Skissa din favoritregering!
Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.
Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.
Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.
Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.
Ja nu var du rolig.
Ja nu var du rolig.
Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...
Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?
Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...
Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?
Sd och Kd. Kanske M också, om de nu håller fast vid den hårdare linjen i invällningspolitiken, och inte går tillbaka till "öppna era hjärtan och plånböcker"-linjen. Fp kan få ha inflytande över skolpolitiken, för där har Björklund mycket som är bra.
En regering bestående av (mp), (v) och (F!) känns ungefär lika osannolik som att något parti har egen majoritet. Jag skulle helst se en Alliansregering av de mer realistiska alternativen, ja.
Just nu är tyvärr förutsättningarna för en sådan rätt dåliga. Fast det är de för en rödgrön regering också... Alliansen + (s) känns som ett rimligt alternativ rent sakpolitiskt men om (s) kan svälja det är en helt annan femma. Jag tvivlar på det.
Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...