Skissa din favoritregering!
Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.
Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.
Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.
Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.
Ja nu var du rolig.
Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...
Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?
En regering bestående av (mp), (v) och (F!) känns ungefär lika osannolik som att något parti har egen majoritet. Jag skulle helst se en Alliansregering av de mer realistiska alternativen, ja.
Just nu är tyvärr förutsättningarna för en sådan rätt dåliga. Fast det är de för en rödgrön regering också... Alliansen + (s) känns som ett rimligt alternativ rent sakpolitiskt men om (s) kan svälja det är en helt annan femma. Jag tvivlar på det.
Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...
Jag tror knappast att någon på FL skulle komma på idén att koppla samman mig med något vänsterparti...
L, MP och S.
I USA får nyanlända flyktingar bidrag i 3 månader, därefter förväntas de klara sig själva.
I USA kan man ju dra av välgörenhet i deklarationer. Välgörenhet är också en mycket större "grej" där än här, det är mycket vanligare med galor, att man säljer lotter till fördel för olika ändamål o.s.v.. Många kvinnor är hemmafruar i USA och de pysslar ofta med obetalt arbete eller fundraising.
Alldeles riktigt. Ett självständigt val. Precis som det är frivilligt att donera medel till Sjöräddningssällskapet idag, eller stadsmissionen. De förstnämnda sparar varje år närmare två miljarder kronor åt staten, genom att helt ideellt ta hand om 70 procent av sjöräddningen. De andra är sista utposten när välfärdssamhället fallerat.
Ja jag vet, men det skulle ju vara ännu värre om ÄNNU mer berodde på frivilliga insatser. Sådant SKA vara garanterat av det skattefinansierade samhället anser jag, i alla fall upp till en adekvat, rimlig nivå - och sedan kan frivilliga fylla på upp till en högre nivå om de så önskar. Frivilliginsatser är dessutom ofta osäkra p.g.a. att de beror av eldsjälar - som kan tröttna, flytta eller avlida.
Det kan man naturligtvis inte vara, men jag tror på folks medmänsklighet, särskilt om de har de ekonomiska möjligheterna att frivilligt hjälpa till genom ett kraftigt sänkt skattetryck.
Fyfan du verkar inte lite obildad du, haha V+MP+FI.
Då startar flykten från Sverige. Högutbildade, investerare, kapital, företag, ja praktiskt taget alla skulle fly Sverige om dessa tre stollepartier tillsammans skulle bilda regering.
Bästa för Sverige vore en S+M regering men som tar SDs politik inom invandring, brott&straff och kultur.
Det skulle göra Sverige till ett drägligt land för alla att leva i, locka hit mängder med internationella företag och göra Sverige till det rikaste landet (per capita) i Europa.
Dessvärre är ju svenska folket så totalt hjärntvättade att de tror att partier som MP och FI kan leda ett land. Vissa ser tydligen inte ens fakta, som hur dåligt MP skött landet och hur de ljugit svenska folket rakt i ansiktet, det är knappt ett enda vallöfte de hållit. Suck
Kanske högutbildade (Fast när är man det? Räcker tre år på universitetet? ), men inte höginkomsttagare och entreprenörer. Människor som gärna ser högre skatter brukar vara sådana som själva ligger långt från att behöva betala 50% av sin inkomst samt förmögenhetsskatt till staten. Eller om man vill minska ned på biltrafiken; då brukar man inte äga ett företag vars absolut främsta kundkrets består av bilburna.
Förstår inte varför du vill ha mp och Fi i samarbete? De prioriterar ungefär liknande. Båda partier är för övrigt rätt överflödiga. De flesta partier är feministiska och även miljömedvetna.
S+M vore naturligtvis det bästa för Sverige. Ett annat lite mer realistiskt alternativ om ett par år kan vara M+SD. Samtidigt tror jag inte att det vore bra för välfärden. Vi behöver S, men inte nuvarande S. S+liberalerna vore intressant, om liberalerna på riktigt började stå upp för liberala värden. Detta Medan S står för en nyanserad balans, ex när det kommer till migration välfärd.
Ser man på de partiernas företrädare kan man verkligen undra vad de studerat. Hög utbildning och låg kunskapsnivå tycks vara genomgående.
Vilka har samma agenda? S och L? Jag beskrev förutsättningarna för ett framgångsrikt samarbete.
Att du vill sätta ihop tre lika vänsterextrema partier är helt obegripligt.
Jag tvivlar inte på att "högutbildade" hör till väljarkretsen. I skrift såg det dock ut så när man inte kan betona så tydligt. Men jag menar att väljarna även verkar vara en ganska smal grupp. Studenter och lärare, t.ex.