstockar som lätt kan bli överstimulerade.

Gällande sambon så görs ju punktion först i bitestikeln och om inga spermier hittas där så kollar de i testikeln. Läkaren var lite vag kring hur möjligheterna att hitta spermier ser ut. I värsta fall finns frysta strån sedan tidigare och om inte dem spermierna är dugliga så kan de frysa mina ägg och så får vi ta ställning till donator senare (inget att fundera på egentligen för vi har ju redan tagit det beslutet i och med inseminationerna).

Lite negativt var att jag hade små rester kvar från mitt missfall men han trodde att de skulle blöda ut.

Det bästa är att vi får börja vid nästa mens om där finns plats. Han sa att det kan hända att vi får vänta nån månad men man ska ha maximal otur om man måste vänta i två.

Sköterskan vi träffade tyckte jag inte om, hon talade till oss som om vi var barn. Förklarade för mig att det minsann inte är tabletter man tar utan att man måste sticka sig själv med sprutor.

Har ni hört nåt mer om tider för er?
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-04-21 20:32:04 följande:

Vad skönt att det ändå kändes som ett bra möte.

Vad är folliklar? :)

Hur kan man se att det finns missfallsrester kvar?

Min sambo ska göra en biopsi som kallas Michigan eller något sånt.

Jag ringde till RMC för att höra varför läkarna ger så olika svar om när man kan få starta sin behandling. Det svaret som jag fick är att när man väl har varit på ivf-mottagning så är allt efter det individuellt. Det är läkaren som bestämmer när man får börja, finns inget kösystem. Vilket jag tycker är väldigt konstigt men som jag helt enkelt får acceptera

Folliklar är äggblåsor. Läste bland journalanteckningarna att där var 15 st per sida.

Han visade faktiskt på ultraljudet och mätte på skärmen att där var några mm rester kvar, mest troligt blodansamling. Såg ut som en mörk cirkel på ultraljudet. Jag börjar lära mig lite hur allt ser ut nu i grova drag, blivit ett gäng ultraljud vid undersökningarna och vid mina missfall.

Hoppas det går bra med biopsin!

Ja, det verkar vara lite hur som med när man får starta. Har man tur så får man mens en vecka när få andra får det. Har man otur så kan det bli så man får vänta flera månader. Känns osäkert! Jag hade föredragit att få en garanti istället.
Svar på tråden första försöket RMC