Inlägg från: Anonym (mamsi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamsi)

Vad kan jag som faster göra

Anonym (TS(Bekymrad Faster)) skrev 2015-12-15 00:15:41 följande:

Tack för ditt svar!

Ja dom har gemensam vårdnad. Dom skulle påbörja ett umgängesschema med familjerätten men självklart funkar umgänget väldigt bra då i ca 2 månader så min bror väljer att inte driva ärendet vidare.

Dom ska möta familjerätten igen runt januari/februari tror jag men jag är rätt att min bror mesar på som vanligt och inget nu heller händer. Ett barn behöver sin pappa och få knyta band till varandra första året där är också viktigt. 

Men det finns inget som jag kan göra för att få veta att allt står rätt till när barnet är hos mamman?

Måste försöka ligga på min bror att tuffa till sig lite också även om det är lättare sagt än gjort. :(

Man kommer långt i samarbete med omtanke, hänsyn och respekt men inte alltid hela vägen.

Din bror måste först fråga sig vad han får mål gällande vårdnaden, boendet och umgänget. När han är på det klara med vilka mål han har kan han klura på hur han ska uppnå målen. Om det exempelvis är gott nog att bara träffa barnet sporadiskt och på mammans villkor så är hans nuvarande strategi bra. Om han däremot vill vara en aktiv och närvarande pappa i sitt barns liv och som träffar sitt barn regelbundet behöver han uppenbarligen byta strategi.

Fråga honom vad han vill, hur han tänkt komma dit han vill och om han vill ha din hjälp.
Svar på tråden Vad kan jag som faster göra