• Åttionian

Skissa din favoritregering!

Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.

Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.

• Svar på tråden Skissa din favoritregering!
  • Ful Anka

Ja nu var du rolig.

This is my life and I don't care
  • Åttionian
    Ful Anka skrev 2015-12-17 19:35:04 följande:

Ja nu var du rolig.

"Ja, nu var du rolig."

Undra vad en sådan regering innehåller för partier.
  • Mentat

Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...

Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?

• Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-18 09:05:25 följande:

Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...

Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?

Jo, men egen majoritet är ju en politisk raritet i Sverige. Därför komponerar man en regering med de partier som ligger närmast ens åsikter, helt enkelt. Har jag fel när jag påstår att du vill se en M-regering med aktivt stöd från C och L? (Och eventuellt KD.)
  • Mentat
    Åttionian skrev 2015-12-18 16:29:00 följande:
    Jo, men egen majoritet är ju en politisk raritet i Sverige. Därför komponerar man en regering med de partier som ligger närmast ens åsikter, helt enkelt. Har jag fel när jag påstår att du vill se en M-regering med aktivt stöd från C och L? (Och eventuellt KD.)
    En regering bestående av (mp), (v) och (F!) känns ungefär lika osannolik som att något parti har egen majoritet. Jag skulle helst se en Alliansregering av de mer realistiska alternativen, ja.

Just nu är tyvärr förutsättningarna för en sådan rätt dåliga. Fast det är de för en rödgrön regering också... Alliansen + (s) känns som ett rimligt alternativ rent sakpolitiskt men om (s) kan svälja det är en helt annan femma. Jag tvivlar på det.
  • Elokin

Sd och Kd. Kanske M också, om de nu håller fast vid den hårdare linjen i invällningspolitiken, och inte går tillbaka till "öppna era hjärtan och plånböcker"-linjen. Fp kan få ha inflytande över skolpolitiken, för där har Björklund mycket som är bra.

• Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-18 18:40:19 följande:

En regering bestående av (mp), (v) och (F!) känns ungefär lika osannolik som att något parti har egen majoritet. Jag skulle helst se en Alliansregering av de mer realistiska alternativen, ja.

Just nu är tyvärr förutsättningarna för en sådan rätt dåliga. Fast det är de för en rödgrön regering också... Alliansen + (s) känns som ett rimligt alternativ rent sakpolitiskt men om (s) kan svälja det är en helt annan femma. Jag tvivlar på det.

Det måste inte vara fullständigt realistiskt, en rödgrönrosa regering kan ju t ex innehålla S också.

Jag tror att en S plus M-regering är mer sannolikt i så fall. Liberalerna och Centern idag är ju betydligt mer höger än M. Jag delar denna syn med Göran Persson och Bengt Westerberg.
  • Elokin
    Åttionian skrev 2015-12-18 20:14:57 följande:
    Det måste inte vara fullständigt realistiskt, en rödgrönrosa regering kan ju t ex innehålla S också.

Jag tror att en S plus M-regering är mer sannolikt i så fall. Liberalerna och Centern idag är ju betydligt mer höger än M. Jag delar denna syn med Göran Persson och Bengt Westerberg.
    Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...
  • Åttionian
    Elokin skrev 2015-12-18 20:18:32 följande:

Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...

Fast du kan ju inte bortse ifrån den ekonomiska politiken. Sedan Lars Leijonborg och Maud Olofsson tillträdde för nyss nämda partier intog de en mera högerinriktad profil (ekonomiskt).
  • Rataxes
    Elokin skrev 2015-12-18 20:18:32 följande:
    Nja, den där "fria invällningen" var väl villkorad med att inga bidrag skulle utgå om jag inte minns fel.

Dekadenta äktenskap och familjekonstellationer, det är inte staten som skall avgöra vilka familjekonstellationer som är okej, eller hur äktenskapskontrakt skall se ut.

Detta är väl ett par av Centerns (numera indragna) förslag som jag som Libertarian ställer upp på. Jag tror knappast att någon på FL skulle komma på idén att koppla samman mig med något vänsterparti...
    själv lever du på nån annan - världsförbättrares ord om anställda.
Svar på tråden Skissa din favoritregering!