• halfmoon

första försöket RMC

Hej allihop och lycka till till er som kommit igång! :)

Jag och min sambo har fått vår remiss ivägskickad till rmc malmö i början av januari och kort därefter fick vi hem ett brev med info att de håller tiderna inom vårdgarantin och att vi kommer få kallelse.

Ni som går i Malmö, hur långt efter det brevet fick ni en tid? Och har ni fått komma igång direkt sen eller har det varit väntan ett par månader till?

Hoppas på att vi ska få komma igång i vår och inte behöva vänta till hösten!

• halfmoon
    Niaa skrev 2016-02-02 10:56:56 följande:

Hej halfmoon! Vi går också i Malmö och vi fick bekräftelsen på remissen hemskickad i början på november, och i början på januari blev vi sedan kallade till vårt första möte den 25/1. Så lite drygt 3 månader fick vi vänta efter att rmcs första brev dank ner i vår brevlåda tror det kan variera lite men du kan nog räkna med en två månader iaf

Tack för svar! :) Hoppas det blir förr hellre än senare, all väntan är så dryg!

Jag följer er lite här i tråden så kanske jag har lite mer koll på vad som väntar när det blir dags.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-02-02 22:57:19 följande:

Hej.

Vi är lite i samma sits som er för vi väntar också på att få vår kallelse till RMC (i vårt brev stod det också att de håller tiderna för vårdgarantin). Väntan är såå lång, vill sätta igång NU!

När skickades er remiss?

Mycket som ska göras, vår remiss skulle ha skickats i november men jag fick för högt värde på ett prov och var tvungen att göra om det. Vid andra tillfället var det normalt så då skickades remissen. Läste då en massa på nätet att man skulle ha sovit bra, inte ätit på och varit vaken under minst tre timmar samt ha suttit ner 20 min innan. Gjorde inget av det första gången då värdet blev fel. Irriterande att inte få den infon innan provtagningstillfället då det ju gjorde att allt försenades.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-02-03 12:50:00 följande:

Remissen skickades i slutet av november så vi borde ju få en tid i slutet av februari eller början av mars.

Jag fick också högt värde på ett prov och var tvugen att ta om det. Läkaren sa få att optimal tid var klockan 12.00 för då var värdena som mest optimala. Man skulle även ta det en dag då man inte var stressad. Inget om detta stod i infobrevet. Endast att man skulle ha varit vaken i 3 timmar. Jag gick då upp 05 och tog provet 08 men det var ju tydligen fel tidpunkt. Jag tycker också att det är dåligt att de inte informera ordentligt från början.

Låter som det var samma då, prolaktin. Läkaren som ringde mig och sa att jag behövde ta om det yrade också om tumörer på hypofysen om värdet var fortsatt högt. Hade kunnat slippa både den oron och förseningen med detta om jag fått rätt info. Tråkigt att det blev likadant för dig men tur att det blev normalt sen.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-02-26 13:57:35 följande:

Vad roligt att ni har fått en tid men typiskt att ni var tvugna att ändra. Hur länge har ni stått i kö?

Jag ringde RMC igår och tydligen är kötiden nu snarare 4 månader istället för 3 månader som vi tidigare har fått besked om. Det känns som att en månad till är en oändlighet! :(

Men blä! RMC i Malmö? Vi fick brev i början av januari att de höll vårdgarantin. När fick ni ert brev?

Då kan man kanske glömma att va igång innan sommaren då. :(

Vi har hållit på med inseminationer i Danmark medan vi väntat på att få börja med ivf. Går precis igenom mitt andra missfall på sex månader nu och det som jag hakat upp mig på i huvudet har varit att senast i början av april ska vi få vår kallelse.
  • halfmoon
    Niaa skrev 2016-02-26 19:44:59 följande:

Men det är ju ändå ganska snart Belive88 :)

Fast varenda dag känns ju evighetslång!

Vad tråkigt att höra om era missfall halfmoon :(( har ni då lyckats bli gravida genom insemination alltså? Det borde väl båda ganska gott inför ivf ändå eller är jag helt ute och cyklar?

Vi har gjort insemination med donatorsperma, så hur det kommer gå med ivf har vi ingen aning om. :) Min sambo har azzospermi så vi kommer göra med icsi när det blir dags. Han oroar sig för att det ska va nåt mer fel på spermierna som gör att det inte kommer funka alls (inget som hittats vid undersökningar dock). Själv börjar jag fundera om det är nåt knas med mig som gör att det blir missfall, fast allt har ju varit ok vid ivf - utredningen så kanske har vi bara maximal otur i det här med att skaffa barn.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-02-27 13:28:50 följande:

Ja, det är RMC i Malmö. Vi fick vårt brev i slutet av november och där stod det att de höll vårdgarantin. Eftersom att det nu har gått tre månader så trodde jag att vi skulle få en kallelse men icke. Men hon som jag pratade med sa att kön hade ökat därför kunde man snarare räkna med 4 månader. Det stod även i brevet att om RMC inte skulle kunna erbjuda inom vårdgarantin skulle de höra av sig vilket de inte har gjort.

Aja, hoppas på att månaden går fort! :)

Aha! :( Jag räknade med att de håller det om de skickar ut och skriver så, riktigt dåligt annars med tanke på att det inte är vad som helst det handlar om. Konstigt ändå för att om kön ökar så borde det ju bara påverka nytillkomna, inte de som redan fått brev? Då måste de ju ha skickat fel från början. Men det är väl bara att vänta, inte mycket annat man kan göra. Svårt att finna sinnesro i att det tar sån tid bara... :)
  • halfmoon

Åh så mycket väntan det är! Vi skulle fått komma senast 7 april enligt vårdgarantin. Ringde idag eftersom vi inte fått kallelse ännu. 4-4,5 månaders väntetid gällde visst nu.

Så vi får kanske komma nån gång under maj då. Vilket jag antar betyder att vi som tidigast kan köra igång i höst.

Vården är så låååååååångsam!!!

• halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-16 19:30:53 följande:

[quote=76445483][quote-nick]halfmoon skrev 2016-03-16 11:48:22 följande:[/quote-nick]

Åh så mycket väntan det är! Vi skulle fått komma senast 7 april enligt vårdgarantin. Ringde idag eftersom vi inte fått kallelse ännu. 4-4,5 månaders väntetid gällde visst nu.

Så vi får kanske komma nån gång under maj då. Vilket jag antar betyder att vi som tidigast kan köra igång i höst.

Vården är så låååååååångsam!!!

[/quote

Är det RMC Malmö?

Japp. Rmc Malmö. Har ni fått kallelse ännu?
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-03-16 21:44:01 följande:

Nej, vi har inte fått någon kallelse än :(

Jag tänkte vänta ett par dagar till och om jag inte har hört nåt så ringer jag dem.

Vet du vad/om det händet något om ett landsting inte kan hålla vårdgarantin?

Nä, vet inte vad man kan göra då. Började också kolla på det men hittade inget klart svar.

När jag pratade med dem så sa de att ungefär 3 veckor innan tiden kan man förvänta sig kallelsen.
Svar på tråden första försöket RMC