Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Vad kan jag som faster göra

Det är ju han som förälder som måste driva frågan. Han måste ju själv stå på sig och ta reda på vilka mäjligheter som finns och kräva barnets rätt till sin pappa.

Jag ser inte hur (eller ens att det vore bra) om ni som utomstående driver hans kamp åt honom. Däremot ska ni ju stötta honom och tala om att ni gärna hjälper honom med sådant han ber om. Var också tydlig med hans eget föräldraansvar. Ska han kunna ta det kan han ju inte vara för bekväm och stå tillbaka utan måste tydligare kräva sitt barns rätt. Men som sagt, det är han som måste göra det - inte hans mamma och storasyster.

(nu utgår jag från att brorsan är vuxen).

• Anonym (Maja)

Vad gäller din egen relation till ditt brorsbarn borde du ju kunna kontakta mamman och be att få hälsa på. Bygg upp en "fasterrelation" med barnet - det kan du göra oavsett vilken föräldraroll din bror väljer att ta. Tänk bara på att det är just "faster" du ska vara i relationen.

Om du har en verklig oro för barnets välbefinnande så ska du gicetvis göra en orosanmälan - men att göra en anmälan pga att du som faster inte känner barnet (som det låter som i ts) låter lite märkligt.

Svar på tråden Vad kan jag som faster göra