Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Skissa din favoritregering!

Elokin skrev 2015-12-18 20:18:32 följande:
    Men hur tänker du nu? Centern är ju - i alla fall värderingsmässigt - mycket närmare vänstertokarna. De vill ju både ha fri invällning och en massa konstiga, dekadenta äktenskap och familjekonstellationer? "Anything goes- någon annan betalar kalaset och sopar upp efter". LÅNGT ifrån de gamla rejäla bondeförbundarna...
    Nja, den där "fria invällningen" var väl villkorad med att inga bidrag skulle utgå om jag inte minns fel.

Dekadenta äktenskap och familjekonstellationer, det är inte staten som skall avgöra vilka familjekonstellationer som är okej, eller hur äktenskapskontrakt skall se ut.

Detta är väl ett par av Centerns (numera indragna) förslag som jag som Libertarian ställer upp på. Jag tror knappast att någon på FL skulle komma på idén att koppla samman mig med något vänsterparti...
    själv lever du på nån annan - världsförbättrares ord om anställda.
  • Rataxes
    Elokin skrev 2015-12-19 16:42:12 följande:
    Ja OK. Hur eller hur hemskt naivt och skulle aldrig fungera. Utan bidrag skulle det bara bli mer kriminalitet i stället - vilket inte är särskilt konstigt. Har man inte mat så lär man stjäla det, eller pengar att köpa mat för.

Nej jag håller inte med. Äktenskap är en del av samhällsstrukturen, liksom kärnfamiljen. Om det blir alltför rörigt med detta så faller hela samhället sönder - det ser vi ju redan!

Jag tror för övrigt inte att förslagen är "indragna" utan ligger vilande som "framtidsmål på mycket lång sikt" eller liknande.
    Eller också skulle invandringen minska till en rännil jämfört med idag... Det är heller inte förbjudet att med egna intjänade pengar bidra till deras uppehälle. I USA får nyanlända flyktingar bidrag i 3 månader, därefter förväntas de klara sig själva.

Hur faller samhället sönder pga att Ingrid får gifta sig med Helena? eller att Karl, Göran och Henrik får lov att leva tillsammans under äktenskapslika förhållanden med samma juridiska rättigheter som Anna och Holger?
    själv lever du på nån annan - Rövtorkarens ord om anställda.
  • Rataxes

Åttionian skrev 2015-12-19 19:09:49 följande:
    Men vad händer om det inte skulle finnas privat välgörenhet då? Jag menar, att skänka pengar måste ju rimligen vara ett självständigt val det med, i ett nyliberalt samhälle. Hur skulle det gå för t ex cancersjuka om ingen skänkte pengar till dem? Starkare familjeband, föräldrar / barn som ställer upp kanske?
    Elokin skrev 2015-12-19 19:31:07 följande:
    I USA kan man ju dra av välgörenhet i deklarationer. Välgörenhet är också en mycket större "grej" där än här, det är mycket vanligare med galor, att man säljer lotter till fördel för olika ändamål o.s.v.. Många kvinnor är hemmafruar i USA och de pysslar ofta med obetalt arbete eller fundraising.

Alldeles riktigt. Ett självständigt val. Precis som det är frivilligt att donera medel till Sjöräddningssällskapet idag, eller stadsmissionen. De förstnämnda sparar varje år närmare två miljarder kronor  åt staten, genom att helt ideellt ta hand om 70 procent av sjöräddningen. De andra är sista utposten när välfärdssamhället fallerat.
  • Rataxes
    Åttionian skrev 2015-12-20 03:43:22 följande:
    Hur kan du vara 100 % säker på att sådan verksamhet skulle förekomma?
    Det kan man naturligtvis inte vara, men jag tror på folks medmänsklighet, särskilt om de har de ekonomiska möjligheterna att frivilligt hjälpa till genom ett kraftigt sänkt skattetryck.
  • Rataxes
    Åttionian skrev 2016-01-06 06:23:15 följande:
    Kanske högutbildade? Det ÄR främst högutbildade som stödjer de två partierna.

För övrigt har jag inte ens nämt någonting om företag och höginkomsttagare. Många av MP- och FI-väljarna arbetar inom offentlig sektor. Dock lite högre i den sektorn än vanlig arbetare.
    Ser man på de partiernas företrädare kan man verkligen undra vad de studerat. Hög utbildning och låg kunskapsnivå tycks vara genomgående.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rataxes

Just det ja, hög utbildning och låg kunskapsnivå.

Åttionian skrev 2016-01-06 07:05:21 följande:
    Överdrivet subjektiv, som vanligt... Låt oss dock inte glömma att Romson är den enda partiordföranden med en doktorsavhandling i bagaget.

Man måste ju ändå skilja på formell utbildning och retorisk kunskap.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
Svar på tråden Skissa din favoritregering!