Är det fel att adoptera när man har biologiskt barn och inga svårigheter att få barn?
Jag tycker att det är moraliskt fel faktiskt eftersom det finns så få barn som är tillgängliga för adoption numera. Har ni någon koll på hur det går till att adoptera? Man får oftast vänta i flera år från att adoptionsutredningen börjar tills man får ett barn, och de som inte alls kan få biologiska barn och redan har försökt få barn i flera år (först på egen hand, sedan utredning, ofta flera års IVF och andra behandlingar) borde därför ha företräde anser jag. Plus att i flera länder krävs det att man har dokumenterade fertilitetsproblem, och ett skäl som att man vill adoptera för att man är "sugna på att ge ett hem åt ett barn utifrån" godkänns oftast inte i utredningen som soc gör utan det krävs starkare skäl än så.
Dessutom kan det bli svårt för er att adoptera inom säg en femårsperiod eftersom ni ännu inte är gifta. Man måste ofta ha varit gifta i flera år för att uppfylla ländernas krav.
Min man och jag har själva inga fertilitetsproblem så det är inte därför jag tycker så, men anser absolut att de som kan få barn på egen hand ska låta de ofrivilligt barnlösa ha företräde till det fåtal barn som finns att adoptera.