Inlägg från: Anonym (gör så här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gör så här)

Vad kan jag som faster göra

Har han och tjejen gemensam vårdnad om barnet?

Om han har det så är det bara att han mailar/smsar mamman och kräver det umgänge som barnet har rätt till och som de kommit fram till i familjerätten. Om avtalet är juridiskt bindande så kan han lämna in en stämning i tingsrätten för att hon obstruerar med umgänge trots ett giltigt avtal.

Har de inget juridiskt bindande umgängesschema så ska han se till att få det snabbt som ögat och sen se till att alltid hämta barnet när det är dags för hans umgänge. Han måste ta tag i det själv och inte låta mamman köra över honom.

• Anonym (gör så här)
    Anonym (TS(Bekymrad Faster)) skrev 2015-12-15 00:15:41 följande:
    Tack för ditt svar!

Ja dom har gemensam vårdnad. Dom skulle påbörja ett umgängesschema med familjerätten men självklart funkar umgänget väldigt bra då i ca 2 månader så min bror väljer att inte driva ärendet vidare.
    Dom ska möta familjerätten igen runt januari/februari tror jag men jag är rätt att min bror mesar på som vanligt och inget nu heller händer. Ett barn behöver sin pappa och få knyta band till varandra första året där är också viktigt. 

Men det finns inget som jag kan göra för att få veta att allt står rätt till när barnet är hos mamman?

Måste försöka ligga på min bror att tuffa till sig lite också även om det är lättare sagt än gjort. :(
    Det är självklart. Folk är ofta elaka här och ger bara elaka svar men bry dig inte om dem!

Kom ihåg att familjerätten är ett stöd och ingen beslutande myndighet så han ska naturligtvis se till att hämta barnet när det är hans umgänge, enligt vad de har kommit överens om. Han ska inte avvakta och se vad familjerätten säger utan köra på med sina umgängen så att barnet inte tappar kontakten med honom.

Varför är du orolig över hur barnet har det hos mamman?
Svar på tråden Vad kan jag som faster göra