Inlägg från: Åttionian |Visa alla inlägg
  • Åttionian

Skissa din favoritregering!

Välj de partier du önskar bildade regering och styrde landet, du kan välja partier utanför riksdagen också.

Jag hade helst velat se en regering bestående av MP, V och FI.

• Svar på tråden Skissa din favoritregering!
  • Åttionian
    Ful Anka skrev 2015-12-17 19:35:04 följande:

Ja nu var du rolig.

"Ja, nu var du rolig."

Undra vad en sådan regering innehåller för partier.
  • Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-18 09:05:25 följande:

Det är väl naturligt att ens favoritregering består av de partier man sympatiserar med mest. Att lägga ihop (mp), (v) och (F!) är fullt logiskt då skillnaderna mellan dessa onekligen inte är särskilt stora. Att jag tycker att en sådan regering hade varit en total katastrof är en annan sak...

Ens favoritregering är väl annars att det parti man själv sympatiserar med får egen majoritet. Frågeställningen är litet oklar, tydligen behöver partier inte ens sitta i riksdagen för att komma med i en önskekonstellation?

Jo, men egen majoritet är ju en politisk raritet i Sverige. Därför komponerar man en regering med de partier som ligger närmast ens åsikter, helt enkelt. Har jag fel när jag påstår att du vill se en M-regering med aktivt stöd från C och L? (Och eventuellt KD.)
  • Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-18 18:40:19 följande:

En regering bestående av (mp), (v) och (F!) känns ungefär lika osannolik som att något parti har egen majoritet. Jag skulle helst se en Alliansregering av de mer realistiska alternativen, ja.

Just nu är tyvärr förutsättningarna för en sådan rätt dåliga. Fast det är de för en rödgrön regering också... Alliansen + (s) känns som ett rimligt alternativ rent sakpolitiskt men om (s) kan svälja det är en helt annan femma. Jag tvivlar på det.

Det måste inte vara fullständigt realistiskt, en rödgrönrosa regering kan ju t ex innehålla S också.

Jag tror att en S plus M-regering är mer sannolikt i så fall. Liberalerna och Centern idag är ju betydligt mer höger än M. Jag delar denna syn med Göran Persson och Bengt Westerberg.
  • Åttionian
    Elokin skrev 2015-12-18 20:18:32 följande:

Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...

Fast du kan ju inte bortse ifrån den ekonomiska politiken. Sedan Lars Leijonborg och Maud Olofsson tillträdde för nyss nämda partier intog de en mera högerinriktad profil (ekonomiskt).
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-19 15:52:41 följande:

Jag tror knappast att någon på FL skulle komma på idén att koppla samman mig med något vänsterparti...

Bortsett ifrån den ekonomiska politiken delar du ju tydligen väldigt mycket av vänsterns åsikter, så att påstå att du inte skulle kunna skaka hand med vissa, jag poängterar; vissa, vänstermänniskor, stämmer ju inte.
  • Åttionian
    FDFMGA skrev 2015-12-19 17:39:11 följande:

L, MP och S.

Det kommer väl inte ske med Björklund som L-ordförande?
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-19 16:49:53 följande:

I USA får nyanlända flyktingar bidrag i 3 månader, därefter förväntas de klara sig själva.

Men vad händer om det inte skulle finnas privat välgörenhet då? Jag menar, att skänka pengar måste ju rimligen vara ett självständigt val det med, i ett nyliberalt samhälle. Hur skulle det gå för t ex cancersjuka om ingen skänkte pengar till dem? Starkare familjeband, föräldrar / barn som ställer upp kanske?
  • Åttionian
    Elokin skrev 2015-12-19 19:31:07 följande:

I USA kan man ju dra av välgörenhet i deklarationer. Välgörenhet är också en mycket större "grej" där än här, det är mycket vanligare med galor, att man säljer lotter till fördel för olika ändamål o.s.v.. Många kvinnor är hemmafruar i USA och de pysslar ofta med obetalt arbete eller fundraising.

Min fråga var hypotetisk. OM det inte fanns privat välgörenhet, så att säga.
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-19 21:40:50 följande:

Alldeles riktigt. Ett självständigt val. Precis som det är frivilligt att donera medel till Sjöräddningssällskapet idag, eller stadsmissionen. De förstnämnda sparar varje år närmare två miljarder kronor  åt staten, genom att helt ideellt ta hand om 70 procent av sjöräddningen. De andra är sista utposten när välfärdssamhället fallerat.

Hur kan du vara 100 % säker på att sådan verksamhet skulle förekomma?
  • Åttionian
    Elokin skrev 2015-12-19 22:04:00 följande:

Ja jag vet, men det skulle ju vara ännu värre om ÄNNU mer berodde på frivilliga insatser. Sådant SKA vara garanterat av det skattefinansierade samhället anser jag, i alla fall upp till en adekvat, rimlig nivå - och sedan kan frivilliga fylla på upp till en högre nivå om de så önskar. Frivilliginsatser är dessutom ofta osäkra p.g.a. att de beror av eldsjälar - som kan tröttna, flytta eller avlida.

Precis - statslösa samhällen må (ur en moralisk synvinkel) innebära stor frihet, men är VÄLDIGT osäkra, så sett.
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-20 12:51:27 följande:

Det kan man naturligtvis inte vara, men jag tror på folks medmänsklighet, särskilt om de har de ekonomiska möjligheterna att frivilligt hjälpa till genom ett kraftigt sänkt skattetryck.

Vissa har pengar i överflöd, och skänker redan idag. Så att påstå att det enkom har med skattetrycket att göra är lite förenklat.
  • Åttionian
    Felix77 skrev 2016-01-06 00:19:15 följande:

Fyfan du verkar inte lite obildad du, haha V+MP+FI.

Då startar flykten från Sverige. Högutbildade, investerare, kapital, företag, ja praktiskt taget alla skulle fly Sverige om dessa tre stollepartier tillsammans skulle bilda regering. 

Bästa för Sverige vore en S+M regering men som tar SDs politik inom invandring, brott&straff och kultur. 

Det skulle göra Sverige till ett drägligt land för alla att leva i, locka hit mängder med internationella företag och göra Sverige till det rikaste landet (per capita) i Europa. 

Dessvärre är ju svenska folket så totalt hjärntvättade att de tror att partier som MP och FI kan leda ett land. Vissa ser tydligen inte ens fakta, som hur dåligt MP skött landet och hur de ljugit svenska folket rakt i ansiktet, det är knappt ett enda vallöfte de hållit. Suck

Oj, du har visst glömt att MP och FI uteslutande stöds av högutbildade personer.
  • Åttionian
    elyse skrev 2016-01-06 04:44:55 följande:

Kanske högutbildade (Fast när är man det? Räcker tre år på universitetet? ), men inte höginkomsttagare och entreprenörer. Människor som gärna ser högre skatter brukar vara sådana som själva ligger långt från att behöva betala 50% av sin inkomst samt förmögenhetsskatt till staten. Eller om man vill minska ned på biltrafiken; då brukar man inte äga ett företag vars absolut främsta kundkrets består av bilburna.

Kanske högutbildade? Det ÄR främst högutbildade som stödjer de två partierna.

För övrigt har jag inte ens nämt någonting om företag och höginkomsttagare. Många av MP- och FI-väljarna arbetar inom offentlig sektor. Dock lite högre i den sektorn än vanlig arbetare.
  • Åttionian
    Konstatera skrev 2016-01-06 06:47:56 följande:

Förstår inte varför du vill ha mp och Fi i samarbete? De prioriterar ungefär liknande. Båda partier är för övrigt rätt överflödiga. De flesta partier är feministiska och även miljömedvetna.

S+M vore naturligtvis det bästa för Sverige. Ett annat lite mer realistiskt alternativ om ett par år kan vara M+SD. Samtidigt tror jag inte att det vore bra för välfärden. Vi behöver S, men inte nuvarande S. S+liberalerna vore intressant, om liberalerna på riktigt började stå upp för liberala värden. Detta Medan S står för en nyanserad balans, ex när det kommer till migration välfärd.

Du kritiserar mig för att para ihop partier med liknande agenda och gör sedan likadant själv, hur tänkte du där?
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2016-01-06 06:49:06 följande:

Ser man på de partiernas företrädare kan man verkligen undra vad de studerat. Hög utbildning och låg kunskapsnivå tycks vara genomgående.

Överdrivet subjektiv, som vanligt... Låt oss dock inte glömma att Romson är den enda partiordföranden med en doktorsavhandling i bagaget.

Man måste ju ändå skilja på formell utbildning och retorisk kunskap.
  • Åttionian
    Konstatera skrev 2016-01-06 07:13:51 följande:

Vilka har samma agenda? S och L? Jag beskrev förutsättningarna för ett framgångsrikt samarbete.

Att du vill sätta ihop tre lika vänsterextrema partier är helt obegripligt.

Jag sätter inte ihop några partiet alls, det var du som antydde det.
  • Åttionian
    elyse skrev 2016-01-07 00:05:22 följande:

Jag tvivlar inte på att "högutbildade" hör till väljarkretsen. I skrift såg det dock ut så när man inte kan betona så tydligt. Men jag menar att väljarna även verkar vara en ganska smal grupp. Studenter och lärare, t.ex.

Ja, det är sant. S har ju t ex en bredare väljarbas, yrkesmässigt.
Svar på tråden Skissa din favoritregering!