• Anonym (velig)

Rumsfördelning

Jag ska separera och flytta till eget. Lägenheten jag har fått tag på är en tvåa, med lite udda planlösning. De två rummen är ungefär lika stora, och inget är enkelt att dela av. Jag kommer att ha min sexåring på halvtid. Hur hade ni valt att göra?

1. Barnet och jag tar varsitt rum till sovrum. Jag har tv i mitt rum, och får umgås med vänner i köket (ganska trångt, men plats för ett matbord med sex platser).

2. Barnet får ena rummet. Det andra inreder vi till vardagsrum med en bäddsoffa till mig.

3. Vi gör ena rummet till gemensamt sovrum, och andra till gemensamt tv-rum/vardagsrum/lekrum.

• Svar på tråden Rumsfördelning
  • Anonym (***)

En kombination av 1 + 2. Dvs ni har vars ett rum, men du inreder ditt så att du kan dit kompisar.

• cupcakemom

Jag bodde i en två med en 9 åring och en 12 åring... Det var öppen planlösning där kök och vardagsrum var ett....

Vi delade sovrummet.... Hade nån av dom översovande kompisar sov dom antingen på madrasser inte rummet eller så sov jag på soffan dom fick välja...

Kan inte se något problem med att dela sovrum med en 6 åring faktiskt

• Butterscotch

Jag hade delat sovrum med 6-åringen, i alla fall till att börja med. När han/hon är stor nog att inte längre vilja dela sovrum med sin mamma kanske du redan har flyttat till en större lägenhet.

• Anonym (Jag)

Har samma situation som dig, två rum och kök. Alla lika stora, fyrkantiga.

Jag har gjort så att sonen har ett eget rum, jag har min säng i vardagsrummet. Men får plats med 1,60 säng och soffa utan att dom står på varandra om man säger så..

Vill inte ha massor av leksaker hela lägenheten och därför är det bättre att sonen får ett eget rum där han lan leka för sig själv när han vill :)

• Rappakalja

Jag hade valt alt 2. Möjligen alt 1 och valt en sån här säng: www.halens.se/barn-barnrum-barnmobler-barnsangar-27897/vaningssang-cama-200303

Om du väljer alt2 kan ju du sova i barnets rum när barnet inte är där om du vill.

Annars torde det att gå att dela av vardagsrummet med en hylla, eller ett draperi. Såg en på styleroom tror jag det hette, som hade en himmelsäng med hellånga förhängen som hon kunde dra för. Då är det ändå bara sängens stl men man ser inte direkt in i den så att säga.

• Mellanmjölkens land

Skaffa en riktig säng till 6åringen. När hen är hos dig sover du i bäddsoffa i vardagsrummet men när hen inte är det sover du i barnets säng.

• Anonym (velig)

Tack för att ni bollar!

Jag har verkligen försökt hitta en lösning för att dela av ett av rummen, men det går inte. Rummen är ganska små ändå.

Jag känner att alternativ 3 egentligen är rätt bra sovmässigt, men kommer att innebära att det är leksaker i hela vardagsrummet hela tiden. Om barnet har ett eget rum så hålls förhoppningsvis prylarna där.

• IsDimma

En loftsäng till dig kanske i hennes sovrum. Då kan hon leka på resten av golvet och ni kommer att ha iaf färre leksaker i vardagsrummet.

• Anonym (mami)

Jag har alltid bott i en två med mitt barn. Från början sov han i mitt sovrum. Det funkade bra eftersom han hade garderoben (ett pytterum utan fönster) som "lekrum" (mest förvaring). Kände när vi flyttade att det bästa var att han fick sovrummet. På det sättet får han något eget och jag slipper ha hans leksaker överallt. Själv sover jag i en bäddsoffa i vardagsrummet. Funkar hur bra som helst :)

Så jag röstar nog också på alternativ 2.

• cupcakemom

Varför måste leksakerna hamna i vardagsrummet för att ni delar sovrum? Är rummet så litet att två sängs och that's it? Inget golv kvar? En sån här familjevåningsssäng som finns då.. Där nedre delen är bredare så du kan sova där och barnet uppe.. Det frigör ju mer golvyta.... Sedan var förslaget att du skaffar en ordentlig säng till honom som du använder den vecka han är hos pappan inte så dum + en bäddsoffa... Problemet är bara att bäddsoffor sällan är sköna...

Sen tycker jag att barnen ändå alltid har en tendens att leka där man själv är så att barnet ska hålla sig på sitt rum är nog mest önsketänkande här är köket populärt att hålla till på och då är dom ändå ganska stora

• Anonym (velig)

Det finns lekyta kvar på golvet även med två sängar, men inte så mycket väggplats för bokhyllor och förvaringsmöbler - de får i så fall stå i vardagsrummet om vi delar sovrum. En familjevåningssäng hade kunnat funka, om jag tar överslafen. Och så sover vi ihop där nere när hon behöver ligga nära. Det kommer att vara kul att klättra upp där, bara, men jag får väl visa tydligt att det är min yta. Tack!

Eller ja, en vanlig säng till henne, en loftsäng till mig, och så lekyta/koja under min säng. Det skulle kunna funka. Och så ett gemensamt vardagsrum utan leksaksförvaring.

Hon får alltså självklart vara och leka överallt, men i vardagsrummet vill jag ha undanplockat när jag gör kväll.

• cupcakemom

Ja att hon får leka överallt antog jag så ingen kritik i frågan... men ja man vill inte ha kaos jämt... Och det är inte så kul att måsta "röja" varje kväll heller

Svar på tråden Rumsfördelning