första försöket RMC
Idag kom äntligen kallelsen till RMC :) 31/3 är det vår tur. Hoppas att vi får sätta igång snart efter mötet!
Idag kom äntligen kallelsen till RMC :) 31/3 är det vår tur. Hoppas att vi får sätta igång snart efter mötet!
Nu äntligen har vi ett datum för första besöket på rmc malmö. När vi kom hem idag så hade vi fått en kallelse till 13/4. Så det blev bara en veckas extra väntetid. Sen står det ju i kallelsen att man kan få behöva vänta innan start. Men detta är ju första steget! :D
Vad skönt att höra halfmoon, det är verkligen första steget och jag minns det som att en stor lättnad lade sig för oss båda när vi väl fick komma till RMC. Nu är det bara framåt som gäller ??
Har jag tur kan dom skicka mitt cellprov på snabbsvar, isf kommer jag kanske igång med första försöket precis innan sommaren.. Men ja.. Nu händer det inte mycket på någon månad för min del. Men jag fortsätter följa er tjejer, hoppas att iaf någon av oss får ett efterlängtat plus innan klinikerna stänger för sommarsemester <3
Hej tjejer!! Jag var på mitt andra vul idag (sprutdag 9). Ska öka upp till 225 ie nu ikväll..ta ovitrelle imorgon och äggplock torsdag. Om allt går bra är de återföring på påskafton :D
Åh, vad roligt att det snart är eran tur också! :)
I vår kallelse stod det inget om att man kan få behöva vänta innan start (även om jag räknar med det). Konstigt att de skriver olika info.
Kommer ni också att få träffa både läkare, sjuksköterska och psykolog?
Ja, vi ska få donerad sperma så det är därför vi ska få träffa en psykolog. Men jag tänkte om alla fick göra det innan en ivf-behandling för att vara mentalt förberedd.
Jag är så nervös att jag ska glömma fråga något när vi väl är där så därför har jag tänkt att skriva en lista. Har du tips på vad man inte får glömma att fråga? :)
Dessa frågor har jag kommit på änsålänge:
Vad räknas som ett försök? Om man får ett embryo till frysen, räknas det då fortfarande som försök ett när man sätter in det?
Ska man ta några andra vitaminer än B12 och Folsyra?
Vilka värktabletter är ok under behandlingen?
Är det något man ska undvika att göra under behandlingen? Kan man träna?
Jag höll på att skriva ett lång inlägg och då gick strömmen. Typiskt...
Jag återkommer imorgon när jag orkar skriva om allt igen.
Men kan väl säga så mycket som att det inte var något upplyftande möte direkt! :(
Jag tycker att det var mycket bra möten och alla var trevliga, särskilt sjuksköterskan och psykolgen! :)
Jag kommer att få köra långt protokoll med ganska hög dos medicin med tanke på mina dåliga äggreserver. Jag fick prova att sticka mig själv och det var inte alls lika farligt eller ont som jag trodde.
Jag fick svar på mina frågor. Varje äggplock (oavsett hur det går) räknas som ett försök. Om man får embryon i frysen och så räknas återföringen till det försöket. Om det skullle visa sig att det inte finns några ägg vid äggplocket så har man ändå förbrukat ett försök.
Om man behöver äta värktabletter får man bara äta alvedon och panodil (inte ipren eller liknande). Man kan träna i början under nedregleringen med sedan är det inte bra då äggstockarna kunde vrida sig. Man ska undvika kaffe i möjligaste mån. Det räcker med att man äter folsyra och B12.
Samtalet med psykolgen gick jättebra och var inte alls lika farligt som jag hade trott. Han hade väldigt vettiga saker att komma med. Vi fick ett "OK i rumpan" ;) och kan fortsätta med donationen om det behövs.
Den STORA besvikelsen är dock att vi inte får börja förrän EFTER sommaren! :(
Jag trodde att jag skulle börja gråta när hon sa det. Jag hade någonstans trott att vi skulle få börja relativt snart men så var ju inte fallet. Det är tydligen låååång öfr att få sätta igång! :( Min sambo ska även genomgå en biopsi och även till det är det lång väntetid.
Så nu får jag börja tänka om och försöka att fokusera på något annat sålänge annars kommer jag inte att klara av denna väntan. För som det är just nu så går i princip all min ledig tid åt att tänka på detta med ivf och barn (typ googla runt, läsa ivf-bloggar, kolla barnvagnar på Blocket osv). Det blir inte lätt men det känns som det är ända sättet! :(
Hur gick det igår (ni var väl på RMC då)? :)
Hur upplever ni att klinikerna är i Danmark? Är de svåra att förstå eller pratar ni engelska med dem?
Hur går det för er? :)
Vad skönt att det ändå kändes som ett bra möte.
Vad är folliklar? :)
Hur kan man se att det finns missfallsrester kvar?
Min sambo ska göra en biopsi som kallas Michigan eller något sånt.
Jag ringde till RMC för att höra varför läkarna ger så olika svar om när man kan få starta sin behandling. Det svaret som jag fick är att när man väl har varit på ivf-mottagning så är allt efter det individuellt. Det är läkaren som bestämmer när man får börja, finns inget kösystem. Vilket jag tycker är väldigt konstigt men som jag helt enkelt får acceptera