• cii

Reuamtism

Hänger lite här då jag just nu utreds för reumatism.

Har fått diagnosen fibromyalgi. Men har psoriasis, RA och artrit i familjen.

• cii

Eftersom jag fortfarande är under utredning så är inte hjälpen så stor som jag önskar.

Det är mycket att gräva i då jag även har PCO, hormoner ur balans och ett något förhöjt sköldkörtelvärde..

Röntgade ländryggen förra vintern då jag hade så himla ont. Visade att kotan längst ner inte var i sin helhet.

Vet inte i vilken ände man ska börja.

Jag jobbar annars heltid men har för ett par veckor sedan för första gången gått ner till 75%. Vet inte hur det blir framöver.

Jag svarar inte på vanliga värktabletter.. Inte heller narkos. Vet inte vad det beror på. Så när jag har som väst ont får jag ta Ketogan som smärtstillande.

• cii
    Milou14 skrev 2015-12-22 20:04:09 följande:

Ok, förstår att det blir svårare med flera sjukdomar samtidigt. Vad säger din läkaren är planen eller vet de inte alls hur de ska medicinera dig?

Låter fruktansvärt jobbigt att inte svara på värktabletter allt.

Nej, jag fick ett namn till en sjukgymnast till att börja med.

Några av blodproverna jag tog blev fördärvade (koagulerade och hemolys? i dem) men jag har ett normalt värde för provet på ledgångsreumatism.

Så jag ska in och ta om ett par prover. Jag tror ju att jag har psoriasisatrit. Har typiska randiga naglar, bakgrund med mycket eksem, sneda fingrar, svullnar i tid och otid, blåsor på händerna, kroniska muskelinflammationer.

Fått kortisonsprutor ibland.

Är mest trött på alltihopa :(
  • cii
    Milou14 skrev 2015-12-22 22:46:19 följande:

Ok, hoppas det går snabbt för dig att få rätt diagnos. Tydligen så kan man ha negativt på det där reuma faktor provet även om man har någon typ av reumatism. Läkarna berättar ju inte det så risken är att man kan gå länge och lida i onödan.

Förstår att du är trött på det, det är jag också. Det är så himla segt i sjukvården, förstår ju att dom har supermycket att göra men jag hade nog trott att jag skulle få mer hjälp om man blev svårt sjuk. Jag har tex inte fått någon information alls om min diagnos utan jag har fått googla. Socialstyrelsen, reumatikerförbundet och Svensk reumatologisk förening har en del väldigt bra information på sina hemsidor. Men jag tycker ändå att det är konstigt att det inte är sjukvårdens uppgift att iallafall förklara lite grundläggande vad för sjukdom man har.  Speciellt som att det tar ett tag att hitta till sidor med bra info, den första informationen jag läste var typ att man dör i förtid, hela ryggen kommer bli förbenad osv. Väldigt negativt med andra ord.

Jag går tack och lov till en privat läkarmottagning. Känns ändå som att dem vill bena ut problemet. Han nämnde att alla reumatism-varianter inte syns på provet. Men att vi kunde utesluta ledgångsreumatism.

Det kändes ju skönt. Men han ville att jag skulle forska vad vi har för problem i familjen då jag egentligen inte hade någon koll alls.

Visade sig att vi har fibromyalgi, reumatism, psoriasis och psoriasisatrit!

Jag var med nollad om dessa sjukdomar och blev ombedd att googla lite tills nästa gång vi ses.

Har tagit lite bilder på mina händer nu när jag fått blåsor och tradiga naglar (även svullnad av fingrar).

Ja, uppgivenheten bara flyger på en ibland :( När man vet att det inte finns någon mirakelkur och att man kommer att dras med skiten tills man dör.

Funderat på smärtklinik. Något du funderat på?
  • cii
    Milou14 skrev 2015-12-22 23:18:46 följande:

Låter som att du har en bra läkare.

Jag hoppas också lite på en mirakelkur. Tänker att om några år kanske det kommer nya biologiska mediciner som i princip botar sjukdomen. Det hade ju varit bra.

Jag vet inte om jag skulle vilja till någon smärtklinik utan jag hoppas fortfarande på att läkarna ska kunna stoppa själva sjukdomen. Svårt att ta en massa starka smärtstillande också när man har småbarn och måste ha snabb reaktionsförmåga. Jag vågar typ inte ta något som inte är godkänt  att köra bil på, tänker ifall mitt barn tex skulle klättra, riskera att ramla och jag inte hinner reagera.

Har din läkare rekommenderat smärtklinik?

Ja, det hade ju varit fantastiskt!

Jag undviker smärtstillande i största grad. Men så är jag ju den som lider i tystnad istället. Tänker också på barnen. Var själv en hel vecka med barnen när mannen jobbade borta. Hade självklart ett skov och mådde skit. Fick vackert härda ut tills han kom hem innan jag kunde ta några tabletter!

Jag tänker att smärtkliniken kan hjälpa till med alternativa metoder mot smärta. Akupressur eller tens kanske? Värme och massage hjälper mig en del.
  • cii
    Milou14 skrev 2015-12-23 00:25:54 följande:

Hoppas jag inte lät för hård angående smärtstillande, menade mest att det är klurigt och har sina nackdelar.

Jag har fått prova Tens och jag trodde verkligen inte att det skulle hjälpa. Sjukgymnasten som erbjöd mig att prova är så himla snäll och gullig så jag kunde liksom inte tacka nej trots att jag tyckte det var en värdelös idé. Men, när jag väl provat så ändrade jag mig så det kan jag absolut rekommendera om du inte provat det. Det känns ungefär som massage.

Massage och akupressur är för dyrt privat så det har jag inte råd att gå på men annars lindrar det nog också. Eller finns det på smärtkliniken?

Nej då! :) Jag undviker det i största mån då jag vet att det inte är bra för kroppen i det långa loppet.

Innan tog jag diklofenak var och varannan vecka. Men magen tog stryk.

Jag vet inte så mycket om smärtkliniker, men vad jag hört så ska det handla mycket om alternativa behandlingar/tips/råd som inte innebär smärtstillande tabletter. Jag är sugen på att testa tens iaf. Vi har en jacuzzi som vi köpte pga mina besvär innan jag ens hade en diagnos. Den nyttjar jag flera gånger i veckan!

Mår mycket sämre på vinterhalvåret. Precis som att hela kroppen stänger av sig, varken leder, muskler eller orken samarbetar. Sådär dödligt trött idag när man har 1000 saker att ordna inför julafton ;)
  • cii

Flisan - Fy vad tråkigt när de inte lyssnar eller tar en på allvar.

Ska bli spännande att se vad de säger efter nyår när jag ska dit för nya prover.

Googla på "skriva en egenremiss"

• cii

Läget tjejer?

Här går det verkligen inte framåt! Åkt på en kraftig inflammation i bröstryggen. Hur jag än vrider mig så gör det sjukt ont! Fick ny medicin, Arcoxia 90mg. Någon som haft den?

Väntar på remiss till röntgen. Ska se hur kotorna ser ut i nacken om det ev också kan röra sig om ett diskbråck i nacken. Inte så spännande start på det nya året. Ska till sjukgymnasten nästa vecka.

• cii
    LaFontaine skrev 2016-01-07 17:35:52 följande:

Jag har haft Arcoxia. Den var rätt bra, förutom att jag samlade väldigt mycket vätska. Däremot var den snäll mot magen, till skillnad från till exempel Orudis.

Får hoppas den hjälper. Märkt en stor skillnad redan på bara 3 dagar. Dock bara i ryggpartiet. Nacken gör lika ont än. Vätska.. Ja det är ju det sista jag behöver. Men jag tar medicin mot det också sedan en tid tillbaka, så det blir kanske + - noll då.
  • cii
    Milou14 skrev 2016-01-08 00:47:47 följande:

Det låter inte som en särskilt kul start på året!

Jag har ingen erfarenhet av Arcoxia. Hoppas du får komma snabbt till röntgen så du får veta hur det ligger till.

Verkligen inte.. :( men har bestämt mig för att jag ska komma starkare ur skiten denna gången.

Jag ska suga åt mig allt av vad sjukgymnasten har att erbjuda. Lyssna på min kropp. Sluta ställa en massa dumma krav på mig själv och på hemmet. Prioritera rätt.

Har jag inte hälsan med mig så kommer jag ingenstans.

Nu har jag iallafall fått något som kan kallas medicin och inte bara smärtlindring.

Hur går det för dig Milou14?
  • cii
    Milou14 skrev 2016-01-08 01:17:45 följande:

Det låter som att du har en bra plan. Låter klokt att försöka sänka kraven lite, iallafall tills du förhoppningsvis mår bättre.

Hur snabbt ska Arcoxia börja ge effekt? Berätta gärna hur det går med den nya medicinen.

För mig är det samma. Är så trött på att ha ont. Julen har var ganska jobbig eftersom jag varit så himla trött. Jag har börjat få mer ont i händerna vilket jag egentligen inte "ska" ha med min sjukdom så jag vet inte riktigt vad det beror på.

Jag vet precis hur du känner dig. :( Man vill så mycket men orken är så himla långt borta! Sen ligger man och grubblar och funderar alldeles för mycket.

Min man har fått stå för det mesta inom julstöket. Jag har inte heller orkat. Inte haft lust heller för den delen. :( Försökt spendera den mesta tiden med barnen istället.

Jobbar du eller är du sjukskriven? Gjort något speciellt med händerna?

Vet att jag skrapade bort tapet i ett rum vi renoverar. Kände ingenting då i händerna men dagen efter fick jag oerhört ont så fort jag ansträngde händerna. Satt kvar i 2 veckor!

Annars räcker det med kylan utifrån för att stelheten och värken ska hoppa på en...

Den nya medicinen skulle hjälpa efter en vecka ca, men jag känner redan efter 3 dagar att det börjar bli bättre. Har inte märkt några biverkningar.

Nu tar jag morfin till natten eftersom jag inte kan ligga ner på nacken alls :( På dagen smörjer jag/min man min rygg

med voltaren gel.
Svar på tråden Reuamtism